Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościModa na przeróbki, ile kosztuje przerobienie motocykla na cafe racera?
Moda na tuning trwa, również wśród fanów motocykli. Od lat popularnym kierunkiem przeróbek jednośladów jest cafe racer, czyli maszyna nastawiona na lekkość i szybkość, a niekoniecznie na komfort i blichtr. Jaki zakres prac trzeba wykonać i ile kosztuje przekształcenie motocykla w cafe racera?
Czas czytania: 6 min
Cafe racer, czyli co?
Trzeba przede wszystkim wyjaśnić, czym w zasadzie jest cafe racer. W skrócie to motocykl nastawiony na osiągi, w którym liczy się głównie szybkość. Budując tego typu maszynę, raczej nie bierze się pod uwagę komfortu, dlatego cafe racery mają najczęściej bardzo nisko osadzoną kierownicę, nisko usytuowane siedzisko, a także specjalne wgłębienia na baku pozwalające zbliżyć do niego kolana.
Cechą charakterystyczną cafe racerów jest wizualny minimalizm, celem budowy takiej maszyny jest bowiem szybkie pokonywanie krótkodystansowych odcinkóws, a nie oszałamianie przechodniów przesadnymi detalami.
Cafe racery po raz pierwszy pojawiły się w Wielkiej Brytanii w latach 60. ubiegłego wieku jako wyraz buntu ówczesnych subkultur. Z zasady służyły do szybkiego przemieszczania się na krótkich dystansach i tak też były budowane – prosto, lekko i bez zbędnych ozdobników.
Do dziś cafe racery są bardzo popularne, a trend ten zauważyli producenci, projektując i produkując modele fabrycznie w tym stylu. Na aukcjach internetowych znajdziemy również wiele gotowych części i akcesoriów, które pozwalają przerobić motocykl właśnie na cafe racera.
Baza to podstawa
Konkretna odpowiedź na pytanie, ile kosztuje przerobienie motocykla na cafe racera, jest trudna, o ile nie niemożliwa. Dlaczego? Wszystko zależy bowiem od tego, jaką mamy bazę, czyli motocykl, który zostanie poddany przeróbkom. Starsze maszyny z mniej skomplikowaną konstrukcją z pewnością będziemy w stanie łatwiej, a zatem taniej przekształcić w cafe racera niż modele współczesne. Rodzaj silnika oraz sposób jego chłodzenia (np. cieczą) również ma duże znaczenie i w dużym stopniu wpływa na ogólny koszt budowy cafe racera.
Czy lepiej do budowy cafe racera wybrać nowy motocykl, prosto z salonu, czy też egzemplarz, który ostatni raz po drodze jeździł kilkadziesiąt lat temu? Każde rozwiązanie ma plusy i minusy, a wiele zależy od preferencji i celu, jaki chcemy osiągnąć. Nowy motocykl to z pewnością większe koszty początkowe, ale również znacząco łatwiejszy dostęp do wszelkiego rodzaju części. Podczas przeróbek takiej maszyny nie napotkamy również różnego rodzaju niespodzianek, takich jak konieczność odbudowy silnika, zawieszenia czy elektryki, co często komplikuje się w przypadku braku części oryginalnych, a nawet zamienników.
Na aukcjach internetowych można spotkać również gotowe rozwiązanie do różnej maści przeróbek, przetestowane już przez inne osoby, a więc w końcowym rozrachunku ograniczające koszty kolejnych poprawek.
W zależności od stanu, modelu i efektu finalnego koszt remontu starego jednośladu może dorównywać lub nawet przewyższać cenę zakupu nowego motocykla w salonie. Jednocześnie jazda przerobionym klasykiem dla wielu motocyklistów będzie znacznie przyjemniejsze niż podróżowanie ogólnie dostępnym współczesnym modelem.
Na czym polega przeróbka?
Każda przeróbka motocykla na cafe racera to indywidualny projekt, można więc stwierdzić, że dzięki takim zabiegom na ulicę nigdy nie wyjadą dwie takie same maszyny. Zakres przeróbek, a zatem i koszt zbudowania unikalnego jednośladu może być bardzo szeroki. Co można przerobić w motocyklu w ramach budowy cafe racera?
- Silnik
- Ramę
- Elementy nadwozia
- Felgi
- Licznik
- Oświetlenie
- Siedzenie
- Kierownicę
- Układ wydechowy
- Zawieszenie
- Hamulce
- Układ elektryczny
- Lusterka
- Manetki
- Malowanie
Jak widać, w zasadzie w jednośladzie można wszystko przerobić, dlatego istotne jest, aby przed rozpoczęciem prac wiedzieć, co chcemy osiągnąć. Czy zależy nam tylko na wyglądzie, czy również na lepszym prowadzeniu, brzmieniu i hamowaniu? Budując cafe racera, rzadko stawia się na komfort, jednak nawet w tej kwestii nie warto przesadzić – przekraczając cienką granicę swobody i fantazji, może okazać się, że przerobiony motocykl nie będzie nadawał się do użytku.
Ile to kosztuje?
Trudno określić konkretny koszt budowy cafe racera. Wszystko zależy od bazy i stanu wyjściowego przerabianego motocykla, zakresu prac, planowanego celu oraz oczywiście jakości wykonanej pracy. Można zatem przyjąć, że na zmianę jednośladu w cafe racera można wydać zarówno 5000 zł, jak i 50 000 zł. Górnej i dolnej granicy kosztów w zasadzie nie ma – proste prace możemy wykonać samodzielnie w garażu. Warto pamiętać, że w przypadku cafe racera nie wygląd jest najważniejszy, dlatego w niektórych przebudowach tego typu zostawia się niektóre elementy bez lakierowania, a wtedy surowy metal nadaje specyficzny charakter budowanej maszynie.
Koszty przeróbek, które trzeba przeprowadzić, aby motocykl przerobić na rasowego cafe racera, w skrócie kształtują się następująco:
- remont silnika gaźnikowego wraz z malowaniem – ok. 10 000 zł,
- malowanie ramy i lakierowanie elementów – ok. 3000 zł,
- malowanie baku – ok. 1500 zł,
- obszycie siedziska – ok. 1000 zł,
- instalacja elektryczna – ok. 1500 zł.
Czy warto przerabiać motocykl na cafe racera? Większość właścicieli jednośladów, którzy zdecydowali się na ten krok, jest zadowolona. To znakomita okazja nie tylko do realizacji pasji, ale także sposób na poruszanie się wyjątkowym, wręcz unikatowym motocyklem. Jednym wystarcza zakup motocykla z salonu, inni chcą wyróżniać się w trakcie jazdy, a cafe racer z pewnością na to pozwala. Trzeba pamiętać, że ten typu motocykla ma służyć do szybkiej i emocjonującej jazdy, ale na krótkich dystansach – jeśli budujemy go w tym celu – na pewno warto.
- 12 500,00 zł
- Yamaha sr500 1982r piękny klasyk cafe racer
- 8300,00 zł
- Motocykl Mash 250 cafe racer
- 17 900,00 zł
- Honda CB CB 900 F Boldor 1980 Cafe Racer RATY
- 7400,00 zł
- Barton Cafe Racer 50cc