Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościTypowe usterki samochodów z napędem 4x4
Napęd na cztery koła w samochodzie ma wiele korzyści, ale niesie również ryzyko dodatkowych awarii. Jakie są najczęstsze usterki aut z napędem 4x4?
Czas czytania: 5 min
Napęd na cztery koła jest coraz bardziej popularny. O ile kiedyś był spotykany głównie w autach terenowych, o tyle dzisiaj korzystają z niego modele sportowe, a nawet auta typowo miejskie. Nic dziwnego, napęd na wszystkie koła jest bowiem przydatny nie tylko w terenie i nie tylko zimą. Przyczepność to nie tylko możliwość wykorzystania pełnych osiągów samochodu, ale także większe bezpieczeństwo bez względu na warunki drogowe i atmosferyczne.
Napęd na cztery koła zapewnia kierowcy wiele korzyści, lecz może on również być przyczyną awarii czasem bardzo kosztownych w naprawie. Trzeba pamiętać, że posiadając samochód z napędem na cztery koła, istotne jest dbanie o odpowiedni stan opon. Aby utrzymać napędy w dobrej kondycji przez długi czas, konieczne jest stosowanie takich samych opon na każdym kole. I chodzi nie tylko o markę czy model opony, ale także stopień zużycia bieżnika.
Aby bieżnik zużywał się równomiernie w każdym kole, podczas wymiany opon zalecana jest tak zwana przekładka, czyli podmiana opony lewej z prawą lub przedniej z tylną. W ten sposób mamy pewność, że bieżnik w każdym z kół będzie ścierał się możliwie równomiernie.
Najczęstsze usterki napędów na cztery koła
Na rynku motoryzacyjnym jest stosowanych wiele rodzajów napędów na cztery koła. Główny podział pozwala odróżnić samochody ze stałym napędem na cztery koła oraz auta, które mają napęd dołączany. Oznacza to w praktyce tyle, że większość czasu pojazd porusza się z napędem na przednie lub tylne koła, jeśli jednak systemy wykryją problemy z przyczepnością kół na napędzanej osi, dołączany jest automatycznie napęd na drugą oś, aby przyczepność w danym momencie poprawić. Popularnym rozwiązaniem tego typu jest samoblokujące się sprzęgło Haldex, wynalezione i opatentowane przez firmę o tej samej nazwie pochodzącą ze Szwecji. Rozwiązanie to jest stosowane w samochodach takich marek jak Volkswagen, Audi, Skoda, Opel, Volvo, Ford, a nawet Lamborghini czy Bugatti.
Gdy pojawiają się problemy ze sprzęgłem Haldex, najczęściej objawiają się one łatwo słyszalnymi hałasami dochodzącymi z układu napędowego oraz odczuwalnymi szarpnięciami w trakcie jazdy. Przyczyną często jest zanieczyszczenie lub przegrzewanie się sprzęgła, czemu towarzyszy swąd spalenizny. Wielokrotnie odnotowywane w samochodach ze sprzęgłem typu Haldex były również problemy z utratą cieśnienia, co powodowało uślizgiwanie się sprzęgła i nadmierny wzrost jego temperatury.
W pojazdach z przegrzewającym się sprzęgłem Haldex bardzo często konieczna jest wymiana uszczelnień, które ulegają uszkodzeniu w wyniku wzrostu temperatury sprzęgła. Haldex jest bardzo czuły na wymianę olejów oraz jego jakość, dlatego w autach korzystających z tego systemu często mechanicy zalecają skrócenie wymiany oleju. Serwis olejowy sprzęgła Haldex zaleca się wykonywać co 30 000 km. Warto wtedy dokładnie obejrzeć barwę starego spuszczanego oleju. Jeśli jego barwa jest bardzo ciemna lub wręcz czarna, należy zlecić serwisowi dogłębną inspekcję pojazdu.
Usterki tylnego mostu napędowego trapią samochody typu SUV i crossover. W skład mostu napędowego wchodzi przekładnia główna, mechanizm różnicowy popularnie zwany dyferencjałem oraz półosie napędowe. Aby wydłużyć żywotność tego układu, konieczne jest regularne serwisowanie oraz wymiana oleju w tylnym moście. Jeśli zaniedbamy czynności serwisowe, stary olej wraz z opiłkami może doprowadzić do pojawiania się luzów w układzie. Najczęstszymi objawami pozwalającymi zdiagnozować awarię tylnego mostu napędowego są głośne hałasy dobiegające od spodu samochodu w trakcie jazdy.
W autach o typowo terenowym zacięciu przyczyną problemów są z kolei często automatyczne sprzęgiełka umożliwiające odpięcie lub zapięcie kół do wału napędowego. W praktyce pozwala to terenówkom dołączyć przednią oś w celu zwiększenia przyczepności kół. Niestety, automatyczne sprzęgiełka mają skłonność do awarii, do czego dochodzi zazwyczaj w momencie przeciążenia mechanizmu różnicowego. Dzieje się tak np. w sytuacji, gdy jedna półoś napędzana jest kołem, a druga nie.
Najczęstsza przyczyna awarii? Brak regularnego serwisu
W samochodzie z napędem na cztery koła – czy to stałym, czy dołączanym – najważniejsze jest regularne jego serwisowanie. Większość awarii i usterek związanych z układem napędowym w tego typu pojazdach jest wynikiem zaniedbań ze strony właścicieli aut. Minęły czasy, kiedy samochody z napędem opartym na Torsenie były w stanie bez awarii przejechać nawet pół miliona kilometrów. Teraz, gdy popularnym rozwiązaniem jest Haldex, zaniedbanie wymiany olejów może skutkować awarią już przy przebiegach rzędu 50 000 km. Właściwy sposób eksploatacji, regularny serwis oraz dbanie o równomierne zużycie opon są podstawą długiej żywotności układu napędowego.
- 49 900,00 zł
- Audi A6 Sline Quattro Panorama 320KM
- 29 000,00 zł
- BMW X5 (E70) 3.0 sd 286 KM
- 39 900,00 zł
- FORD KUGA 2.0 TDCi 4x4 150 KM
- 179 900,00 zł
- SsangYong Musso SsangYong Musso Grand 2.2 202 ...
- 59 900,00 zł
- Toyota RAV-4 Club Hybrid AWD Led
- 109 900,00 zł
- Mercedes-Benz GLC Polski salon 1 WL Bezwypadko...
- 68 900,00 zł
- Audi A4 Quattro S-Line Navi 252KM Bang&Olufsen
- 59 900,00 zł
- Audi Q5