gdzie?

Dla sprzedających

Zwroty i powroty

Zwroty i powroty

Zobacz, kiedy kupujący może odstąpić od zakupu i zwrócić przedmiot sprzedawcy. Zebraliśmy najważniejsze informacje o zwrotach w jednym miejscu.

Odstąpienie od umowy i zwrot towaru

Zobacz, kiedy kupujący może odstąpić od zakupu i zwrócić przedmiot sprzedawcy. Zebraliśmy najważniejsze informacje o zwrotach w jednym miejscu.

Zasady dotyczące prawa do zwrotu towaru w ramach odstąpienia od umowy bez podania przyczyny reguluje ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta.

Prawa kupującego (konsumenta) do zwrotu

Kim jest konsument?

Zgodnie z Art. 221 Kodeksu Cywilnego: Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.

  • Kupujący (konsument) w większości przypadków ma prawo do odstąpienia od zakupu dokonanego u przedsiębiorcy bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od momentu odebrania towaru. Jeśli się na to zdecyduje, powinien poinformować o tym sprzedającego – korzystając na przykład z udostępnionego przez Allegro formularza zwrotów (więcej tutaj).
  • Kupujący ma obowiązek odesłania towaru w ciągu 14 dni od momentu złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy, a sprzedający w tym samym czasie musi mu zwrócić pieniądze (jednak może się też wstrzymać ze zwrotem pieniędzy do czasu otrzymania przedmiotu lub potwierdzenia jego odesłania, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej).
  • Jeżeli kupujący jest przedsiębiorcą i dokonuje zakupu związanego z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą lub zawodową, prawo do odstąpienia od umowy zależeć będzie od dobrej woli sprzedającego.
  • Jeżeli sprzedający (przedsiębiorca) nie poinformuje kupującego o możliwości odstąpienia od umowy (informacja ta zawarta powinna być na stronie oferty w Allegro – zakładka „Zwroty”), wówczas prawo do odstąpienia od umowy obowiązuje przez 12 miesięcy.
  • Odstępując od umowy, kupujący odsyła towar na swój koszt (pod warunkiem, że sprzedający umieścił w ofercie stosowną informację). Sprzedający natomiast jest zobowiązany do zwrotu kosztu przedmiotu wraz z kosztami pierwotnej przesyłki w wysokości najtańszego zwykłego sposobu dostawy wyszczególnionego w ofercie.
  • Prawo do odstąpienia od umowy zawartej w ramach Allegro przysługuje zarówno w przypadku zakupu w opcji Kup teraz, jak i w drodze licytacji.

Warto zadbać o to, by zwracany przedmiot był w takim samym stanie w jakim go otrzymaliśmy. Nie jest to oczywiście konieczne, gdyż możliwość zwrotu przedmiotu w ramach omawianego uprawnienia przysługuje bez względu na fakt używania przedmiotu, a nawet ewentualnego jego uszkodzenia przez kupującego.

Ważne jest jednak, że zgodnie z prawem kupujący „ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy”. Oznacza to, że kupujący bez obaw może sprawdzić sprawność przedmiotu w taki sposób, jaki mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Jeżeli jednak przekroczy ten dozwolony zakres sprawdzenia, może zostać obciążony kosztami utraty części wartości zakupionego towaru. Sprzeczne z prawem jest ograniczenie możliwości odstąpienia w przypadkach, w których przedmiot został rozpakowany lub też nie zostanie zwrócony paragon.

W jakich przypadkach sprzedający może odmówić przyjęcia zwrotu z tytułu odstąpienia od umowy?

Art. 38 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta opisuje szereg sytuacji w których konsument traci prawo do odstąpienia od umowy.

Prawo do odstąpienia od umowy nie przysługuje w odniesieniu m.in. do ofert:

  • w których przedmiotem świadczenia jest rzecz nieprefabrykowana, wyprodukowana według specyfikacji konsumenta lub służąca zaspokojeniu jego zindywidualizowanych potrzeb;

  • w których przedmiotem świadczenia jest rzecz ulegająca szybkiemu zepsuciu lub mająca krótki termin przydatności do użycia;

  • w których przedmiotem świadczenia jest rzecz dostarczana w zapieczętowanym opakowaniu, której po otwarciu opakowania nie można zwrócić ze względu na ochronę zdrowia lub ze względów higienicznych, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;

  • w których przedmiotem świadczenia są nagrania dźwiękowe lub wizualne albo programy komputerowe dostarczane w zapieczętowanym opakowaniu, jeżeli opakowanie zostało otwarte po dostarczeniu;

  • dotyczących dostarczania treści cyfrowych, które nie są zapisane na nośniku materialnym, jeżeli spełnianie świadczenia rozpoczęło się za wyraźną zgodą konsumenta przed upływem terminu do odstąpienia od umowy i po poinformowaniu go przez przedsiębiorcę o utracie prawa odstąpienia od umowy.

Sprzedawca udostępniając w swoich aukcjach Allegro Polecony InPost oraz Allegro Paczkomaty InPost, umożliwia kupującym darmowy zwrot, co zwykle spotyka się z dużym zainteresowaniem i wpływa na większą sprzedaż.

W jaki sposób odstąpić od umowy?

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy można złożyć w dowolnej formie (na piśmie, poprzez e-mail, telefonicznie itp.) jednak warto je złożyć w taki sposób, aby w razie czego posiadać dowód na to, że oświadczenie rzeczywiście zostało złożone.

Można na przykład skorzystać z gotowego formularza dostępnego na stronach Allegro (http://poznaj.allegro.pl/bezpieczenstwo/kupuj-bezpiecznie/) lub stworzyć takie pismo samodzielnie. Co powinno się w nim znaleźć?

  • Tytuł - Pismo trzeba zatytułować. Wystarczy po prostu Formularz odstąpienia od umowy.
  • Adresat - Nazwa przedsiębiorcy, pełen adres pocztowy, można dodać telefon, numer faksu i adres e-mail.
  • Treść - Ja (imię i nazwisko) niniejszym informuję o moim odstąpieniu od umowy sprzedaży następujących rzeczy / umowy dostawy następujących rzeczy / umowy o dzieło polegającej na wykonaniu następujących rzeczy.
  • Ponadto, w dalszej kolejności: data zawarcia umowy, imię i nazwisko konsumenta, adres konsumenta, podpis i data.

Czy ten artykuł był pomocny?