Zgubione lub zatrzaśnięte kluczyki, uszkodzony zamek w drzwiach – co robić w takiej sytuacji?

Zabezpieczenie samochodu przed dostępem osób nieuprawnionych jest czymś naturalnym. Problem pojawia się, gdy z jakiegoś powodu sami nie możemy go otworzyć. Zgubione czy zatrzaśnięte kluczyki nie są aż tak dużym kłopotem, gdy jesteśmy niedaleko od domu i możemy skorzystać z zapasowego kompletu. Jeśli jednak nie mamy drugiego kluczyka lub wkładki zamków są uszkodzone, musimy znaleźć inny sposób na otworzenie samochodu. Sprawdźmy, co zrobić w takiej sytuacji.

Łukasz Żochowski Łukasz Żochowski / 24-07-2015

Przezorny zawsze ubezpieczony

Zgubienie lub zatrzaśniecie kluczyków może się zdarzyć każdemu. Wybierając się w dłuższą podróż, szczególnie za granicę, warto wziąć ze sobą drugi komplet kluczy. Oczywiście, najlepiej powierzyć je komuś z pasażerów, co zminimalizuje prawdopodobieństwo ich zatrzaśnięcia w samochodzie. Jednak nawet jeśli będą schowane we wnętrzu pojazdu, znacząco ułatwią nam otworzenie go, gdy zgubimy pierwszy komplet. Łatwiej jest awaryjnie otworzyć drzwi niż wyrobić nowe kluczyki.

Jeśli nasz samochód jest wyposażony w centralny zamek, może w nim być uaktywniona funkcja automatycznego zamykania drzwi po jego opuszczeniu. Gdy zdarza nam się zapominać o kluczykach, lepiej dezaktywować tę funkcję.

Zatrzaśnięte kluczyki

Jeśli przypadkiem zatrzaśniemy kluczyki we wnętrzu samochodu, nie wpadajmy w panikę. Zawsze mogło być gorzej – kluczyki mogły nam wpaść na przykład do studzienki kanalizacyjnej. Nie zmienia to jednak faktu, że musimy w jakiś sposób otworzyć samochód. Nie ma jednego uniwersalnego sposobu, ponieważ w zależności od modelu budowa zamków, konstrukcja drzwi i uszczelek mogą się od siebie różnić. Zawsze będziemy potrzebować kilku prostych narzędzi, którymi wykonamy niewielką szczelinę, oraz kawałek sznurka lub drutu, którymi otworzymy zamek.

W zależności od modelu samochodu możemy dostać się do środka pomiędzy drzwiami a uszczelką lub pomiędzy uszczelką a szybą. Ten drugi sposób jednak nie sprawdzi się, gdy mamy elektrycznie opuszczaną szybę, ponieważ po podważeniu uszczelki nie uda nam się jej opuścić nawet o kilka milimetrów. Korzystając na przykład ze szpachelki lub innego podobnego przedmiotu, odchylamy uszczelkę. Przez powstałą szczelinę wpuszczamy sznurek lub drut zakończony pętelką i zaczepiamy za dźwigienkę zamka w taki sposób, aby móc później za nią pociągnąć. Jeśli kształt dźwigienek nie pozwala na skuteczne zaczepienie, możemy spróbować sięgnąć drutem do klamki.

Niestety, nie każde drzwi da się tak otworzyć. Kolejnym sposobem jest dostęp przez dolną uszczelkę szyby. Po jej zdemontowaniu, przez powstałą pomiędzy szybą a konstrukcją drzwi szczelinę wprowadzamy odpowiednio zagięty drut i zaczepiamy go za dźwignię zamka. W każdym z powyższych sposobów, będziemy musieli wykazać się dużą cierpliwością i zręcznością, jednak po kilku próbach powinno się udać.

Zgubione kluczyki

Większym problemem niż zatrzaśnięcie kluczyków w samochodzie jest ich zgubienie. W takiej sytuacji pozostaje jedynie dorobienie nowego kompletu. Rozwiązanie jest stosunkowo proste, jeśli nasz samochód nie jest wyposażony w immobiliser. Wtedy wystarczy udać się do wyspecjalizowanego zakładu, gdzie na podstawie zamka zostanie dorobiony nowy kluczyk. W przypadku nowszych samochodów najlepiej zgłosić się do ASO. Po podaniu numeru VIN oraz przedstawieniu dokumentów potwierdzających własność pojazdu, będziemy mogli zamówić kluczyk.

W sterowniku immobilisera można zakodować tylko dwa kluczyki, dlatego stary, zgubiony, będzie usunięty z jego pamięci. Tańszym rozwiązaniem niż w przypadku ASO jest skorzystanie z usług firm niezależnych, jednak będziemy musieli znać specjalny kod niezbędny do aktywacji nowego kluczyka. Jest on zazwyczaj podany w książce serwisowej lub na specjalnej karcie, którą powinniśmy otrzymać podczas zakupu samochodu. W razie potrzeby możemy go też uzyskać w ASO.

Uszkodzony zamek

Uszkodzony zamek często jest efektem włamania się do samochodu lub nieudolnej próby otworzenia go w sytuacji zgubienia kluczyków. Uszkodzona wkładka oprócz tego, że wygląda nieestetycznie, w ogóle nie spełnia swojej funkcji. Wymianę najwygodniej jest zlecić w ASO. Po podaniu numeru VIN będziemy mogli zamówić nową wkładkę, dopasowaną do oryginalnego kluczyka. Jest to jednak najdroższe rozwiązanie.

Nowe, oryginalne wkładki o wiele taniej możemy kupić w hurtowniach motoryzacyjnych. Innym rozwiązaniem jest zakup używanej na Allegro. W jednym i drugim przypadku będziemy musieli skorzystać z usług wyspecjalizowanego zakładu, który dostosuje wkładkę do oryginalnego kluczyka.

Pomoc specjalistów

Próba samodzielnego otworzenia samochodu w przypadku zgubienia lub zatrzaśnięcia kluczyków może się okazać bardzo trudna lub nawet niemożliwa. W takiej sytuacji najlepiej skorzystać z pomocy licencjonowanych firm, które oferują awaryjne otwieranie drzwi. Profesjonalistom zajmie to maksymalnie kilka minut. Koszt takiej usługi to od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, jednak pozwala on wyeliminować lub zminimalizować uszkodzenia powstałe przy samodzielnym awaryjnym otwieraniu samochodu.

Zgubienie czy zatrzaśnięcie kluczyków to nie koniec świata, więc nie warto wpadać w panikę. Pochopne decyzje, jak wybicie szyby czy rozwiercenie zamka, tak naprawdę tylko pogorszą naszą sytuację. Przy odrobinie cierpliwości samodzielnie, bez narażania się na koszty możemy otworzyć samochód. Jeśli jednak nie czujemy się na siłach, lepiej wezwać pomoc. W najgorszej sytuacji, kiedy zgubimy kluczyki, będziemy po prostu musieli dorobić nowe. W wielu przypadkach uda się to zrobić nawet w ciągu jednego dnia.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro