Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościJaki rower na jaką drogę?
Producenci dzielą swoją ofertę na wiele kategorii, aby ułatwić dobór idealnego roweru do własnych potrzeb. Tylko czy aby na pewno nie utrudnia to wyboru...? Rowery crossowe, trekkingowe, hybrydowe, gravele… Łatwo się w tym pogubić. Poradnik ten ułatwi Ci wybór odpowiedniego roweru w zależności od dróg i ścieżek, po jakich zamierzasz jeździć.
Czas czytania: 6 min
Spis treści
- Miejskie ulice i drogi rowerowe
- Jaki rower wybrać?
- Rower do wycieczki po szlakach rowerowych wokół miasta
- Jaki rower wybrać?
- Co na dalsze wyprawy rowerowe z bagażem?
- Jaki rower wybrać?
- Długie dystanse rowerem po drogach asfaltowych
- Jaki rower wybrać?
- Rower na leśne ścieżki i lekki teren
- Jaki rower wybrać?
- Jaki rower na górskie szlaki i trudny teren?
- Jaki rower wybrać?
- Wszystkiego po trochu!
Miejskie ulice i drogi rowerowe
Coraz więcej osób decyduje się porzucić komunikację miejską i samochód na rzecz zdrowych i szybkich dojazdów na rowerze. Jaki rower sprawdzi się w tym najlepiej? Przede wszystkim… tani, żeby „parkowanie” nie powodowało stresu. Poza tym powinien być prosty i bezobsługowy, a także oferować wygodną, pionową pozycję, która zapewni dobrą widoczność. Ważnym wyposażeniem są dobre oświetlenie, pełne błotniki i bagażnik.
Niespodzianka: opis ten najlepiej pasuje do roweru miejskiego. Ale podobne cechy oferują też rowery trekkingowe – różnią się m.in. napędem z klasyczną przerzutką oraz przednim amortyzatorem. Nieco mniej oczywistym wyborem są „składaki”, czyli rowery, które możesz zabrać ze sobą do biura lub zmieścić w bagażniku samochodu.
Jaki rower wybrać?
- Miejski;
- Trekkingowy;
- Składany.
Uwaga: powyższa lista przedstawia propozycje w formie podium – pierwsze miejsce to rower najlepiej dopasowany do danego zastosowania, a na drugim i trzecim znalazły się alternatywy, które warto wziąć pod uwagę.
Rower do wycieczki po szlakach rowerowych wokół miasta
Jeśli rower ma Ci służyć głównie do rekreacji, warto pod tym kątem ustawić priorytety. Rezygnując z błotników czy bagażnika, zyskasz przyjemność z jazdy na lżejszym rowerze. Bardziej pochylona pozycja również pozwoli na pokonywanie dłuższych dystansów bez zmęczenia i dyskomfortu. Jeżdżąc po szlakach rowerowych warto jednak pozostać przy stosunkowo wąskich oponach i kołach 28”, które zapewnią szybkie toczenie.
Powyższy opis idealnie pasuje do rowerów crossowych, dla których charakterystyczna jest wszechstronność. Nieco większą specjalizację oferuje nowa kategoria graveli – kierownica typu „baranek” umożliwia w nich zajęcie kilku różnych pozycji. Alternatywą z drugiego końca skali są opisane wyżej trekkingi.
Jaki rower wybrać?
- Crossowy;
- Gravel;
- Trekkingowy.
Co na dalsze wyprawy rowerowe z bagażem?
Marzysz o wyprawie po stepach Mongolii? A może wystarczy Ci wycieczka wzdłuż Bałtyku lub szlak Green Velo? Takie plany będą wymagały odpowiedniego sprzętu: łączącego efektywność jazdy z komfortem i wyposażonego w solidny bagażnik.
Jednak poza oczywistym wyborem roweru trekkingowego warto też rozważyć gravela i transport bagażu w stylu bikepackingowym – porzucono w nim tradycyjne sakwy i bagażniki na rzecz lekkich toreb mocowanych bezpośrednio do roweru. Rozwiązanie to najlepiej sprawdzi się, jeśli nie planujesz spać w namiocie. Jeśli jednak Twój budżet nie pozwala na zakup gravela (lub wolisz prostą kierownicę), to i w tym przypadku lepszym wyborem będzie rower crossowy.
Jaki rower wybrać?
- Trekkingowy;
- Gravel;
- Crossowy.
Długie dystanse rowerem po drogach asfaltowych
Jazda na długich dystansach to nie tylko turystyka, to też kolarstwo w wydaniu sportowym. Dzięki niskiej masie, wąskim oponom i aerodynamicznej pozycji dystanse powyżej 100 km i średnie prędkości powyżej 20 km/h nie będą dla Ciebie niczym szczególnym.
Wybierając rower szosowy, warto jednak zwrócić uwagę na jego geometrię – poza modelami sportowymi coraz popularniejszą kategorią są szosówki endurance, czyli nieco bardziej nastawione na komfort. Alternatywą dla nich są tzw. hybrydy, czyli rowery szosowe z prostą kierownicą. Jeśli natomiast odpowiada Ci „baranek”, ale chciałbyś zachować możliwość zjechania z asfaltu, wybierz gravela.
Jaki rower wybrać?
- Szosowy;
- Hybryda;
- Gravel.
Rower na leśne ścieżki i lekki teren
W powyższych opisach dominują różne standardowe rodzaje dróg. A co, jeśli chcesz w końcu sprawdzić, gdzie prowadzą te wszystkie wąskie ścieżki w okolicznym lesie?
Oczywistym wyborem wydaje się wtedy rower górski, ale jeśli ścieżki te są raczej płaskie i gładkie, na pierwszym miejscu postawiłbym rower crossowy, który zapewnia większą dynamikę i lżejsze toczenie. Wspominałem już, że to synonim wszechstronności…? To samo można by w zasadzie powiedzieć o gravelach, których możliwości w lekkim terenie niejednego zaskoczą.
Jaki rower wybrać?
- Crossowy;
- Górski;
- Gravel.
Jaki rower na górskie szlaki i trudny teren?
Jeśli swoich terenowych eksploracji nie zamierzasz ograniczać do podmiejskich lasów, a ciągnie Cię na prawdziwe górskie szlaki, wybór jest tylko jeden: rower MTB.
Pozostaje jedynie wybór typu roweru zależnie od budżetu – w górach największą kontrolę i frajdę z jazdy zapewni nowoczesny ścieżkowiec z pełnym zawieszeniem, ale jest to wydatek co najmniej 6-7 tys. zł. Przy niższym budżecie lepiej pozostać przy sztywnej ramie, co pozytywnie odbije się na jakości pozostałych komponentów.
Jaki rower wybrać?
- Górski full-suspension;
- Górski hardtail;
Wszystkiego po trochu!
W każdym z opisów znalazłeś coś dla siebie? Pozostaje Ci wybór dopasowany do tras, po których będziesz jeździć najczęściej. Możesz też skorzystać z mojego systemu rankingowego i wybrać typ, który powtarza się na podium interesujących Cię kategorii. Aha, chyba jeszcze nie wspomniałem, że rowery crossowe to najlepszy wybór pod względem wszechstronności!
- 1599,00 zł
- ROWER TREKKINGOWY MIEJSKI ROMET GAZELA SHIMANO 28 CALI POLSKA PRODUKCJA
- 106,60 zł x 15 rat raty zero
- 1099,00 zł
- MĘSKI ROWER 28 SHIMANO TREKKINGOWY
- 73,27 zł x 15 rat raty zero
- 1555,91 zł
- Rower Szosowy Męski Koła 28 Aluminiowa Rama Shimano Szosówka Kolarzówka
- 103,73 zł x 15 rat raty zero
- 2559,00 zł
- Rower szosowy ROMET HURAGAN 1 2023
- 170,60 zł x 15 rat raty zero
- 979,00 zł
- Rower górski terenowy MTB męski 29 cali 2x hamulce tarczowe amortyzacja
- zyskuj do 2% z
- 979,00 zł
- ROWER GÓRSKI MTB 29 CALI 21 BIEGÓW AMORTYZACJA HAMULCE TARCZOWE RAMA 19
- zyskuj do 2% z
- 1229,00 zł
- DAMSKI ROWER MIEJSKI 28 LEKKI DAMKA 7 SHIMANO KOSZ
- 81,93 zł x 15 rat raty zero
- 1060,40 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Damski Rower Miejski męski 28 Dallas 7 biegow +kosz +wyściółka
- 70,69 zł x 15 rat raty zero
- 9499,00 zł
- Rower Szosowy Merida SCULTURA ENDURANCE 4000 L(53)
- 633,27 zł x 15 rat raty zero
- 7299,00 zł
- Rower 28 MERIDA SCULTURA ENDURANCE GR 500 XS 47 CM CZERWONY 2024
- 486,60 zł x 15 rat raty zero
- 854,05 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- ROWER GÓRSKI MTB 26" SHIMANO 18 BIEGÓW HAMULCE TARCZOWE STALOWA RAMA 18,5"
- zapłać później z
- 785,47 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- ROWER GÓRSKI MTB 26 SHIMANO 21 BIEGÓW SHIMANO 2xTarcze RAMA 18" KOŁA 26"
- zapłać później z
Michał Lalik
Od 16 lat uzależniony od rowerów każdego typu, ze wskazaniem na jazdę po górach. Autor poradników, testów, opisów tras i relacji z zawodów, których jest też współorganizatorem (cykl Enduro MTB Series). Kiedy nie jeździ, współpracuje z magazynem Bike, a na swoim blogu 1Enduro.pl tworzy kompletny przewodnik po nowej szkole kolarstwa górskiego.