gdzie?

Produktyzacja - grupujemy oferty z tym samym produktem

Produktyzacja

Od początku 2019 roku grupujemy oferty z tym samym produktem, dzięki czemu klient łatwiej znajdzie oferty, które spełniają jego oczekiwania. W tym artykule znajdziesz dokładne informacje jakie zmiany wprowadzamy i jak się do nich przygotować.


Dlaczego wprowadzamy zmiany

To klienci decydują o twoim sukcesie na Allegro. Nieustannie pracujemy, żeby zapewnić im jak najlepsze doświadczenie zakupowe. Zależy nam, by Allegro inspirowało do zakupów, dostarczało najlepsze oferty i pozwalało łatwo do nich dotrzeć.

Wg naszych badań szukanie przedmiotu to najtrudniejszy etap zakupów w Allegro:

  • Zaledwie 43,9% klientów twierdzi, że zawsze udaje im się znaleźć przedmiot, którego szukają (sierpień 2018)
  • 20% klientów uważa, że w naszym serwisie jest zbyt wiele ofert i mają problem, by znaleźć taką, która spełnia ich wymagania (sierpień 2018)
  • Sprzedawcy wiele razy wystawiają ten sam przedmiot - udział takich ofert wynosi 37,5% w całym serwisie (marzec 2018)
  • Parametry pomagają klientom znaleźć ofertę, niestety wszystkie parametry są uzupełnione w zaledwie 11,6% ofert (wrzesień 2018).

Wyniki pokazują, że klient nie zawsze znajduje w Allegro to, czego szuka. Chcemy to zmienić, dzięki temu klient łatwiej dotrze do twojej oferty i będzie bardziej zadowolony z zakupów.

Kiedy i jakie zmiany wprowadziliśmy

Od 8 stycznia 2019 roku grupujemy oferty z tym samym produktem - w wybranych kategoriach i dla ograniczonej grupy klientów. Stopniowe wprowadzanie produktyzacji pozwala nam dopracować szczegóły i zaplanować, kiedy uruchomić grupowanie ofert w kolejnych kategoriach. O zmianach informujemy już teraz, ponieważ chcemy dokładnie wyjaśnić, dlaczego wprowadzamy tę zmianę i w jakim kierunku rozwijamy Allegro.

Kolejne szczegóły dotyczące dalszym zmian związanych z produktyzacją opublikujemy już wkrótce.

Gdy klient trafi do odpowiedniej kategorii, zamiast listy ofert, wyświetlimy mu listę produktów.

Lista produktów to nowy krok w ścieżce zakupowej:

  • Każdy element na tej liście to jeden produkt, do którego zgrupowaliśmy oferty z tym produktem.
  • Na ostatniej stronie listy, pod ostatnim produktem, udostępniliśmy przycisk [Pozostałe oferty]. Gdy klient z niego skorzysta, pod produktami wyświetlimy listę ofert, które nie są powiązane z żadnym produktem, ale spełniają wpisane warunki wyszukiwania lub są wystawione w danej kategorii.

Pozycję produktu na liście określamy na podstawie najlepszej oferty z danym przedmiotem - produkty z ofertą o najwyższej trafności i w najlepszej cenie są najwyżej. Taką ofertę wybieramy spośród wyróżnionych ofert z danym produktem, na podstawie trafności, wzbogaconej o dodatkowe kryteria:

  • Jakość sprzedawcy
  • Stan = nowy
  • Format sprzedaży = Kup teraz
  • Cena przedmiotu.

W efekcie dany produkt reprezentuje wyróżniona oferta od najlepszego sprzedawcy, w dobrej cenie i z nowym produktem. Jeśli nie znajdziemy takiej oferty, reprezentanta wybierzemy spośród niewyróżnionych ofert przedmiotów używanych i licytacji.

Poglądowy zrzut ekranu - finalna wersja może się różnić: Lista produktów

Z listy produktów klient może przejść do listy ofert danego produktu. Zobaczy tam:

  • Nazwę produktu, z jego oceną i podstawowymi parametrami
  • Sekcję z ofertą, która reprezentuje produkt
  • Standardową listę ofert, w których można kupić wybrany wcześniej produkt.

Poglądowy zrzut ekranu - finalna wersja może się różnić: Lista ofert

Wprowadziliśmy też zmiany na stronie oferty. W górnej części strony dodamy sekcję z nazwą produktu, jego oceną i linkiem do wszystkich ofert z danym produktem.

W których kategoriach grupujemy oferty

Od 8 stycznia 2019 roku grupujemy oferty z tym samym produktem w poniższych kategoriach:

  • Książki i Komiksy

    • Literatura piękna, popularna i faktu
    • Książki naukowe i popularnonaukowe
    • Książki dla dzieci i młodzieży
    • Książki do nauki języka obcego
    • Mapy, przewodniki, książki podróżnicze
    • Poradniki i albumy
    • Komiksy
    • Podręczniki do szkół podst. i średnich
    • Audiobooki CD
  • Smartfony i telefony komórkowe
  • Telewizory

Jak przygotować się do zmian

  • Podaj kod EAN w ofercie:

    • Jeżeli go rozpoznamy - możesz potwierdzić, że sprzedajesz dany produkt w ofercie
    • Jeżeli go nie rozpoznamy - w przyszłości, na jego podstawie łatwiej wskażesz produkt w ofercie.
  • Uzupełniaj wartości pozostałych parametrów, które w danej kategorii jednoznacznie identyfikują produkt, np. ISBN, Kod producenta, Oznaczenie kodowego modelu, etc.
  • Zadbaj o poprawne wartości tych parametrów.
  • Przypisz właściwy produkt do oferty w formularzu wystawiania. Uzupełnimy wtedy część parametrów w ofercie. Więcej informacji na temat tej opcji znajdziesz w artykule w pomocy Allegro.

EAN


Nad czym jeszcze pracujemy

  • Rozwijamy proces, w którym wskazujesz produkt w ofercie:

    • rozbudowujemy dostępną bazę produktów,
    • ulepszymy wyszukiwarkę produktów w procesie wystawiania.
  • Udostępnimy opcję, która pozwoli dodać produkt do naszej bazy produktowej.
  • Odpowiednie zmiany wprowadzimy też w API Allegro.

Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania

Najprawdopodobniej będziemy tego wymagać w pewnym momencie w wybranych kategoriach. Zapowiemy to z odpowiednim wyprzedzeniem. Wtedy też podamy szczegóły dotyczące takiego procesu.

Jeśli nie wskażesz produktu w ofercie - wyświetlimy ją dopiero na końcu listy produktów w danej kategorii. Zalecamy jednak wiązanie oferty z produktem. Dzięki temu twoją ofertę zgrupujemy do produktu, uwzględnimy ją na liście produktów i na liście ofert z danym produktem. To najlepszy sposób, by klient znalazł i dotarł do twojej oferty.

W pierwszym kwartale 2019 roku dostarczymy opcję, która pozwoli Ci dodać produkt do naszego katalogu.

Na ten moment nie planujemy ograniczeń w tej kwestii.

Gdy klient wybierze produkt, trafia - tak jak dotychczas - na listę ofert, na której pokazujemy wszystkie dotychczas udostępnione przez nas opcje wyróżnienia i promowania. Będziemy jednak dokładnie sprawdzać, jak te opcje wpływają na nowe doświadczenie zakupowe. Jeśli zdecydujemy się na jakiekolwiek zmiany w tej kwestii, na pewno poinformujemy o tym z odpowiednim wyprzedzeniem.

Warto też dbać o czynniki, które decydują o wysokiej trafności i powodują, że twoją ofertę wyświetlamy wyżej na liście ofert, a w najlepszym przypadku wybierzemy ją jako ofertę, która reprezentuje dany produkt.

W pierwszej połowie 2019 roku planujemy udostępnić zasoby w REST API Allegro, które pozwolą powiązać ofertę z produktem i dodać nowy produkt do naszej bazy.

Zgodnie z zapowiedzią, na początku 2019 roku w Menedżerze sprzedaży zastąpimy szablony szkicami ofert. Ta zmiana pozwoli nam wprowadzić wystawianie produktowe również w tym narzędziu.

Opcja powiązania oferty z produktem będzie dostępna w całym Allegro. Planujemy, by zawsze można było wskazać, jaki produkt sprzedajesz w ofercie. Nie planujemy jednak, aby w powyższych kategoriach było to obowiązkowe.

Gdy wystawiasz taką ofertę, powiąż ją z głównym produktem - np. z telefonem. W szczegółach oferty napisz o tym, że klient otrzyma nie tylko telefon, ale i obudowę.

Warto też skorzystać z opcji, która pozwoli ci stworzyć zestaw przedmiotów - więcej szczegółów znajdziesz w tym artykule.

Wprowadzamy odpowiednie zmiany w Regulaminie Allegro, które uporządkują te kwestie. Nie zamierzamy jednak przywłaszczać sobie zdjęć i opisów sprzedawców. Jeśli zdecydujemy się wykorzystać twoje zdjęcia i opisy, odbędzie się to - tak jak dotychczas - z poszanowaniem twoich praw.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro