Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościZimowe uszkodzenia lakieru. Jak rozwiązać ten problem?
Zima to ciężki czas dla każdego samochodu. Cierpią wówczas nie tylko rozładowane akumulatory, silniki, mające problemy z rozruchem i układy ogrzewania, chcące przezwyciężyć panujące w kabinie auta zimno. Zima to także najgorszy czas dla samochodowego lakieru.
Czas czytania: 6 min
Lakier w dolnej części auta cierpi na skutek uderzania w niego maleńkimi kamieniami, które pojawiają się na drogach głównie za sprawą jeżdżących piaskarek. Kamyczki są wzbijane w górę przez koła samochodów i pomimo niewielkich rozmiarów, potrafią wyrządzić wiele szkód. W górnej części nadwozia uszkodzenia powodowane są przez opady atmosferyczne, a także przez samych kierowców, którzy przy pomocy skrobaczek usuwają zamarznięty lód z lakieru. Potem na lakierze pozostają tylko szpecące rysy. Szkodliwa dla lakieru jest także sól drogowa, która zabezpiecza drogi przed zamarzaniem.
Lakier pełni nie tylko rolę ozdobną, ale także ochronną. Kiedy ulegnie uszkodzeniu, warstwa blachy, z której zbudowana jest konstrukcja nadwozia, jest narażona na atak korozji, największego wroga każdego auta. Do tego należy wspomnieć, że we współczesnych autach producenci stosują coraz cieńsze warstwy lakieru. A nowoczesne, ekologiczne lakiery są bardzo delikatnie i nie trzeba wiele, aby je zarysować.
Tymczasem większości uszkodzeń lakieru można uniknąć. Całe auto przed rozpoczęciem sezonu zimowego warto dobrze nawoskować. Obecne zimy są coraz bardziej łagodne, a to sprzyja myciu auta i oczyszczaniu go z zimowych zanieczyszczeń, które powodują powstawanie korozji. Można myć samodzielnie, korzystając z mięciutkich gąbek(nigdy szczotek, bo rysują lakier) albo można skorzystać z myjni bezdotykowej. Do tego samochód, który nie jest garażowany, warto chronić. Idealnym rozwiązaniem jest tania plandeka samochodowa (pokrowiec), chroniąca całe nadwozie, nie tylko zimą, ale też latem. Warto stosować także bezbarwne folie ochronne, którymi można na przykład okleić progi samochodu i dolną część drzwi.
Jak odświeżyć lakier po zimie, jeśli nie ma na nim uszkodzeń?
Jeśli auto nie jest zbyt stare, a jego lakier ma nadal intensywny kolor, to wystarczy zastosować dobry wosk. Nakłada się go po dokładnym umyciu i wysuszeniu karoserii auta. Nie można nakładać go w słońcu, nie może też być zbyt chłodno. Najlepszy efekt daje wosk naturalny, jednak trzeba się sporo przy nim napracować. O wiele mniej pracochłonne jest z kolei nałożenie wosku syntetycznego, który jest zazwyczaj oferowany do sprzedaży w płynie.
Lakier można także odświeżyć za pomocą polerowania. Potrzebna jest do tego polerka samochodowa, odpowiednie tarcze oraz pasta polerska. Trzeba pamiętać o tym, aby osoby niedoświadczone nie stosowały polerek o dużej mocy, generujących dużą liczbę obrotów. Amator może bowiem narobić więcej szkód niż pożytku i zamiast odświeżyć lakier, może go całkowicie usunąć do białego podkładu. To samo dotyczy past polerskich – lepiej stosować środki amatorskie, aby nie uszkodzić lakieru.
Zobacz też: Polerka samochodowa z wyższej półki
Jak samodzielnie usunąć drobne rysy na lakierze?
Po zimie na lakierze może znajdować się wiele mniejszych i większych rysek. Jak je usunąć? Można zastosować dwa rodzaje środków, które raczej skutecznie zamaskują ryski, niż je usuną. Pierwszy to kolorowy wosk, dopasowany kolorem do lakieru. Wosk bardzo dobrze maskuje drobne rysy na karoserii i na zderzakach. Drugi sposób to zastosowanie specjalnej pasty do usuwania zarysowań lakieru. Praca jest prosta – pastę nakłada się na umytą karoserię i poleruje. W przypadku małych rysek można liczyć na wysoką skuteczność.
Jak samodzielnie usunąć duże uszkodzenia lakieru?
Niestety, ale na karoserii mogą znaleźć się także duże uszkodzenia warstwy lakieru. Wyglądają nieestetycznie i są do tego bardzo groźne, gdyż szybko może w tym miejscu pojawić się korozja.
W jaki sposób usunąć je samodzielnie? W przypadku uszkodzeń samego lakieru (pod nim widoczna jest warstwa podkładu) potrzebna będzie taśma maskująca, lakiernicza, samoprzylepna, preparat do odtłuszczania, lakier w kolorze samochodu i lakier akrylowy. Istnieje wiele firm, które dobierają idealny kolor lakieru – robi się to za pomocą kodu koloru, który znajduje się na tabliczce znamionowej samochodu. Lakier taki będzie miał taką barwę jak lakier nowy, zatem może nie pasować już do pojazdów, których lakier mocno wyblakł.
Lakier jest sprzedawany w formie miniaturowych opakowań z mini pędzelkiem, przeznaczonych do usuwania maleńkich uszkodzeń albo w formie sprayów (300-400 ml), które nadają się do pokrywania większych powierzchni. W takich samych opakowaniach oferowany jest bezbarwny lakier akrylowy.
Jak przeprowadzić naprawę? Uszkodzone miejsce należy odizolować za pomocą taśmy maskującej, lakierniczej od reszty karoserii. Następnie miejsce uszkodzenia trzeba odtłuścić, wysuszyć i nałożyć na nie kolorowy lakier. Po jego wyschnięciu, co trwa około pół godziny, nakłada się dla zabezpieczenia warstwę bezbarwnego lakieru akrylowego.
W jaki sposób usunąć poważniejsze uszkodzenia, takie w których widać gołą blachę? W tym przypadku dodatkowo potrzebny będzie jeszcze lakier podkładowy oraz bardzo delikatny papier ściernynp. 1200. Miejsce uszkodzenia trzeba oczyścić papierem ściernym, odtłuścić, pokryć lakierem podkładowym i dopiero po jego wyschnięciu nałożyć lakier.
W przypadku poważnych uszkodzeń i korozji sprawa jest jeszcze bardziej pracochłonna. Trzeba najpierw usunąć rdzę za pomocą zmywacza (odrdzewiacza), następnie wypełnić wgłębienie szpachlówką samochodową i poczekać do jej wyschnięcia. Następnie trzeba zeszlifować ją do odpowiedniego poziomu i po uzyskaniu idealnie gładkiej powierzchni nałożyć lakier.
Lakier samochodowy w sprayu nakłada się cienkimi warstwami. Tak samo naprawianą powierzchnię pokrywa się lakierem akrylowym w sprayu. Pomieszczenie, w którym dokonuje się naprawy, musi być czyste i zabezpieczone przed wszelakim kurzem i pyłem, który może osiąść na malowanym miejscu i zepsuć cały efekt.
Samodzielnie przeprowadzana naprawa pozwoli na spore oszczędności. Osiągnięty efekt może być niemal tak samo idealny, jak po wizycie u lakiernika. Do tego samochód będzie zabezpieczony przed korozją.
- -69% 199,00 zł
- 59,90 zł
- ZESTAW DO MYCIA SAMOCHODU AUTA CZYSZCZENIA CAR DETAILING MIKROFIBRA ŚCIERKI
- zapłać później z
- 189,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- Pokrowiec na samochód BMW Seria5 E60 sedan practic
- zyskuj do 2% z
- 119,00 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- SOFT99 Fusso Coat 12months wosk trwały do jasnego lakieru
- zyskuj do 2% z
- 359,99 zł
- Gwarancja najniższej ceny
- POLERKA DWUKIERUNKOWA 1050W-150MM | 7 PADY VONROC
- zyskuj do 2% z
- 135,00 zł
- Taśma dwustronna WURTH EXTREMALNIE MOCNA do listw samochodowych
- zapłać później z
- 99,00 zł
- Zestaw Pasta + Pręty do cynowania karoserii samochodowej
- zapłać później z
- 34,99 zł
- APP Premia - Szpachla uniwersalna z utwardzaczem | Samochodowa 600g
- zapłać później z