BEZPIECZEŃSTWO TRANSPORTU W TUNELACH DROGOWYCH Marek RÓŻYCKI , Jacek RUPPERT - GREMBOWSKI Sebastian Przemysław NAPIERAJ
Opis
O wydawnictwie:
Tunele drogowe projektowane są jako budowle o trwałości 100 lat, stąd powinny zostać zaprojektowane w taki sposób aby umożliwiały obecnie zastosowanie najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa ale także w przyszłości umożliwiały zastosowanie nowych dotychczas nieznanych lub opracowywanych systemów (środków) bezpieczeństwa. Wypadki w tunelach - szczególnie te poważne - zdarzają się bardzo rzadko, ale ich skutki są katastrofalne. Zamknięta przestrzeń, uwięzione osoby, nagromadzenie towarów i niebezpiecznych produktów skutkują zwiększoną ilością ofiar. Kwestia bezpieczeństwa ruchu w tunelach staje się zatem kwestią najważniejszą. Niniejszy materiał powstał między innymi w oparciu o koncepcję zaprezentowaną w opracowaniu „Prevention and mitigation of tunnel – related collisions” (Dokument PIARC 2019R03EN). Zakłada ona możliwość wpływu na bezpieczeństwo ruchu w tunelu poprzez zastosowanie środków prewencji. Opracowanie to nie stanowi tłumaczenia pracy, lecz na jego podstawie zaproponowano spójny system środków prewencji mających wpływ na bezpieczeństwo. Wydawnictwo przedstawia wykaz środków stosownych w celu redukcji częstotliwości zdarzeń wypadkowych w tunelach oraz minimalizacji ich skutków.
Spis treści:
Słowem wstępu 10
Wstęp 11
Bezpieczeństwo w tunelu - przyjęta definicja 14
Identyfikacja celów dla bezpieczeństwa 22
Sposób oceny bezpieczeństwa 27
Wykaz środków stosowanych w tunelach 32
Aktywności i rozwiązania 34
Informacje o źródłach 43
Opis środków bezpieczeństwa 44
B (Basic) Środki podstawowe 44
B1 Środki związane z przepustowością 44
B1-O1 Liczba naw i pasów ruchu 44
B2-O2 Geometria pasa ruchu 45
B2 Środki związane z pochyleniem 45
B2-T1 Niweleta 45
B2-T2 Pochylenie poprzeczne 45
B3 Środki związane z przygotowaniem ewakuacji oraz działań ratowniczych 46
B3-O1 Dokumentacja w zakresie bezpieczeństwa tunelu 46
B3-T1 Drogi ewakuacji i wyjścia awaryjne 48
B3-T2 Stacje ratunkowe - punkty alarmowe 51
B3-T3 Systemy łączności - Instalacje głośnikowe 51
B4 Środki związane z dostępem dla służb ratowniczych 52
B4-T1 Poprzeczne łączniki w tunelu 52
B4-T2 Możliwość zmiany pasa ruchu 53
B4-T3 Pasy awaryjne i drogi ewakuacyjne 53
B5 Środki związane z organizacją ruchu 54
B5-O1 Znaki drogowe 54
B5-O2 Wyprzedzanie w tunelu 58
B5-O3 Odległości między pojazdami 58
B5-O4 Udział pojazdów (zarządzanie udziałem) 58
B5-O5 Sterowanie ruchem 59
B5-T1 Zatoki 61
B5-T2 Urządzenia do zamykania tunelu 62
B6 Środki związane z instalacjami 64
B6-T1 Kanalizacja 64
B6-T2 Oświetlenie eksploatacyjne 65
B6-T3 Oświetlenie ewakuacyjne i orientacyjne dróg ucieczkowych 67
B6-T4 Wentylacja mechaniczna 68
B6-T5 Zaopatrzenie w wodę 73
B6-T6 Zasilanie energią i obwody elektryczne 74
B7 Środki związane z konstrukcją 76
B7-T1 Ogniotrwałość zastosowanych elementów konstrukcyjnych 76
B7-T2 Nośność i stateczność 78
B7-T3 Poszycie jezdni (nawierzchnia) 78
B8 Środki związane z monitorowaniem 84
B8-O1 Centrum kontroli 84
B8-T1 Systemy monitorowania 85
B8-T2 System sygnalizacji pożarowej 85
P (Prevention>>>) Środki zapobiegania 86
P1 Środki utrzymania stanu technicznego 86
P1-O1 Regularna kontrola techniczna pojazdu 86
P1-O2 Konserwacja tunelu, w tym regularne kontrole, testy i czyszczenie. 88
P1-O3 Konserwacja zimowa (usuwanie sopli, zalodzenia i śniegu) 91
P2 Środki mające na celu edukację, szkolenie lub wsparcie kierowcy 93
P2-O1 Uwzględnienie w szkoleniu i egzaminach na prawo jazdy tematyki tuneli 93
P2-O2 Dedykowane dodatkowe szkolenie (jazda z przyczepą lub przyczepą kempingową) 93
P2-O3 Dedykowane i ukierunkowane kampanie informacyjne 94
P2-T1 Technologia samochodowa 97
P2-T2 SMART / inteligentne systemy transportowe (ITS) 99
P3 Środki mające na celu zapewnienie identyfikacji 101
P3-O1 Unikanie zbyt dużej ilości znaków 101
P3-O2 Regularne czyszczenie ścian tunelu 103
P3-T1 Stosowanie czytelnych środków graficznych ułatwiających identyfikację 104
P3-T2 Zmiana scenerii (długie tunele lub tunele, w których wymagana jest szczególna uwaga 105
P3-T3 Zapewnienie widoczności 106
P3-T4 Jasne ściany tunelu 107
P3-T4.1 Ściany tunelu odbijające światło 108
P3-T5 Osłony przeciwdziałające oślepieniu przez niskie słońce 109
P3-T6 Odpowiednie oświetlenie w tunelu 111
P3-T7 Pomoce do optycznego utrzymania pojazdu w torze jazdy 114
P3-T8 Dynamiczne znaki ostrzegawcze przed zaparowaniem przedniej szyby 115
P3-T9 Wentylacja przeciwdziałająca parowaniu szyb 117
P4 Środki mające na celu unikanie sprzecznych kierunków jazdy 118
P4-O1 Naprzemienny kierunek jazdy w nawie tunelu 118
P4-O2 Działanie zapobiegawcze po wykryciu niewłaściwego pojazdu 119
P4-T1 Jednokierunkowe nawy tunelowe 120
P4-T2 Unikanie skrzyżowań w tunelu 121
P4-T3 Bariera bezpieczeństwa między liniami z przeciwnymi kierunkami jazdy 123
P4-T4 W tunelu dwukierunkowym - wprowadzenie pasa środkowego (rezerwa centralna) 124
P4-T5 Dźwiękowe ostrzeżenie za pomocą pasków wibrujących 125
P4-T6 Słupki znaczników oddzielające kierunki jazdy w tunelach dwukierunkowych 127
P4-T7 W tunelu dwukierunkowym: sygnał pasa pokazujący dopuszczone pasy 128
P4-T8 Automatyczny system wykrywania pojazdów, wykrywający zakłócenia / anomalie w ruchu drogowym - patrz dodatkowo P5-T7 130
P5 Środki mające na celu uniknięcie różnic prędkości (w tym zatorów) 132
P5-O1 Ograniczenie składu ruchu (np. samochody ciężarowe, towary niebezpieczne, autobusy, powolny ruch, piesi) 132
P5-O2 Zarządzanie ruchem w celu ograniczenia zakłóceń w ruchu 132
P5-O3 Zakaz wyprzedzania dla pojazdów ciężarowych 133
P5-T1 Rozdzielenie ruchu i / lub skład ruchu 134
P5-T2 Redukcja stromych pochyleń 135
P5-T3 Wjazd dla samochodów ciężarowych na wznoszących się pochyłościach 136
P5-T4 Wysoki współczynnik tarcia nawierzchni drogi w celu zmniejszenia drogi hamowania 138
P5-T5 Unikanie zwężenia szerokości pasa za tunelem 139
P5-T6 System kontroli pasa ruchu / sygnał pasa ruchu, dla dynamicznego ograniczenia prędkości, w celu uniknięcia różnicy prędkości w tunelu 140
P5- T7 Automatyczny system wykrywania pojazdów do wykrywania zaburzeń / anomalii w ruchu drogowym 141
P5-T8 Światło prowadzące (Pacemaker Light) 142
P5-T9 Dynamiczne znaki ostrzegające o zatorach 144
P5-T10 Pomiar ruchu / pomiar obciążenia tunelu 145
P6 Środki mające na celu uniknięcie zmiany pasa (w nieodpowiednich miejscach) 146
P6-O1 Zakaz wyprzedzania pojazdów ciężarowych 146
P6-O2 Znaki informacyjne trasy znacznie przed portalem tunelowym 146
P6-O3 Znaki uspokojenia kierunku jazdy 147
P6-T1 Unikanie zmiany pasa w tunelu lub w jego pobliżu 148
P6-T2 Rozdzielenie ruchu i / lub skład ruchu 148
P7 Środki mające na celu zachowanie odstępu między pojazdami 149
P7-O1 Obowiązek asysty / pilotowania pojazdów z towarami niebezpiecznymi lub pojazdów ponadgabarytowych przez tunel 149
P7-O2 Zwiększenie odległości między pojazdami ciężarowymi 151
P7-T1 Szersze pasy 151
P7-T2 Pas awaryjny 152
P7-T3 Lay-by / zatoka 153
P7-T5 Chevron - punkty kontrolne odległości 155
P7-T6 Wysoki współczynnik tarcia nawierzchni drogi, w celu zmniejszenia drogi hamowania 157
P7-T7 Dynamiczne znaki ostrzegawcze kontrolujące odstęp czasowy między pojazdami (według odległości) 157
P7-T8 Pomiar ruchu / pomiar w tunelu 158
P8 Środki mające na celu uniknięcie zbliżania się do obiektów 159
P8-O1 Pełne zamknięcie nawy tunelu w przypadku konserwacji 159
P8-O2 Zamknięcie pasa ruchu w przypadku konserwacji zawsze znacznie przed portalem tunelowym 161
P8-O3 Pojazdy pomocnicze do eskortowania pojazdów niebezpiecznych lub pojazdów ponadgabarytowych przez tunel 162
P8-O4 Szybkie usuwanie wykrytych przedmiotów lub śmieci na drodze 163
P8-T2 Duży prześwit wysokości 163
P8-T3 Redukcja krawężników 165
P8-T4 Lay-by 167
P8-T5 Dźwiękowe ostrzeżenie przy przejechaniu pasa 167
P8-T6 Wysoki współczynnik tarcia nawierzchni drogi 167
P8-T7 System wykrywania wysokości pojazdu 167
M (Mitigation) Środki łagodzenia skutków 170
M1 Środki łagodzące uderzenie mechaniczne 170
M1-O1 Ograniczenie prędkości 170
M1-O2 Egzekwowanie przez policję ograniczenia prędkości oraz zasad ruchu 170
M1-T1 Pasy bezpieczeństwa, poduszka powietrzna, strefa zgniotu itp. 171
M1-T2 Wysoki współczynnik tarcia nawierzchni drogi w celu zmniejszenia drogi hamowania 171
M1-T3 Bariera ochronna przy ścianie tunelu lub ścianie pośredniej lub na portalu tunelu 171
M1-T4 Zderzak / Poduszka / Crash 174
M1-T5 Konstrukcja zabezpieczająca tunel („bramkarz”) 176
M1-T6 Kamery monitorujące prędkość 179
M1-T7 Ciągłe sterowanie prędkością (sterowanie sekcyjne) 180
M1-T8 Dynamiczne znaki ostrzegawcze przed przekroczeniem prędkości 180
M1-T9 Dynamiczne ograniczenie prędkości aktywowane przez wykrycie (zaparowanie przedniej szyby) 181
M2 Środki mające na celu zabezpieczenie miejsca zdarzenia 182
M2-O1 Zamknięcie pasa (lub tunelu) po incydencie lub kolizji 182
M2-O2 Stand-by - pojazd serwisowy / awaryjny w celu ochrony uszkodzonego pojazdu 184
M2-O3 Szybka i ukierunkowana informacja użytkowników tunelu w razie incydentów 185
M2-T1 Automatyczny system wykrywania pojazdów w celu wykrywania zakłóceń / anomalii w ruchu drogowym 186
M2-T2 Sygnalizacja świetlna i bariery, do zamknięcia tunelu lub nawy po incydencie 186
M3 Środki ograniczania wpływu zdarzenia na ruch i środowisko 187
M3-O1 Ograniczenie składu ruchu 187
M3-O2 Organizacja ograniczająca emisję gazów cieplarnianych 187
M3-T1 Systemy detekcji pożaru 187
M3-T2 Systemy detekcji stężeń 188
M3-T3 Systemy automatycznego gaszenia pożaru 188
M3-T4 Systemy filtracji powietrza 193
M4 Środki ułatwiające ewakuację 195
M4-O1 Organizacja ewakuacji osób niepełnosprawnych 195
M4-O2 Zapewnienie identyfikacji pojazdów z niepełnosprawnymi w czasie zdarzenia 197
M4-O3 Zapewnienie miejsc zbiórki na wypadek ewakuacji 199
M4-O4 Zapewnienie możliwości poinformowania o zdarzeniu przez osoby głuche lub nieme 199
M4-O5 Zapewnienie identyfikacji pojazdów elektrycznych i hybrydowych dla służb ratowniczych 202
M4-T1 Zapewnienie skutecznego oddzielenia naw ze względu na powstające opary / produkty spalania w przypadku ewakuacji do drugiej nawy 203
M4-T2 Zapewnienie środków dla opanowania przebicia termicznego w pojazdach elektrycznych oraz hybrydowych 203
M5 Środki minimalizujące ilość ofiar 207
M5-O1 Zapewnienie możliwości szybkiego udzielenia pierwszej pomocy 207
M5-T1 Zapewnienie możliwości lądowania helikopterów ratowniczych 207
Oszacowanie wpływu zastosowania środków 209
Ten format reklamy jest dostępny w Allegro Ads. Dowiedz się więcej o Reklamie graficznej.
Premiery
Nowości
Pomysły na prezent
Zimowy look
- Bielizna termoaktywna
- Maski
- Kremy ujędrniające do biustu
- Emulsje i olejki pod prysznic
- Żele pod prysznic
- Spodnie dresowe damskie
- Jeansy z wysokim stanem
- Dresy męskie
- Jeansy męskie
- Plus Size
- Szampon do włosów
- Casio G-Shock
- Półbuty damskie
- Czółenka i szpilki
- Paese
- Rajstopy
- Biustonosze
- Bokserki Calvin Klein
- Sztyblety męskie
W domu i ogrodzie
- Oczyszczacze powietrza
- Narożniki do salonu
- Telewizory 4K UHD
- Firany gotowe
- Zestawy mebli kuchennych
- Zasłony na okna
- Telewizory Samsung
- Komody
- Dywany pokojowe
- Stoły i krzesła
- Klimatyzatory
- Szafy do sypialni
- Łóżka
- Toaletki do sypialni
- Wentylatory i wiatraki
- Fotele do salonu
- Kanapy i sofy
- Materace
- Blendery
- Czajniki elektryczne
Na towarzyskie wieczory
Aktywny wypoczynek
- Opony całoroczne
- Akumulatory
- Wycieraczki
- Bagażniki dachowe
- Tablice rejestracyjne
- Pranie tapicerki samochodowej
- Płyny hamulcowe
- Kontrolki w aucie
- Zawieszenie samochodu
- Nawigacje GPS
- Ładowarki samochodowe
- Alternatory
- Rękawice robocze
- Latarki turystyczne
- Wędki spinningowe
- Przynęty sztuczne
- Plecaki turystyczne
- Kurtki turystyczne
- Kubki termiczne
- Kije trekkingowe
Bądź fit!
Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu