Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościNajważniejsze elementy układu klimatyzacji w pojeździe
Klimatyzacja to już właściwie standardowe wyposażenie większości samochodów. Aby jednak właściwie działała, potrzebna jest współpraca poszczególnych elementów układu klimatyzacji. Znając budowę układu klimatyzacji w samochodzie i zasady działania układu klimatyzacji samochodowej, będziesz wiedział, jak samemu sprawdzić szczelność klimatyzacji w samochodzie.
Czas czytania: 6 min
Klimatyzacja jest układem dzięki, któremu w kabinie samochodu możemy uzyskać komfortową dla nas temperaturę bez względu na to, jakie warunki panują na zewnątrz. Jest niezastąpiona latem, gdy upał daje się we znaki, ale sprawdza się także zimą, kiedy chcemy szybko podnieść temperaturę wewnątrz auta lub pozbyć się zaparowanych szyb albo innych skutków nadmiaru wilgoci w pojeździe. Warto jednak pamiętać, że układ klimatyzacji w samochodzie to tak naprawdę zintegrowany system. Działa dzięki współpracy układu wymiany cieplnej, układu wentylacji, a w nowoczesnych samochodach także silnika, który podczas działania klimatyzacji również poddawany jest dodatkowym obciążeniom. Najważniejszymi elementami układu klimatyzacji są jednak te odpowiedzialne za wymianę cieplną i to właśnie na nich skupimy się dziś.
Elementy układu klimatyzacji i ich działanie
Zasada działania układu klimatyzacji samochodowej jest stosunkowo prosta. Podstawę stanowi tu układ zamknięty, w którego wnętrzu krąży czynnik chłodzący. Na sprawność całego układu ma wpływ 5 elementów układu klimatyzacji:
- sprężarka – zwana także kompresorem, zapewnia obieg czynnika chłodzącego w zamkniętym układzie klimatyzacji, za jej odpowiednią pracę odpowiedzialny jest pasek klinowy od silnika, który ją napędza;
- skraplacz (chłodnica klimatyzacji) – nagrzewa się podczas pracy, a powstałe w ten sposób ciepło odbierane jest przez opływające go w czasie jazdy powietrze, to właśnie w jego obrębie czynnik chłodzący przechodzi ze stanu gazowego w stan ciekły;
- osuszacz – jest odpowiedzialny za eliminację wilgoci, która mimo dobrej szczelności układu zawsze dostaje się z zewnątrz;
- parownik – odpowiada za odbieranie ciepłego powietrza z wnętrza samochodu, w jego rurkach następuje transport ciepłego powietrza do czynnika chłodniczego, na skutek odparowania dochodzi do zmiany z cieczy o wysokim ciśnieniu na parę o niskim ciśnieniu;
- zawór rozprężny – zmniejsza ciśnienie czynnika chłodzącego i zmienia go ze stanu ciekłego w gaz, przy rozprężaniu następuje znaczny spadek temperatury.
Po włączeniu klimatyzacji czynnik chłodzący (gaz) jest pompowany do sprężarki. Dzięki jej pracy zostaje przekazany dalej, ulega oczyszczeniu i odwilgoceniu. Następnie dostaje się do skraplacza. W tym elemencie dochodzi do najważniejszego procesu – zamiany gazu w postać ciekłą. Następnie ciecz trafia do parownika, gdzie następuje rozprężanie, czego efektem jest gwałtowne obniżenie temperatury. To właśnie ten etap jest bezpośrednio odpowiedzialny za odczuwanie chłodu w kabinie. W ostatnim kroku czynnik klimatyzacji zostaje zassany przez kompresor, a cały proces się powtarza.
Ważne!
Zanim powietrze trafi do wnętrza samochodu, zostaje przefiltrowane przez filtry kabinowe, a następnie dzięki wentylatorowi umieszczonemu w nagrzewnicy trafia do środka. Za utrzymanie odpowiedniej temperatury pracy układu są odpowiedzialne wentylatory umieszczone na chłodnicy klimatyzacji.
Jak sprawdzić działanie klimatyzacji w aucie?
Klimatyzacja, podobnie jak inne układy znajdujące się w samochodzie, powinna być poddawana regularnym przeglądom. Serwisowanie klimatyzacji powinno składać się z kilka etapów, przede wszystkim chodzi o:
- sprawdzenie szczelności układu,
- uzupełnienie czynnika chłodzącego,
- oczyszczanie układu,
- wymiana filtra kabinowego.
O ile z dwoma ostatnimi poradzimy sobie sami, o tyle kontrola szczelności i nabicie klimatyzacji to już zadanie dla fachowca. Jak często sprawdzać klimatyzację w samochodzie? Eksperci są zdania, że serwis klimatyzacji powinno się dokonywać minimum raz w roku. Jeśli nie bagatelizujesz wymiany czynnika chłodzącego, tę czynność możesz wykonać mniej więcej raz na dwa lata, natomiast oczyszczanie (przez ozonowanie lub przy użyciu specjalnych środków) przynajmniej raz w roku – najlepiej wiosną, czyli przed rozpoczęciem sezonu.
Również filtr kabinowy jest w tym procesie niezwykle ważny – przede wszystkim zatrzymuje zanieczyszczenia, które w przeciwnym razie dostałyby się do wnętrza auta, a tym samym do naszych dróg oddechowych. Jeśli chodzi o wymianę filtra kabinowego warto robić to nawet 2 razy w roku – wiosną (przed sezonem letnim) i jesienią (przed sezonem zimowym). Wiemy już, jak często sprawdzać klimatyzację w samochodzie.
Czas dowiedzieć się jak sprawdzić, czy klimatyzacja pracuje odpowiednio wydajnie. Jest to wiedza szczególnie istotna, jeśli dopiero planujemy zakup auta i nie chcemy już na początku przygody z samochodem narazić się na poważne koszta – a takie niewątpliwie będą, jeśli trafimy na zatartą sprężarkę bądź dużą nieszczelność układu. Wiosną, latem lub jesienią sprawa wydaje się najprostsza. Wystarczy włączyć odpowiedni przycisk, odczekać chwilę i, przykładając rękę do nawiewów, sprawdzić, czy płynie chłodne powietrze. Można również posłużyć się termometrem – przy wylocie powietrze powinno mieć mniej więcej 7–10 stopni Celsjusza. Większy problem pojawia się, gdy za oknami panuje śnieżna aura. Jak sprawdzić klimatyzację w samochodzie zimą? Najlepszym sposobem będzie nagrzanie samochód przy zamkniętym obiegu powietrza i uruchomienie wówczas klimatyzacji. Jeśli klimatyzacja osusza powietrze i dogrzewa kabinę, system jest sprawny.
Ważne!
Włączenie klimatyzacji przy dużym mrozie bywa niemożliwe, jeśli klimatyzacja o tej porze roku nie działa, nie musi to być równoznaczne z awarią układu. Szczególnie dotyczy to posiadaczy nowszych pojazdów, w których stosuje się mechanizmy zapobiegające oblodzeniu parownika. Uniemożliwiają one uruchomienie układu przy temperaturze zewnętrznej wynoszącej poniżej -5 st. C.
- 350,00 zł
- Osuszacz Valeo 509498
- 1900,00 zł
- PAROWNIK CHŁODNICZY DO ROZBUDOWY KLIMATYZACJI BUSY - LEKI - KATERING
- 190,00 zł x 10 rat raty zero
- 4999,00 zł
- ZESTAW DO ROZBUDOWY KLIMATYZACJI BUSY LEKI - KATERING GAZ R134A CHŁODNICZY
- 499,90 zł x 10 rat raty zero
- 38,65 zł
- Filtr Kabinowy Węglowy Filtron K1223A
- zapłać później z
- 33,43 zł
- Filtr Kabinowy Węglowy Filtron K1187A
- zapłać później z
Łukasz Żyła
Jego serce bije w rytm silników spalinowych. Początkowo rozwijał swoje motoryzacyjne pasje na dwóch kółkach – głównie crossach, ale z czasem przesiadł się na samochody – m.in. uczestnicząc w amatorskich rajdach samochodowych. Uwielbia ubłocić się podczas wypraw offroadowych, a o formę dba na kortach tenisowych, boiskach do koszykówki oraz stokach snowboardowych. Chętnie dzieli się swoją wiedzą na łamach magazynów dla mężczyzn – motoryzacyjnych, sportowych oraz DIY. Współtworzył takie tytuły jak: „G!YEARRR”, „Galeon”, „AutoF Magazine”.