Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościOpis
Tytuł: PALIWA i SMARY w technice miniaturowych SILNIKÓW, seria wydawnicza – „?”.
Autor: Wiesław SCHIER.
Wydawca: Wydawnictwa Komunikacji Łączności, Warszawa 1980, wydanie I. 100 stron, rysunki, zdjęcia, schematy, plany, tabele w tekście, oprawa miękka, format 19,5x24,5 cm.
Stan dobry - ogólne podniszczenie i zabrudzenia okładki oraz środka – poza tym stan OK.
„PALIWA i SMARY w technice miniaturowych SILNIKÓW” - Jest to druga, z trzech kolejnych pozycji tego Autora, poświęconych miniaturowym silnikom spalinowym.
Stanowi ona podsumowanie doświadczeń Autora z zakresu praktycznej chemii paliw i smarów oraz ich stosowania w eksploatacji miniaturowych silników spalinowych. Została przy tym opracowana także z myślą o tych Czytelnikach, którzy dążąc do uzyskania sportowych wyników w modelarstwie zamierzają samodzielnie eksperymentować w tej dziedzinie.
Dwa pierwsze rozdziały książki zawierają więc wystarczający materiał do samodzielnego przygotowania najprostszych paliw dla każdego silnika modelarskiego oraz niezbędne wskazówki dotyczące ich bezpiecznego użytkowania.
Rola następnych rozdziałów polega na maksymalnym przybliżeniu Czytelnikowi ogólnej problematyki chemii paliw i techniki smarowania, aby w końcu omówić wyczynowe zastosowanie paliw i smarów.
„PALIWA i SMARY w technice miniaturowych SILNIKÓW”. Od Autora - Chemia paliw stanowi niezwykle pasjonującą nowoczesną dziedzinę techniki. Rozwinęła się nadzwyczajnie w ostatnich dziesięcioleciach dzięki błyskawicznemu postępowi w technice i komunikacji.
Nad paliwami prowadzono wiele żmudnych i dociekliwych badań. Zdawać by się mogło, że nie ma tu już nic do zrobienia. Tymczasem jest w tej dziedzinie strefa prawie nie tknięta — paliwa miniaturowych silników i ich chemia. Stało się tak dlatego, że miniaturowe silniki spalinowe nie służą do napędu środków komunikacji i maszyn przemysłowych, a żywiołowy rozwój tej dziedziny nastąpił dopiero niedawno. Ma on przy tym ścisły związek z masowym rozwojem techniki i technologii modelarskiej, a także z rozwojem elektroniki oraz nowoczesnych form zdalnego sterowania modeli, dla których podstawowym napędem są miniaturowe silniki spalinowe.
W miniaturowych silnikach spalinowych zachodzą niezwykle ciekawe i skomplikowane procesy spalania, nie mające odpowiednika w dużej technice silnikowej. Szybkobieżność tych silników jest -kilkakrotnie wyższa niż silników użytkowych. Silnik samochodowy, na przykład, rozwijający prędkość Obrotową rzędu 6000 obr/min, jest już uważany za szybkobieżny, gdy tymczasem w technice modelarskiej prędkość obrotowa rzędu 20000—30000 obr/min nikogo nie dziwi.
Weźmy przeciętny miniaturowy silnik wyczynowy o prędkości obrotowej około 24000 obr/min. Jeden obrót wału odbywa się tutaj w czasie 1/400 s. Ponieważ mieszanka musi się spalić w okresie około 1/3 obrotu wału korbowego, to czas — jaki przypada na spalenie paliwa, wynosi mniej niż 1/1000 s. Takich warunków spalania, które można porównać do eksplozji; nie spotyka się w normalnej technice z wyjątkiem spalania ładunku w pociskach.
W miniaturowych silnikach spalinowych stosuje się jako paliwo znacznie szerszy wachlarz związków chemicznych niż w silnikach dużych. Możliwości eksperymentowania są tutaj znaczne. Stoi więc przed nami zagadnienie niezwykle pasjonujące i mało znane.
Prace nad paliwami tłokowych mikrosilników spalinowych wymagają skromnych nakładów i niewielkich ilości odczynników, których asortyment można stopniowo powiększać. Oprzyrządowanie może być przy tym bardzo proste, a efekty są łatwe do zmierzenia i łatwo powtarzalne.
Istnieją tu wyraźne analogie do procesów zachodzących w normalnej technice silnikowej, przez co prace tego rodzaju są doskonałym przygotowaniem do innych poważnych prac, a osiągnięte wyniki mogą znaleźć zastosowanie również w technice „dużych” silników użytkowych, ponieważ w dążeniu do dużej wydajności oraz oszczędności paliw tendencja do miniaturyzacji silników użytkowych jest coraz bardziej wyraźna.
Każdy, kto pragnie zająć-się poważniej paliwami miniaturowych silników, niekoniecznie musi być chemikiem. Wystarczy, jeżeli przypomni sobie podstawowe wiadomości z chemii organicznej i uzupełni je korzystając z materiałów zawartych w tej książce.
Pracując nad paliwami trzeba jednak pamiętać i stale mieć na uwadze fakt, że większość odczynników chemicznych wchodzących w ich skład to związki albo bardzo łatwo palnę, albo mniej lub bardziej trujące. Dlatego też przygotowując paliwo należy zachować wszelkie możliwe środki ostrożności.
Książka niniejsza stanowi podsumowanie i kontynuację moich dotychczasowych doświadczeń z zakresu chemii paliw, związanych z wieloletnim zaangażowaniem w sprawy techniki miniaturowych silników spalinowych. Została ona przygotowana z myślą o wszystkich Czytelnikach, którzy interesują się miniaturowymi silnikami, bądź je w jakikolwiek sposób eksploatują, a także i tych, którzy dążąc do uzyskania jak najlepszych wyników sportowych lub naukowych zamierzają samodzielnie eksperymentować w tej dziedzinie.
Dwa pierwsze rozdziały książki są zupełnie wystarczające dla pierwszych amatorskich poczynań. Zawarte w nich informacje pozwalają sporządzić najprostsze paliwo dla każdego silnika oraz bezpiecznie z mego korzystać. Właśnie problemom bezpiecznego użytkowania paliw został poświęcony cały rozdział pierwszy książki, oparty przede wszystkim na rzeczywistym i praktycznym poświadczeniu.
Rola dwóch następnych z kolei rozdziałów polega na maksymalnym przybliżeniu i powiązaniu z miniaturową techniką ogólnej problematyki chemii paliw i techniki smarowania. Szczególny przy tym nacisk został tu położony na zebranie w jednym syntetycznym opracowaniu jak największej ilości rozproszonych oraz trudnych do zdobycia informacji o unikalnych materiałach i związkach chemicznych, które w tej dziedzinie mają perspektywy zastosowania. Informację te mogą mieć istotne znaczenie przy dalszych pracach rozwojowych.
Ostatni rozdział traktuje o wyczynowych zastosowaniach paliw i smarów. Zawiera on wyniki moich własnych prać badawczych, których rezultatem są recepty wysokosprawnych paliw dla zastosowań zawodniczych i rekordowych, a także konkretne wskazówki umożliwiające dalsze poszukiwania i prace badawcze w tej dziedzinie.
Książka ta była weryfikowana w Instytucie Technologii Nafty w Warszawie i zyskała tam wysoką ocenę merytoryczną. Jestem przy tym szczególnie wdzięczny Pan Docentowi Eugeniuszowi TRYBULE za fachową i konkretną pomoc, jakiej mi wielokrotnie udzielał w tym zakresie.
Przygotowując do druku — przy życzliwej pomocy Wydawnictw Komunikacji i Łączności — tę niewielką, ale jakże ważną publikację, mam nadzieję, że zostanie ona życzliwie przyjęta przez Czytelników i zaakceptowana jako praktyczny poradnik na co dzień. [Wiesław SCHIER; Warszawa, grudzień 1979]
Spis treści – patrz foto.
- Polecam!
Przewidywany przez Allegro czas dostawy na podstawie wcześniejszych dostaw sprzedającego.
Przeglądasz ofertę produktu: PALIWA i SMARY w technice miniaturowych SILNIKÓW Wiesław SCHIER. Widzisz ofertę innego produktu? Zgłoś nam to