Zasady przyznawania rabatu transakcyjnego - odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Poniżej prezentujemy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące zasady rozpatrywania wniosków o przyznanie rabatu transakcyjnego. Kliknij w wybrane pytanie, aby rozwinąć odpowiedź.

Rabat przyznamy automatycznie (bez wysyłania maila do kupującego), jeżeli dane, które posiadamy wystarczą do podjęcia takiej decyzji. Sprawdzimy między innymi:

  • Czy kupujący zwrócił towar przez zakładkę Kupione i jaki był powód zwrotu - pomyłka w zakupie, czy odstąpienie od umowy. Warto proponować klientom, aby towar zwracali za pomocą zakładki Kupione, ułatwi nam to rozpatrywanie wniosków o przyznanie rabatu.
  • Czy wpłata kupującego została zwrócona przez Allegro Finanse, jeśli opłacił on zakup w ten sposób. Odbieraj i zwracaj wpłaty od kupujących za pomocą Allegro Finanse, to szybkie i bezpieczne metody płatności.

Jeśli powyższe warunki zostaną jednocześnie spełnione, zaakceptujemy Twój wniosek i automatycznie przyznamy rabat transakcyjny.

Wyślemy e-mail do kupującego tylko w określonych sytuacjach, kiedy na podstawie danych nie będziemy w stanie stwierdzić, jak przebiegała transakcja. Jeżeli dane, które posiadamy w systemie, pozwolą nam na rozpatrzenie wniosku, nie wyślemy maila do kupującego.

Nie wyślemy kupującemu e-maila, gdy:

  • klient zgłosił zwrot towaru w zakładce Kupione,
  • zwrócisz kupującemu wpłatę przez Allegro Finanse.

Jeśli powyższe warunki zostaną spełnione jednocześnie, wówczas od razu rozpatrzymy Twój wniosek. W innych sytuacjach, gdy przebiegu i szczegółów transakcji nie nie będziemy mogli sprawdzić za pomocą posiadanych informacji, skontaktujemy się z kupującym.

Może się zdarzyć, że w takiej sytuacji odrzucimy Twój wniosek. Wówczas możesz odwołać się od tej decyzji za pomocą dedykowanego formularza.

W takich sytuacjach, jeśli złożysz wniosek o rabat transakcyjny, przy jego rozpatrywaniu weźmiemy pod uwagę jakość Twojej sprzedaży. Przy wysokiej jakości (na poziomie Super +, Super, Dobry, Neutralny), rabat przyznamy od razu. Jeśli poziom jakości Twojej sprzedaży będzie niższy, wyślemy wiadomość do kupującego.

Nie, nie martw się. W takiej sytuacji wyślemy wiadomość do kupującego z prośbą o podanie powodu rezygnacji z zakupu. Pamiętaj jednak, aby zawsze zachęcać kupujących do zwrotu towaru przez zakładkę Kupione, to znacznie przyspieszy rozpatrywanie złożonych wniosków.

10 stycznia w zakładce Kupione zaktualizowaliśmy listę powodów, które może wybrać kupujący, gdy zwraca zakupiony towar. Do powodów dodaliśmy również odpowiednie wyjaśnienia, aby kupujący zawsze wiedział, który powód powinien wybrać.

Jeżeli kupujący zapłacił za zakupy u Ciebie przez Allegro Finanse, wówczas zwrot jego wpłaty też musisz zrobić przez Allegro Finanse. Jest to jeden z kluczowych warunków uzyskania rabatu transakcyjnego. Dlatego mocno zachęcamy wszystkich sprzedawców do zwracania wpłat poprzez Allegro Finanse.

Takie pisemne dowody rezygnacji z zakupu przydadzą się w sytuacji, gdybyśmy odrzucili Twój wniosek o rabat, a nie będziemy mogli potwierdzić zwrotu towaru, bo kupujący nie zrobi tego przez zakładkę Kupione. Wówczas w reklamacji na odrzucony wniosek możemy poprosić Cię o potwierdzenie odstąpienia kupującego od umowy.

Jeśli wystąpisz z wnioskiem o przyznanie rabatu, ale na moment jego złożenia nie odnotujemy zwrotu wpłaty dla kupującego, który zakup opłacił z góry za pośrednictwem Allegro Finanse, wstrzymamy Twój wniosek na 24 godziny. Jeżeli w tym czasie zlecisz zwrot wpłaty kupującemu, to po 24 godzinach od złożenia wniosku sprawdzimy status zleconego zwrotu. Jeśli nie odnotujemy zwrotu, odrzucimy wniosek i nie otrzymasz rabatu transakcyjnego.

Tak, to bardzo ważne. Dlatego zależy nam, aby sprzedający dodawali numery śledzenia przesyłek do zamówień. W przypadku przesyłki pobraniowej, gdy kupujący nie zwróci towaru przez zakładkę Kupione, będziemy mogli prześledzić status i historię tej przesyłki. Jeśli kupujący odmówi odbioru przesyłki, automatycznie przyznamy Ci rabat.

Jeżeli nie dodasz do zamówienia numeru śledzenia przesyłki za pobraniem, a kupujący nie zwróci towaru przez zakładkę Kupione, odrzucimy Twój wniosek i nie otrzymasz rabatu transakcyjnego.

Oczywiście! Podczas rozpatrywania wniosków na nowych zasadach, będziemy brać pod uwagę sytuacje, w których dodanie listu przewozowego nie jest możliwe ze względu na wysyłkę własnym transportem. W takim przypadku wyślemy maila do kupującego z prośbą o potwierdzenie braku finalizacji zakupu.

W panelu Jakość mojej sprzedaży sprawdzisz, na jakim poziomie jest obecnie Twoja sprzedaż. Pokazujemy w nim obszary, które wpływają na jakość sprzedaży na Allegro oraz szczegółowe wskaźniki każdego z obszarów. W procesie rozpatrywania wniosku o rabat transakcyjny pod uwagę będziemy brać tylko ogólny wynik, czyli Twój poziom jakości sprzedaży, który ma sześciostopniową skalę:

  • Super +
  • Super
  • Dobry
  • Neutralny
  • Wymaga poprawy
  • Nieakceptowalny.

Więcej informacji na temat jakości sprzedaży i porady, jak możesz ją poprawić, znajdziesz w artykule naszej Pomocy.

Poziomy jakości, które pomogą Ci łatwiej uzyskać rabat transakcyjny to:

  • Super +
  • Super
  • Dobry
  • Neutralny.

Więcej informacji na temat jakości sprzedaży i porady, jak możesz ją poprawić, znajdziesz w artykule naszej Pomocy.

Dane, na podstawie których wyliczamy ogólny poziom jakości sprzedaży, przeliczane są codziennie i uwzględniają ostatnie 30 dni. Na jakość sprzedaży składa się 5 obszarów:

  • Oceny od kupujących
  • Obsługa klienta
  • Atrakcyjność oferty
  • Realizacja zamówień
  • Przestrzeganie regulaminu.

W nowych zasadach przyznawania rabatu transakcyjnego uwzględniamy ogólny poziom jakości na moment rozpatrywania wniosku o rabat transakcyjny.

Niska jakość sprzedaży nie wyklucza otrzymania rabatu. Rabat nie przysługuje w sytuacji, gdy kupujący zwróci towar ze względu na reklamację lub niezgodność z opisem.

Jeśli transakcja nie została ostatecznie sfinalizowana z powodu jednego z powyższych przypadków, a sprzedający ma jednocześnie wysoką jakość sprzedaży - w takiej sytuacji łatwiej będzie mu uzyskać rabat transakcyjny. Rozumiemy, że przy wysokiej jakości sprzedaży takie sytuacje zdarzają się sporadycznie, dlatego nie wyklucza to otrzymania rabatu.

Oprócz zmiany zasad, wprowadzimy również kilka udogodnień w składaniu wniosku. Po zmianie wniosek złożysz w zakładce Zamówienia. Wystarczy, że przy danym zamówieniu klikniesz [Akcje], a następnie [Zwrot prowizji]. Ponadto będzie możliwość wypełnienia wniosków o rabat do wielu zamówień za pomocą jednego kliknięcia. W zakładce Złożone wnioski dodamy też opcję filtrowania wniosków po ich statusie.

Na podstawie naszych danych w większości przypadków sami będziemy mogli stwierdzić, jaki jest powód złożenia wniosku o rabat transakcyjny. Dlatego nie będzie wymagać podawania go we wnioskach, co zdecydowanie ułatwi ich składanie. Mogą zdarzyć się jednak sytuacje, w których wyślemy do kupującego wiadomość e-mail z prośbą o podanie przyczyny braku finalizacji transakcji.

Tak, w nowym procesie będzie można złożyć wniosek jednocześnie do kilku zakupów, zrobionych w ramach jednego zamówienia.

Na przykład

Kupujący zrobi u Ciebie zakupy w kilku ofertach i opłaci je jedną płatnością (czyli wykona zakup w ramach jednego zamówienia), a potem zrezygnuje z zakupów. Będziesz mieć możliwość złożenia wniosków o rabat do wszystkich zakupów tego kupującego i zrobisz to tylko jednym kliknięciem.

Tak, już jest taka możliwość. W zakładce Zamówienia znajdziesz filtr, za pomocą którego możesz wyświetlić zamówienia od kupujących według statusu płatności - zamówienia nieopłacone lub opłacone.

Nie, ponieważ nowy proces przyznawania rabatu transakcyjnego opieramy głównie na posiadanych przez nas danych systemowych. Nie będzie zatem konieczności, dodawania załączników i wyjaśnień do składanych wniosków. W przypadku niewystarczającej ilości danych, skontaktujemy się z kupującym za pomocą e-maila.

Tak jak dotychczas, wniosek będzie można złożyć od razu po zakupie. W przypadku braku wpłaty lub przy niedokończonej płatności czekamy 3 dni od zakupu na jej realizację. Jeśli po tym czasie nie odnotujemy wpłaty, wyślemy mail do kupującego lub przy wysokiej jakości sprzedaży przyznamy sprzedającemu rabat automatycznie, bez dopytywania kupującego o przebieg transakcji.

Zgodnie z naszym regulaminem, kupujący ma 7 dni na opłacenie zamówienia, chyba że strony transakcji ustalą inaczej. Jeżeli nie było takich ustaleń, sprzedający powinien poczekać 7 dni na ewentualną wpłatę i po tym czasie złożyć wniosek o rabat transakcyjny.

Tak jak do tej pory, wniosek złożysz w terminie 45 dni od zakupu.

Natomiast w formularzu odwołania od nieprzyznanego rabatu transakcyjnego znajdziesz wszystkie złożone przez Ciebie wnioski z ostatnich 120 dni.

Tak, będzie taka możliwość. Do czasu wdrożenia zmian, wnioski i reklamacje rozpatrywane są na dotychczasowych zasadach. Od momentu wdrożenia zmian będą obowiązywać nowe zapisy Regulaminu. Wnioski i reklamacje złożone po zmianie będą rozpatrywane według nowych zasad.

Od nieprzyznanego rabatu możesz odwołać się niezmiennie za pomocą formularza odwołania.

Zgodnie z naszą wiedzą, obecnie organy podatkowe wymagają, aby systemy obsługi płatności online pozwalały na pełną identyfikację osoby, która wykonała płatność/zwrot, czyli umożliwiały powiązanie zapłaty z nabywcą i numerem zamówienia.

Sprzedający, gdy zwraca środki przez Allegro Finanse, może powiązać wykonany zwrot z konkretnym zamówieniem w panelu sprzedaży, w zakładce Zamówienia. Innymi słowy - umożliwiamy identyfikację odbiorcy zwrotu i tytułu zwrotu, co powinno być akceptowane przez organy podatkowe.

Dodatkowo, informacja o zwrocie wpłaty dostępna jest w zakładce Zwroty wpłat w Allegro Finanse oraz w powiadomieniu e-mail - w którym zawsze znajduje się pełna informacja o tym, co zostało zwrócone i komu.

Powyższe wyjaśnienia zostały przygotowane w oparciu o nasze rozumienie przepisów. Nie stanowią one porady podatkowej, ani nie są wiążące dla sprzedających, kupujących czy organów podatkowych. Allegro nie świadczy usług doradztwa podatkowego. Jeśli masz dodatkowe pytania w tym zakresie, zalecamy kontakt z licencjonowanym doradcą podatkowym lub właściwym urzędem skarbowym.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?

Potrzebujesz dodatkowej pomocy?

Nadal szukasz odpowiedzi?  ZAPYTAJ NA ALLEGRO GADANE

Warto wiedzieć więcej


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro