Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościParametry
Stan | Nie wymaga renowacji |
Faktura | Nie wystawiam faktury |
Gatunek | nauki humanistyczne |
Tytuł | Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów |
Autor | Arthur SCHOPENHAUER, przełożyli z angielskiego Bolesław i Lucja KONORSCY, przedmowa Tadeusz KOTARBIŃSKI |
Język | polski |
Rok wydania | 1976 |
Waga produktu z opakowaniem jednostkowym | 0.5 kg |
Opis
Tytuł: ERYSTYKA, czyli nauka prowadzenia sporów.
Autor: Arthur SCHOPENHAUER, przełożyli z angielskiego Bolesław i Lucja KONORSCY, przedmowa Tadeusz KOTARBIŃSKI.
Wydawca: Wydawnictwo Literackie, Kraków 1976, wydanie II. 100 stron, rysunki w tekście i zdjęcia na skrzydełkach okładki, oprawa miękka, format 11,5x16,5 cm.
Stan dobry - ogólne podniszczenie i zabrudzenia okładki oraz środka – poza tym stan OK.
Arthur SCHOPENHAUER (1788-1860). Filozof niemiecki. Główne dzieło: „Świat jako wola i przedstawienie” (1818). Metafizyk pesymizmu, nauczał, że istotą świata jest ślepy popęd istnienia, „wola”, źródło cierpień. O dziejach ludzkich powiadał: Semper eadem, sed aliter („zawsze to samo, ale inaczej”). Sam żył z odziedziczonego kapitału. Podstawowe idee wziął od KANTA i Hindusów, a najchętniej cytował Greków i moralistów francuskich. Jeśli raczył przetłumaczyć jaką sentencję grecką, to po łacinie. Prawdziwy filozof, tj. miłośnik mądrości: o logice, o pojęciach — wedle pamiętnikarza — mówił jak zakochany o swojej miłości. Ale nie mędrzec: życiem niezupełnie poświadczał swoje nauki. Ironista, szyderca, mizantrop. Kochał zwierzęta, swojego pudla nazwał ATMĄ („duszą świata”). W konstrukcjach intelektualnych sugestywny dialektyk. Znakomity pisarz. Wpłyną, potężnie na inteligencję europejską i literaturę (na Nietzschego np., na Tomasza Manna), a u nas twórcy Młodej Polski z „ksiąg SCHOPENHAUERA czerpali smutek” (rzecze poeta współczesny). W „ERYSTYCE” (ok. 1830), frapującym dziełku z pogranicza logiki i retoryki, sklasyfikował nieuczciwe sposoby argumentacji, podał instruktywne przykłady, pokazując, jak zwalczać fortele logiczne i sofizmaty.
„ERYSTYKA, czyli nauka prowadzenia sporów”. Przedmowa. W literaturze logiczno-metodologicznej lat najnowszych daje się zauważyć nawrót do zagadnień z pogranicza logiki, dydaktyki i retoryki. Znamienna jest w tym względzie na przykład działalność brukselskiego grona analityków myślenia prawniczego pod wodzą Ch. PERELMANA, autora dzieła pt. „Traité de l'argumentation” (opracowanego wspólnie z panią L. OLBRECHTS-TYTECA) z r. 1958. Rozważa się tu formy i walory argumentacji nie z punktu widzenia poprawności jej struktury, lecz z punktu widzenia sprawności w okazywaniu zamierzonego efektu, mianowicie akcesu słuchacza do treści bronionych.
Niezależnie od tego prądu nabiera wartości nurt inny, rośnie zainteresowanie ogólną teorią sytuacji i działań konfliktowych. Aby się o tym przekonać, wystarczy wziąć do ręki chociażby artykuł Normana A. BAILEYA z Qucens College w Nowym Jorku, ogłoszony pt. „Towards a praxeological Theory of Conflict”. Autor nawołuje do pogłębionego badania sposobów jak najskuteczniejszego brania się do rzeczy przydatnych w walce, rozumianej jako splot działań dwu przynajmniej przedmiotów dążących do celów niezgodnych.
Atoli spór — to rodzaj walki, a erystyka, czyli kunszt prowadzenia sporu — to z jednej strony składnik ogólniejszego kunsztu umiejętności argumentacji, z drugiej zaś — poszczególny przypadek sztuki walczenia. Przykładami innych odmian walki są: walka militarna, konkurencja handlowa, różne zawody typu sportowego, różne gry intelektualne, jak szachy itp. To, że ERYSTYKA jest zastosowaniem ogólnej teorii walki (którą można by nazwać agonistyką), starałem się pokazać w artykule pt. „L'éristique — cas parliculier de la théorie de la lulte”, ogłoszonym w numerze 21—24, z r. 1963, czasopisma „Logique et Analyse”.
Otóż przedmiot niniejszej rozprawki SCHOPENHAUERA należy niewątpliwie do erystyki tak szeroko rozumianej, stanowi jednak tylko jej fragment. Idzie autorowi o takie chwyty, których używają w sporze ci, co za wszelką cenę — a więc i za cenę prawdy, słuszności, poprawności wywodu — chcą koniecznie „postawić na swoim”, zrobić tak, żeby było uznane, że oni mają rację. Tę technikę nierzetelnego przepierania swojej sprawy w sporze nazywa SCHOPENHAUER „dialektyką erystyczną”, przez dialektykę rozumiejąc (zgodnie z genezą słowa) umiejętność rozważania kwestii w drodze rozmowy.
Bardzo dobrze, że ukazuje się w przekładzie polskim ten jego dawny utwór zasługujący na przypomnienie. Wszak dobrze jest uprzytomnić sobie różne możliwe fortele wykrętne, aby wiedzieć, na co można być narażonym w sporach z ludźmi nierzetelnymi. A tym pożyteczniejsza to książeczka, że bardzo mało na ten temat można przeczytać po polsku. Go więcej — mało można przeczytać o tym w ogóle, chociaż trudno potwierdzić domysł autora (patrz strona 44), że próbuje on zacząć uprawiać pole dotąd nie uprawiane. Stary to bardzo fach: znawstwo sztuczek szalbierczych w sporze. W starożytnej Helladzie kultywowano ich analizę nader wnikliwie. Zachował się na przykład traktat MAXIMOSA „O zarzutach trudnych do odparcia” („Peri ton alyton antitheseont” por. Rhetores Gratci, wyd. Walz, t. V., Stuttgart — Tubingcn 1883). Nic słyszałem, by ten przegląd chwytów „dialektyki erystycznej” był tłumaczony na jakiś język nowoczesny. [Tadeusz KOTARBIŃSKI, Warszawa, 16 sierpnia 1968 r.]
Spis treści:
Przedmowa [Tadeusz KOTARBIŃSKI];
Uwagi wstępne [Bolesław i Lucja KONORSCY];
Arthur SCHOPENHAUER:
- Dialektyka erystyczna;
- Podstawa wszelkiej dialektyki;
Przypisy tłumaczów [opracowanie z udziałem Tadeusza KOTARBIŃSKIEGO].
- Polecam!
Przewidywany przez Allegro czas dostawy na podstawie wcześniejszych dostaw sprzedającego.
Przeglądasz ofertę produktu: Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów Arthur SCHOPENHAUER, przełożyli z angielskiego Bolesław i Lucja KONORSCY, przedmowa Tadeusz KOTARBIŃSKI. Widzisz ofertę innego produktu? Zgłoś nam to