Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościPrzedni zderzak – naprawiać czy wymieniać?
Uszkodzony przedni zderzak to problem wielu kierowców. W zależności od skali zniszczenia możesz go naprawić lub wymieniać na nowy. Podpowiadamy najlepsze rozwiązanie.
Czas czytania: 6 min
Choć zazwyczaj karoseria samochodu kojarzy nam się z metalem, to z różnych względów coraz więcej elementów nadwozia wykonuje się z tworzyw sztucznych. Nie inaczej jest ze zderzakiem przednim. Mimo że jest dość elastyczny, lekki i odporny na rdzę, to ma swoje słabe strony. Wystarczy chwila nieuwagi na parkingu, drobna stłuczka czy wjazd na krawężnik, by na jego powierzchni powstały rysy, odpryski, zadrapania lub pęknięcia. Do tego dochodzą uszkodzone ślizgi, listwy, łuszczący się lakier. Często nie są to jedynie defekty natury estetycznej. Jazda ze zwisającym, poklejonym taśmą zderzakiem może być niebezpieczne.
Uszkodzony zderzak – co dalej?
Jeśli doszło do uszkodzenia przedniego zderzaka, możesz zdecydować się na:
- samodzielną naprawę,
- zlecenie naprawy lakiernikowi,
- wymianę zderzaka na nowy,
- wymianę zderzaka na zamiennik lub element używany.
Samodzielna naprawa, szczególnie przy niewielkich defektach, jest najbardziej opłacalną opcją, choć wymaga nieco pracy. Powierzając to zadanie profesjonaliście, musisz liczyć się z wydatkiem rzędu 150–700 zł. W przypadku drastycznych uszkodzeń niezbędna może się okazać wymiana na nowy element. Możesz wybierać spośród nowych zderzaków oryginalnych dostępnych w ASO i zamienników lub poszukać używanych pochodzących z demontażu pojazdów. Nowe modele są niestety dość drogie, natomiast zamienniki często nie są na tyle wiernym odwzorowaniem, by idealnie pasować. Nierzadko wymagają również lakierowania. Dobrą opcją wydaje się zakup zderzaka przedniego pochodzącego z demontażu, można bowiem trafić na element w kolorze konkretnego nadwozia. Zdarza się jednak, że podobnie jak zamiennik również wymaga interwencji lakierniczej. Może również posiadać niewidoczne na pierwszy rzut oka uszkodzenia, które i tak ostatecznie trzeba naprawić w profesjonalnym warsztacie.
Zarysowania i drobne uszkodzenia
Niewielkie zadrapania, otarcia, a nawet miejscowe pęknięcia czy odkształcenia możesz spróbować naprawić we własnym zakresie. Czego potrzebujesz? Najważniejszy będzie dobór odpowiedniego lakieru. Należy odczytać kod producenta, a następnie kupić lakier w sprayu. Warto również wyposażyć się w podkład do lakieru, szpachlę, papier ścierny i zmywacz do silikonu.
Przebieg pracy będzie podobny jak w przypadku innych napraw lakierniczych i wymagać odszlifowania, wypełnienia ubytku, zapodkładowania, nałożenia bazy i polakierowania.
Pęknięty zderzak i odkształcenia
Jeśli na powierzchni zderzaka widać nie tylko zadrapania, ale także pęknięcia, wgniotki itp., należy liczyć się z większym nakładem pracy. Nadal z częścią uszkodzeń możesz poradzić sobie samodzielnie, ale możesz też powierzyć to zadanie profesjonalnej firmie. Szpachla, podkład, baza i lakier to za mało. Niezbędna będzie m.in. spawarka do plastiku, opalarka, multiszlifierka, profesjonalny pistolet malarski, gdyż przy poważnych uszkodzeniach zazwyczaj ponownemu lakierowaniu trzeba będzie poddać cały element. Użycie w tym przypadku farb w sprayu jest nieopłacalne, a efekt niezadowalający w porównaniu z nakładem pracy, jaki musisz wykonać, by przywrócić zderzakowi świetność.
Jeśli twoje umiejętności blacharsko-lakiernicze nie należą do najwyższych lub nie chcesz ryzykować efektu, powierz zadanie fachowcom. Średni koszt usług związanych z naprawą zderzaka to:
- montaż i demontaż – 80–100 zł,
- spawanie i prostowanie – 50–300 zł,
- zaprawki – 180–250 zł,
- lakierownie całego zderzaka – 300–400 zł.
Jeśli doszło do wyłamania elementów mocujących, trzeba liczyć się z dodatkowymi kosztami. Cena ślizgów mocujących zaczyna się od 30 zł za sztukę. Podane kwoty są orientacyjne, a ich wysokość zależy od konkretnych uszkodzeń. Jeśli nie ma konieczności spawania, nie jest potrzebny demontaż, lub konieczny jest gruntowny remont, koszt może różnić się o nawet kilkaset złotych.
Przeczytaj: Jak samodzielnie naprawić pęknięty zderzak?
Wymiana czy naprawa?
Jeśli jeździsz nieco starszym samochodem, inwestycja kilkuset złotych w naprawę zderzaka może wydawać się niezbyt sensowna. Niestety ze względu na coraz bardziej utrudniony dostęp do używanych części, słabą jakość zamienników i wysokie ceny oryginalnych zderzaków nadal ich naprawa wydaje się najbardziej opłacalna.
Zważywszy że nowy zderzak może kosztować co najmniej 1000 zł, a dochodzić do nawet kilku tysięcy, to perspektywa naprawy wydaje się coraz bardziej atrakcyjna. Profesjonalny lakiernik potrafi usunąć trudne uszkodzenia. Oczywiście nadal najtańsze będzie samodzielna naprawa, tu jednak efekt zależy od umiejętności, wiedzy i doświadczenia. Niezbyt opłacalne jest także kupowanie zderzaka używanego w innym kolorze. Możliwe uszkodzenia i konieczność lakierowania całego zderzaka także wiąże się z kosztami, więc w ostatecznym rozrachunku wyjdzie drożej. Sprawa wydaje się jeszcze bardziej przesądzona, gdy zakup nowego zderzaka nie jest możliwy, ponieważ np. został wycofany z rynku.
Uszkodzony przedni zderzak wymaga interwencji. Najlepszym rozwiązaniem przy poważnych uszkodzeniach będzie udanie się do profesjonalnego warsztatu, w którym otrzymasz konkretną wycenę naprawy. Warto przejrzeć lokalne ogłoszenia, a w przypadku niewielkich defektów rozważyć samodzielną próbę ich się pozbycia. Jeśli zdecydujesz się na samodzielną wymianę, działaj precyzyjnie, szczególnie podczas demontażu i ponownego montażu.
Kup pordukt z poradnika:
- 62,00 zł
- Nity aluminiowe zrywalne do plastiku i zderzaków
- zapłać później z
- 740,00 zł
- ZDERZAK + HALOGENY BMW E46 98-05 M PAKIET M3
- zyskuj do 2% z
- 499,99 zł
- Zestaw do chromowania natrysk odczynniki efekt lustra chrom spray farba
- zyskuj do 2% z
- 241,90 zł
- Full Dip Folia guma w sprayu 4+1 Grafit Met.Połysk
- zyskuj do 2% z
- 54,99 zł
- Lakier Chrom efekt lustra Chrome Mirror Effect 100 ml na biały podkład
- zapłać później z
- 78,00 zł
- FixPro LAKIER SAMOCHODOWY BEZBARWNY PODKŁAD SPRAY BMW 354 TITANSILBER
- zapłać później z
Łukasz Żyła
Jego serce bije w rytm silników spalinowych. Początkowo rozwijał swoje motoryzacyjne pasje na dwóch kółkach – głównie crossach, ale z czasem przesiadł się na samochody – m.in. uczestnicząc w amatorskich rajdach samochodowych. Uwielbia ubłocić się podczas wypraw offroadowych, a o formę dba na kortach tenisowych, boiskach do koszykówki oraz stokach snowboardowych. Chętnie dzieli się swoją wiedzą na łamach magazynów dla mężczyzn – motoryzacyjnych, sportowych oraz DIY. Współtworzył takie tytuły jak: „G!YEARRR”, „Galeon”, „AutoF Magazine”.