Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościRower górski (MTB) czy gravelowy
W ostatnich latach przeżywamy boom na rowery gravelowe. W zasadzie każdy duży producent ma w swojej ofercie rowery tego typu. Niektórzy próbują przekonywać, że gravel to bardzo uniwersalny rower, którym można zastąpić nawet rower górski. Czy tak jest w rzeczywistości? Czym różni się rower górski od gravelowego?
Czas czytania: 6 min
Geometria i pozycja za kierownicą
Zarówno w przypadku rowerów MTB, jak i graveli, możemy wyróżnić dwie główne linie: rowery wygodne oraz sportowe. Na tych pierwszych siedzimy w zdecydowanie bardziej wyprostowanej pozycji za kierownicą, dając odpocząć plecom. Da się na takich rowerach amatorsko ścigać, niemniej do bardziej zaawansowanej jazdy dedykowane są rowery o sportowej geometrii, która wymusza bardziej pochyloną pozycję za kierownicą. Warto przed zakupem przymierzyć się do wybranych rowerów, patrząc przede wszystkim na rozmiar ramy, ale nie zapominając o geometrii.
Różnice w oponach MTB i gravel
W rowerach górskich standardowo montuje się szerokie opony od dwóch cali (50 mm) wzwyż, do tego ich bieżnik jest zwykle agresywny. Takie połączenie daje dużą pewność podczas jazdy w trudnym terenie czy w kopnym piasku. Szeroka opona w połączeniu z niskim ciśnieniem daje lepszą przyczepność oraz sterowalność w krytycznych momentach.
Rowery gravelowe zwykle wyposażone są w opony o szerokości od 32 mm (1,25 cala) do 40 mm (1,6 cala), choć bez problemu znajdziemy modele, które pomieszczą opony o szerokości nawet 50 mm (2 cale), znane z rowerów górskich. Węższe opony są lżejsze, generują niższe opory toczenia, szybciej nabierają prędkości i są zwinniejsze niż szerokie „kapcie”. Niestety idą za tym trochę gorsze właściwości terenowe. Węższe opony rowerowe wymagają większej koncentracji w trudnym terenie, mają słabsze właściwości amortyzacyjne i niejednokrotnie tam, gdzie szeroka, górska opona przejedzie, tam gravelowa nie da już sobie rady.
Amortyzacja w gravelu?
Poza kilkoma modelami zdecydowana większość rowerów górskich jest wyposażona w przedni amortyzator. Na rynku jest też cała gama rowerów z pełną amortyzacją – od wyścigowych XC, przez ścieżkowe i enduro, aż po freeride'owe i downhillowe. Nie da się ukryć, że w połączeniu z szerokimi oponami tego typu rowery dają dużą dozę bezpieczeństwa i pewności podczas jazdy w trudnym terenie. Rower górski wybacza więcej błędów i w razie problemów ratuje nas dużym skokiem amortyzatora.
Rowery gravelowe w większości przypadków pozbawione są amortyzacji w tradycyjnym tego słowa znaczeniu (jednym z wyjątków jest Cannondale Topstone Carbon z zawieszeniem KingPin i amortyzatorem Lefty). Pewną część wibracji przyjmują na siebie oczywiście opony, widelec (często wykonany z włókna węglowego) czy gięta kierownica. Niemniej nie ugną się tak, jak amortyzator. O karkołomnych skokach na gravelu lepiej więc zapomnieć.
Napęd MTB vs gravel
W rowerach górskich priorytetem zazwyczaj są lekkie biegi. Mała tarcza z przodu i jak największa z tyłu dają przełożenie pozwalające wspinać się pod bardzo strome podjazdy w terenie. Obecnie dąży się takżę do uproszczenia konstrukcji przez rezygnację z trzech tarcz z przodu na rzecz dwóch lub jednej. Poprawia to szybkość zmiany przełożeń, zwłaszcza podczas jazdy pod obciążeniem.
Gravele przeszły pod tym względem szybką przemianę. Początkowo producenci stosowali w nich napędy żywcem wzięte z rowerów szosowych (wielu nadal tak robi). Niestety zwykle brakuje tam naprawdę lekkich przełożeń, które przydają się zwłaszcza wtedy, gdy załadujemy gravela torbami lub sakwami. Do tego szosowe tylne przerzutki nie są wyposażone w sprzęgło, przez co łańcuch lubi obijać się o tylny trójkąt ramy (trzeba zakładać osłonkę na ramę). Na szczęście od pewnego czasu popularne stało się montowanie napędów dedykowanych rowerom gravelowym – takich jak Shimano GRX, SRAM Apex/Rival/Force. Często oferują one trochę lżejsze przełożenia, a tylne przerzutki posiadają wbudowane sprzęgło naciągające łańcuch.
Hamulce rowerowe
Tu sprawa jest prosta – królują hamulce tarczowe. W tańszych modelach znajdziemy hamulce mechaniczne, w których za przekazywanie informacji z klamki do zacisku odpowiada stalowa linka. W droższych – hamulce hydrauliczne, w nich linkę zastąpiono płynem hamulcowym. Te drugie są standardem w rowerach górskich powyżej 1500 złotych i w gravelach powyżej 5-6 tysięcy. Oferują większą siłę hamowania oraz lepsze jej dozowanie.
Turystyczne możliwości
Wiele rowerów MTB dedykowanych amatorskiej jeździe wyposaża się w otwory do montażu bagażnika i błotnika. Dwa miejsca do przykręcenia koszyczka na bidon to w zasadzie standard.
Również w wielu rowerach gravelowych znajdziemy takie otwory, niejednokrotnie także na widelcu (do montażu przedniego bagażnika) czy dodatkowe punkty do przykręcenia bidonów.
Możliwości terenowe
Szerokie, agresywne opony oraz amortyzacja sprawiają, że rowery górskie, jak sama nazwa wskazuje, świetnie poradzą sobie w górach i innych trudniejszych warunkach terenowych. Jazda w grząskim, nieprzystępnym terenie, będzie na nich bezpieczniejsza i przyjemniejsza. Rower gravelowy dedykowany jest lżejszym warunkom. Gruntowe drogi, leśne ścieżki czy łagodne singletracki – to jest ich żywioł.
Rower górski czy gravelowy?
Dlaczego w takim razie nie wybrać roweru górskiego, skoro ma większe możliwości terenowe, a przecież w razie potrzeby można założyć do niego węższe opony? Wiele osób tak robi i może to być słuszne rozwiązanie. Jednak gravel też ma swoje zalety – inna pozycja za kierownicą daje mniejsze opory podczas jazdy, pozwalając na pokonywanie większych odległości z mniejszym zmęczeniem.
Dlatego sporo osób decyduje się na posiadanie dwóch rowerów: górskiego (często z pełnym zawieszeniem) – do szaleństw w terenie, bikeparkach i na singletrackach – oraz gravela, którym wybierają się na dalsze trasy, łącząc jazdę po asfalcie z łagodniejszymi bezdrożami.
- -28% 3 199,00 zł
- 2299,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- ROWER GÓRSKI MTB ST 530 S 27,5"
- 153,27 zł x 15 rat raty zero
- 998,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- ROWER GÓRSKI MTB 26 SHIMANO 21 BIEGÓW SHIMANO 2xTarcze RAMA 18" KOŁA 26"
- zyskuj do 2% z
- 1679,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Górski Rower Męski Damski Koła 29 MTB Amortyzowany Hamulce Tarczowe Dzwonek
- 111,93 zł x 15 rat raty zero
- 1299,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Rower Górski Męski 29 Amortyzacja Tarcze Mechaniczne Stalowy
- 86,60 zł x 15 rat raty zero
- 999,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- ROWER GÓRSKI MTB SHIMANO Amortyzatory 26'' BIDON BŁOTNIKI 18 BIEGÓW
- zyskuj do 2% z
- 2089,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Rower MTB Romet RAMBLER R9.4 20'' L Grafitowo- Złoty
- 139,27 zł x 15 rat raty zero
- 6399,00 zł
- ROWER GRAVELOWY KROSS ESKER 6.0 ROZMIAR L 55 CM SHIMANO GRX 2023
- 426,60 zł x 15 rat raty zero
- 2999,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- FELT VERZA SPEED 20 SHIMANO TIAGRA 2X10 HYDRAULIKA RAMA L 56CM
- 199,93 zł x 15 rat raty zero
- 7999,00 zł
- ROWER GRAVELOWY KROSS ESKER 6.0 GEN 2 ROZMIAR M 20'' KOLEKCJA 2024
- 533,27 zł x 15 rat raty zero
- 6999,00 zł
- ROWER GRAVELOWY GRAVEL KROSS ESKER 5.0 ROZMIAR L 20'' KOLEKCJA 2024
- 466,60 zł x 15 rat raty zero
- 4199,00 zł
- ROWER GRAVEL NS Bikes RAG+ 3 28'' Srebrny RAW rozmiar L
- 279,93 zł x 15 rat raty zero
Łukasz Przechodzeń
Jeździ rowerem od 30 lat, a pisze o nich od 9. Prowadzi najpopularniejszego bloga rowerowego w Polsce, czyli Rowerowe Porady i nie mógłby sobie wymarzyć lepszej pracy. Jego życiowe motto to: "Nie jestem zainteresowany rywalizacją z kimkolwiek. Mam nadzieję, że uda się nam wszystkim."