Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościJeśli kupujący pomyli się podczas składania zamówienia, może anulować zakup za pomocą opcji w zakładce Moje zakupy. W niektórych sytuacjach anulujemy zakup automatycznie.
Kiedy kupujący anuluje swój zakup
Anulować zakup może klient, który kupuje z konta zwykłego i nie zaznaczy na formularzu opcji dostawy i płatności, że chce otrzymać od Ciebie fakturę na dane firmowe. Zakup można anulować tylko w ofertach sprzedającego na koncie firmowym.
Kupujący będzie mógł anulować zakup do momentu, aż podasz numeru do śledzenia przesyłki lub zmienisz status zamówienia na jeden z poniższych:
- w realizacji
- do wysyłania
- wysłane
- do odbioru
- odebrane.
Sprawdź, jak zmienić status w zakładce Zamówienia.
Zamówienia, których nie zaczniesz realizować, kupujący będzie mógł anulować najpóźniej do 3 dni od zakupu.
Kiedy możemy anulować zakup automatycznie
Zakup anulujemy automatycznie, gdy kupujący wybierze płatność z góry i nie opłaci swojego zamówienia w wyznaczonym czasie, czyli:
- po 7 dniach – w przypadku zakupu w opcji kup teraz
- po 14 dniach – w przypadku zakupu w opcji kup teraz, gdy klient wybierze płatność z góry przelewem tradycyjnym
- najwcześniej po 30 dniach – w przypadku zakupu w licytacji (tylko jeśli otrzymasz rabat transakcyjny za niesprzedany przedmiot).
Możesz zdecydować, po jakim czasie anulujemy zakup
W zakładce Zamówienia możesz ustawić własny przedział czasu, po którym anulujemy nieopłacony zakup:
- zrobisz to tylko dla ofert kup teraz
- wskazany przez Ciebie czas nie może być krótszy niż 7 dni, ani dłuższy niż 30 dni.
W przypadku licytacji termin, po którym anulujemy zakup jest stały, dlatego nie określisz go we własnym zakresie.
O automatycznym anulowaniu nieopłaconego zakupu, poinformujemy zarówno Ciebie, jak i kupującego.
Automatyczne anulowanie zakupu możliwe jest w ofertach wszystkich sprzedających na Allegro – wystawionych zarówno z kont firmowych, jak i z kont zwykłych. Nie ma możliwości wyłączenia w swoich ofertach opcji automatycznego anulowania nieopłaconego zakupu.
W których kategoriach nie można anulować zakupu
- Leki – w tej kategorii niemożliwe jest również automatyczne anulowanie zakupu
- Produkty inwestycyjne – np. złoto
- Karty podarunkowe
- Kody
- Gry online
- Audiobooki
- Ebooki.
Z możliwości anulowania zakupu wyłączone są również zamówienia z metodą dostawy "wysyłka e-mailem" – niezależnie od kategorii, w której towar został zakupiony.
Anulowany zakup w API
Jeśli korzystasz z API, informację o anulowaniu znajdziesz w dzienniku zdarzeń – GET /order/events:
- wpis BUYER_CANCELLED – oznacza, że kupujący anulował zakup
- wpis AUTO_CANCELLED – oznacza, że zakup anulowaliśmy automatycznie z powodu braku płatności.
Kupujący będzie mógł anulować zakup w Twojej ofercie do momentu, aż zmienisz status jego zamówienia na jeden z poniższych:
- PROCESSING
- READY_FOR_SHIPMENT
- SENT
- READY_FOR_PICKUP
- PICKED_UP
Dlatego, gdy rozpoczynasz obsługę zamówienia, zawsze zmieniaj status jego realizacji.
Zmiana statusu zamówienia w API
Status realizacji zamówienia, widoczny w polu fulfillment.status, zmienisz za pomocą PUT /order/checkout-forms/{checkoutForm.id}/fulfillment. Jako checkoutForm.id przekaż numer zamówienia, który otrzymasz w odpowiedzi dla GET /order/checkout-forms. Więcej o zmianie statusu zamówienia w API.
Kupujący anulował opłacony zakup
Zwróć wpłatę za pomocą POST /payments/refunds.
O anulowanym zamówieniu przeczytasz również na stronie API.
Jak obsłużyć anulowany zakup
Gdy kupujący anuluje zakup, poinformujemy Cię o tym mejlowo oraz wyświetlimy informację w samym zamówieniu.
Jeśli kupujący opłacił anulowany zakup, zwróć mu wpłatę. Nie musisz robić tego ręcznie, możesz włączyć automatyczny zwrot pieniędzy za anulowane zamówienie – to rozwiązanie znacznie usprawni obsługę takich zamówień. Porównaj, jak wygląda obsługa anulowanego zakupu, gdy automatyczny zwrot wpłaty jest włączony, a jak gdy jest wyłączony. Kupujący anulował opłacony zakup, a Ty:
masz ustawiony automatyczny zwrot pieniędzy:
- W zakładce zmień status zamówienia na anulowane.
- Zaktualizuj stan dostępnych sztuk produktu w ofercie.
nie masz ustawionego automatycznego zwrotu pieniędzy:
- W zakładce zmień status zamówienia na anulowane.
- Zwróć kupującemu wpłatę przez Allegro Finanse, jeśli już zdążył opłacić zakup.
- Zaktualizuj stan dostępnych sztuk produktu w ofercie.
Automatyczny zwrot wpłaty a środki w Allegro Finanse
Kupujący otrzyma zwrot wpłaty automatycznie pod warunkiem, że w Allegro Finanse masz kwotę równą wartości jego zamówienia.
Jeśli na Twoim saldzie będzie za mało pieniędzy i nie zmieni się to w ciągu 24 godzin – automatyczny zwrot wpłaty nie będzie możliwy. Poinformujemy Cię o tym mejlowo. W takiej sytuacji zwróć pieniądze samodzielnie.
Rabat transakcyjny za anulowane zamówienia
Za anulowane zamówienie, otrzymasz rabat transakcyjny (zwrot prowizji) bez składania wniosku, gdy:
- klient anuluje zakup, którego nie opłacił – dotyczy zarówno zakupu w opcji kup teraz, jak i w licytacji
- klient anuluje opłacony zakup, a Ty zwrócisz mu wpłatę przez Allegro Finanse – jeśli nie chcesz robić tego ręcznie, włącz automatyczny zwrot wpłaty
- automatycznie anulujemy zakup, jeśli klient nie opłaci go w wyznaczonym terminie – dotyczy zakupu w opcji kup teraz
Rabat za automatycznie anulowaną licytację
Jeśli anulujemy automatycznie zakupu w licytacji, samodzielnie wypełnij wniosek o przyznanie rabatu.
Czego nie zrobi klient po anulowaniu zakupu
Niezależnie od tego, czy zakup anuluje sam kupujący, czy zrobimy to automatycznie, po anulowaniu klient:
- nie opłaci tego zakupu
- nie wystawi Ci oceny za tę transakcję.