1. zbawienne witaminy

    Zbawienne witaminy

    dla zdrowia i urody
  1. zbawienne witaminy

    Zbawienne witaminy

    dla zdrowia i urody

Zobacz najpopularniejsze suplementy z witaminami

Przeczytaj o witaminach

Witamina C

  1. witamina C

Witamina C czyli kwas askorbinowy

Jest to niezbędna witamina dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Jest przeciwutleniaczem, aktywuje wiele enzmów, ułatwia wchłanianie się żelaza w organizmie. Niszczy wolne rodniki.

Wpływa korzystnie na dziąsła oraz zęby, a także zabija bakterie próchnicy. Jej znaczny niedobór prowadzi do choroby zwanej szkorbutem. Choroba ta objawia się między innymi wypadaniem zębów. Witamina C wzmacnia odporność organizmu i przyśpiesza gojenie się ran.

Ważna podkreślenia jest teza, że przyjmowanie witaminy C w dużej ilości (do 500 mg na dobę) korzystnie wpływa na psychikę człowieka.

Najkorzystniejsze jest przyjmowanie witaminy C w pokarmach, ale w okresach wzmożonego ryzyka przeziębień warto ją profilaktycznie suplementować. Witamina C przyczynia się również do produkcji kolagenu, a więc warto ją stosować w kosmetykach. Jej regularne stosowanie opóźnia procesy starzenia się skóry.

Kosmetyki z witaminą C

Witamina E

  1. witamina E

Witamina E - dlaczego jest dla nas ważna?

Ta witamina jest bardzo silnym przeciutleniaczem. Dzięki temu zyskała popularność jako witamina młodości. Opóźnia procesy starzenia się skóry oraz poprawia jej stan i wygląd.

Gdy zabraknie witaminy E
Jednym z poważniejszych skutków niedoboru witaminy E są problemy płodnością. Witamina E wspiera bowiem prawidłowy przebieg owulacji. Dzięki niej również płód rozwija się prawidłowo. Jej niedobór może również powodować osłabioną pracę a nawet zanik mięśni (w przypadku skrajnych przypadków). Jej brak w organizmie objawia się wyglądem skóry, która staje się szara i pozbawiona elastyczności, pojawiają się przebarwienia i plamy. Organizm jest przemęczony i ogólnie osłabiony. Należy zwracać uwagę, bo suplementować witaminę E w określonych dawkach (do 400 IU na dobę) – jej przedawkowanie przynosi odwrotne skutki i może szkodzić kobietom w ciąży.

Witaminy z grupy B

  1. witamina B

Witaminy z grupy B są jednych z podstawowych substancji, których potrzebuje nasz organizm, by prawidłowo funkcjonować. Ich znaczenie jest zauważalne w całym ciele: działają na serce, układ nerwowy, mięśnie, skórę, mają niebagatelny wpływ na pracę układu naczyniowego. Wpływają na przemianą materii i ogólny dobrostan organizmu.

Więcej witaminy B – mniej nerwów.

Witaminy z grupy odpowiadają za funkcjonowanie układu nerwowego, tym samym za stan zdrowia psychicznego. Koją stany pobudzenia nerwowego, poprawiają nastrój i zwiększają sprawność intelektualną - uczestniczą w procesie zamiany glukozy na energię, która jest dostarczana m.in, do mózgu.

Witamina B1 (tiamina) – zwalcza chorobę morską i półpaśca, wpływa na rozwój kosci i wspomaga układ sercowo-naczyniowy. Witamina B2 (ryboflawina, witamina G) jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, poprawia stan skóry, włosów i paznokci. Jest pomocna w leczeniu anemii oraz chorób jamy ustnej. Witamina B9 to popularny kwas foliowy, warunkujący prawidłowy podział komórek, stąd wskazany dla kobiet, które planują ciążę lub właśnie w nią zaszły. Biotyna, czyli witamina B7, odpowiada za stan skóry i włosów – zapobiega łysieniu i siwieniu.

Witamina D

  1. witamina D


Witamina D – witamina słońca.

Jej suplementacja jest niezbędna w naszej strefie klimatycznej ze względu na ograniczoną liczbę dni słonecznych. Jest odpowiedzialna za układ kostny i zapobiega krzywiźnie – stąd jej suplementacja jest niezbędna u małych dzieci. Korzyści z suplementacji witaminy D to nie tylko mocne kości – podaż tej witaminy obniża też ryzyko wystąpienia wielu chorób: grypy, gruźlicy, nadciśnienia i miażdżycy, zawału a także chorób autoimmunologicznych (cukrzyca typu 1, reumatoidalne zapalenie stawów, choroba Crohna).

W okresie wiosennym i letnim witaminę D organizm sam wyprodukuje – w tym celu należy przebywać minimum 15 minut na słońcu. Jednak w okresie jesienno – zimowym jej suplementacja jest niezbędna.

Witamina K

  1. witamina K


Witamina K – dzięki niej nasz krew krzepnie.

Witamina K bierze udział w wytwarzaniu protrombiny w wątrobie – która odpowiada za krzepniecie krwi. Jeśli jej zabraknie – nasza krew nie krzepnie lub krzepnie bardzo wolno.

Dlaczego noworodkom podaje się witaminę K?

U noworodków w jelitach nie ma odpowiedniej ilości bakterii produkujących tę witaminę, co może powodować krwawienia – podanie witaminy K temu zapobiega. Niedobór witaminy K u dorosłych pojawia się w schorzeniach wątroby oraz jelit a także podczas długotrwałej antybiotykoterapii. Warto również suplementować ją w celu zapobieganiu osteoporozy.

Witamina A

  1. witamina A


Witamina A to potoczna nazwa kliku związków organicznych z grupy retinoidów. Możemy ja spotkać pod inną nazwą: beta-karoten, czy retinol.

Witamina A – na sokoli wzrok.

Witamina A odpowiada za proces widzenia (jeszcze przed jej odkryciem w starożytni Egipcjanie, Grecy i Rzymianie leczyli objawy jej niedoboru nazywane „kurzą ślepotą”). Oprócz tego odpowiada za wzrost, reguluje wzrost tkanek. To jedna z najważniejszych witamin budujących odporność organizmu.

Niedobory witaminy A objawiają się złym widzeniem po zmierzchu (tzw. kurza ślepota), wypadaniem i łamliwością włosów, kruchymi i wolno rosnącymi paznokciami, wysypką, wysychaniem spojówki oka, niską odpornością oraz skłonnościami do biegunek. Warto też wziąć pod uwagę suplementację w przypadku trądzika – witaminę A stosuje się w jego leczeniu.

Przeczytaj o witaminach

Przeczytaj o kosmetykach z witaminami

Koktajle witaminowe na zdrowie - książki z przepisami

Blender do smoothie

Zobacz, jak przyrządzić smoothie


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro