Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościKto może zwrócić zakup
Możesz zwrócić zakup, gdy kupujesz jako konsument, czyli:
- jesteś osobą, która nie prowadzi działalności gospodarczej
- prowadzisz działalność gospodarczą i jako osoba fizyczna kupujesz produkt na potrzeby swojej działalności, ale zakup nie ma dla Ciebie charakteru zawodowego[1]. Na przykład prowadzisz warsztat samochodowy i kupujesz drukarkę na potrzeby warsztatu.
[1] Dotyczy jednoosobowych działalności gospodarczych zgodnie z art. 7aa. Ustawy o prawach konsumenta (dla zakupów zrobionych do 31 grudnia 2022 roku – art.38 a. Ustawy o prawach konsumenta).
Kiedy sprzedający może odmówić prawa do zwrotu
Może tak się zdarzyć, gdy:
- kupisz od osoby prywatnej, czyli od sprzedającego, który nie jest przedsiębiorcą – w tym przypadku sprzedający nie ma obowiązku przyjęcia zwrotu zamówienia. Informacje na ten temat znajdziesz w ofercie, w części O sprzedającym.
Jeśli sprzedający – osoba prywatna – zgadza się na zwrot produktu, powinien jasno określić jego warunki, czyli podać: ile masz czasu na zwrot, w jaki sposób możesz odesłać zamówienie i jakie będą koszty zwrotu. Te informacje sprzedający powinien umieścić w ofercie, w części Zwroty.
- kupiony przez Ciebie produkt spełnia jedno z kryteriów Ustawy o prawach konsumenta – art. 38. Sprawdź, których produktów sprzedawca nie musi przyjmować w ramach zwrotu.
Nie każdy zakup możesz zwrócić. Niektóre produkty, jak na przykład bielizna czy towar na zamówienie, mogą nie podlegać zwrotowi. Jeśli sprzedający odmawia prawa do zwrotu, informację na ten temat powinien zamieścić w ofercie, w części Zwroty.
Jak zrezygnować z zakupu
Z zakupu możesz zrezygnować na dwa sposoby: poprzez anulowanie zakupu lub zwrot produktu. Zarówno anulowanie zakupu, jak i zwrot produktu są jednoznaczne z odstąpieniem od umowy. Zapoznaj się ze szczegółami obu możliwości.
Anulowanie zakupu
Dzięki opcji [anuluj zakup] możesz szybko zrezygnować z zamówienia, niezależnie od tego, czy zakup jest już opłacony, czy nie. Jeśli sprzedający udostępnia anulowanie zakupu, opcję znajdziesz w szczegółach zakupu. Nie anulujesz zakupu, gdy:
- sprzedający zmienił status Twojego zamówienia na: W realizacji, Przygotowane do wysyłki lub Wysłane
- sprzedający podał numer do śledzenia przesyłki
- jeśli kupując prosisz o fakturę
- kupujesz z konta firmowego
- od momentu złożenia zamówienia minęły 3 dni.
Dowiedz się więcej o anulowaniu zakupu.
Może się zdarzyć, że anulujesz zamówienie, ale sprzedający mimo wszystko zdąży nadać do Ciebie przesyłkę. Wówczas w Twoim zamówieniu zmieni się status przesyłki, możesz otrzymać również od sprzedającego powiadomienie o wysyłce. W takiej sytuacji skorzystaj z opcji zwrotu produktu opisanej poniżej.
Zwrot produktu
Jeśli nie masz możliwości anulowania zamówienia, skorzystaj z opcji [zwróć zakup]. Znajdziesz ją w szczegółach zakupu. Opcję zobaczysz, gdy:
- opłacisz swój zakup płatnością z góry, wybierzesz płatność za pobraniem lub płatność przy odbiorze osobistym
- sprzedający dodał w zamówieniu numer do śledzenia przesyłki.
O tym, że chcesz zwrócić produkt, poinformuj sprzedającego. Zrobisz to poprzez na przykład poprzez Formularz zwrotu, czyli oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W dalszej części artykułu dowiesz się, gdzie znajdziesz Formularz i jak zwrócić przedmiot.
Z możliwości zwrotu skorzystasz zarówno zanim otrzymasz zamówienie, jak i po odebraniu przesyłki. Możesz zwrócić produkt:
- nowy
- używany
- powystawowy
- poprezentacyjny
- przeceniony.
Jeśli jest to zwrot wyłączony, w formularzu zwrotu nie będzie opcji odstąpienia od umowy. Zobaczysz wtedy informację: Produkt z wyłączonym prawem odstąpienia od umowy.
Jak zwrócić zakup
Ile masz czasu na powiadomienie sprzedającego o zwrocie i odesłanie zamówienia
Zgodnie z prawem masz maksymalnie 14 dni (licząc od następnego dnia po otrzymaniu przesyłki), aby powiadomić sprzedającego o zwrocie przedmiotu, na przykład poprzez wypełnienie Formularza zwrotu Allegro. Sprzedający może wydłużyć ten termin – informację o tym znajdziesz na stronie oferty, w części Zwroty.
Po wypełnieniu Formularza zwrotu masz kolejne 14 dni kalendarzowych, aby nadać przesyłkę.
Skorzystaj z Formularza zwrotu Allegro
- Przejdź do zakładki Moje zakupy.
- Przy wybranym zamówieniu kliknij [szczegóły zakupu].
- Pod informacją o zakupionym produkcie znajdziesz różne opcje dodatkowe. Wybierz [zwróć zakup], aby przejść do Formularza zwrotu. W tym miejscu zobaczysz również informację, ile zostało Ci czasu na zwrot produktu.
Jeśli przycisk [zwróć zakup] jest wyszarzony, oznacza to, że minął czas na zwrot. Wtedy skontaktuj się ze sprzedającym w inny sposób, na przykład poprzez Centrum wiadomości, wyjaśnij sytuację i zapytaj o możliwość zwrotu.
Formularz zwrotu będzie dostępny, o ile sprzedający wypełnił wcześniej zakładkę Warunki zwrotów. Jeśli sprzedający nie udostępnił formularza zwrotu, w jego ofercie, w polu Zwroty znajdziesz link do określonych przez niego warunków zwrotu.
Jak wypełnić Formularz zwrotu
- Zaznacz przedmioty, które chcesz zwrócić i wybierz z listy powód zwrotu. Jeśli zwracasz więcej niż jeden produkt z tego samego zamówienia, możesz wybrać osobny powód zwrotu dla każdego produktu.
- Sprawdź dane do zwrotu i kliknij [zwracam produkty]. Sprzedający otrzyma wtedy mejla.
- Wybierz sposób wysyłki. Jeśli wybierzesz sposób dostarczenia przedmiotu inny niż najtańszy oferowany przez sprzedającego, to zwróci Ci on koszt najtańszej przesyłki. Sprzedawca nie jest zobowiązany do zwrotu poniesionych przez Ciebie dodatkowych kosztów.
- Odeślij przedmiot do sprzedawcy. Pamiętaj, że masz obowiązek zrobić to w ciągu 14 dni od daty przesłania formularza zwrotu.
Dzięki temu, że wypełnisz Formularz zwrotu:
- sprzedający dowie się, że odstępujesz od umowy
- sprzedający dostanie link do śledzenia Twojej przesyłki ze zwrotem
- dowiesz się, że sprzedający odebrał Twoją przesyłkę i wkrótce dostaniesz zwrot pieniędzy.
Dowiedz się więcej o zwrocie pieniędzy od sprzedającego. Jeżeli chcesz przeczytać, jak odesłać zwracany produkt do sprzedającego, przejdź do naszego artykułu.
Gdzie znajdziesz adres do zwrotu zamówienia
Adres do zwrotu znajdziesz w szczegółach danego zakupu:
- Przejdź do strony Moje zakupu.
- Znajdź zakup, który chcesz zwrócić i kliknij [szczegóły zakupu].
- Kliknij Informacje pozakupowe. Przeniesiemy się do strony nowej strony. Znajdziesz tu: opis produktu, jego parametry oraz informacje o: zwrocie, reklamacji i gwarancji.
- Kliknij i rozwiń część z informacjami o zwrocie lub część z informacjami o reklamacji – w zależności od tego, czy zwracasz towar w ramach odstąpienia od umowy, czy odsyłasz go w ramach reklamacji. Sprawdź, na jaki adres możesz odesłać zakupiony przedmiot. Zwróć uwagę na to, że adresy z tych zakładek nie zawsze są takie same. Wybierz właściwy adres.
Odpowiedzi na najczęstsze pytania o zwrot i reklamację
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy musisz przesłać sprzedającemu w ciągu 14 dni od daty otrzymania przedmiotu. Forma odstąpienia jest dowolna, najszybciej zrobisz to za pomocą Formularza zwrotu na naszej stronie. Wejdź w szczegóły zakupu, który chcesz zwrócić. Wybierz opcję [zwróć zakup] i wypełnij formularz, który Ci wyświetlimy.
Dla zakupów do 31 grudnia 2022 roku Tak. Nie możesz jednak zareklamować towaru na podstawie określonej niezgodności z umową (wady), jeżeli została ona ujawniona w opisie transakcji – czyli jeśli sprzedający zawarł w opisie informację, że towar taką posiada.
Dla zakupów konsumenckich od 1 stycznia 2023 roku Tak. Konsument nie może jednak reklamować towaru na podstawie określonej niezgodności z umową, jeśli został o niej poinformowany oraz wyraźnie i odrębnie ją zaakceptował przed lub podczas zawarcia umowy.
Nie. Gwarancja nie jest obowiązkowa – sprzedający udziela jej dobrowolnie, a jej warunki są ściśle określane przez gwaranta. Gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza Twoich praw wynikających z:
- rękojmi
- reklamacji z tytułu braku zgodności towaru z umową – dla zakupów konsumenckich od 1 stycznia 2023 roku. Dowiedz się więcej na temat gwarancji.
Nie. Taka informacja może naruszać obowiązujące prawo. Jednocześnie sprzedający jest zobowiązany do poinformowania Cię, jeśli wyłączy możliwość odstąpienia od umowy w przypadkach określonych prawem konsumenckim.
Sprzedający może odmówić prawa do zwrotu w przypadku zakupu niekonsumenckiego, czyli od osoby prywatnej.
Nie ma ustawowego obowiązku zwrotu towaru w oryginalnym opakowaniu. Przedmiot powinien zostać odesłany w opakowaniu, które uniemożliwia jego uszkodzenie. Sprawdź, jak bezpiecznie zapakować przesyłkę zwrotną.
Sprzedający może odmówić przyjęcia zwrotu towaru, jeśli dotyczy to płyt z muzyką i filmami oraz nośników z programami komputerowymi dostarczonych w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu. Informacja na ten temat powinna znaleźć się w opisie oferty, w części Zwroty.
Przepisy nie precyzują, w jakiej formie powinno zostać złożone oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Warto przesłać taką informację w formie pisemnej, mejlowej. Najszybciej zrobisz to za pomocą Formularza zwrotu na naszej stronie. Wejdź w szczegóły zakupu, który chcesz zwrócić. Wybierz opcję [zwróć zakup] i wypełnij Formularz, który Ci wyświetlimy.
W przypadku odstąpienia od umowy i zwrotu towaru, koszty odesłania przedmiotu do sprzedającego ponosi kupujący. Chyba, że wcześniej sprzedający zgodzi się je ponieść lub nie poinformuje kupującego o konieczności poniesienia tych kosztów.
Sprzedający powinien natomiast zwrócić kupującemu – wraz z pieniędzmi za przedmiot – koszt przesyłki w pierwszą stronę w wysokości równej najtańszej przesyłce w ofercie.
Zgodnie z przepisami[1], w przypadku reklamacji towaru z tytułu niezgodności z umową, konsument powinien udostępnić sprzedającemu towar do naprawy lub wymiany. Nie oznacza to, że musi go odesłać. Sprzedający jest zobowiązany odebrać towar od kupującego na własny koszt.
Jeśli jednak produkt okaże się zgodny z umową (reklamacja nie zostanie uznana), to sprzedający może domagać się od kupującego zwrotu poniesionych kosztów – zarówno odbioru, jak też ewentualnego demontażu reklamowanego produktu. Ponadto odbiór takiego produktu leży wówczas po stronie kupującego. Oznacza to, że klient musi samodzielnie odebrać od sprzedającego zareklamowany wcześniej produkt lub zwrócić sprzedającemu koszty jego odesłania.
[1] Art. 43d ust. 5 Ustawy o prawach konsumenta – konsument udostępnia przedsiębiorcy towar podlegający naprawie lub wymianie, a przedsiębiorca odbiera od konsumenta towar na swój koszt.