Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę

Żele energetyczne dla biegaczy

Startując w biegach długodystansowych, trzeba zdawać sobie sprawę, że to ogromny wysiłek dla organizmu. Niejednokrotnie będziesz odczuwał zmęczenie, brak motywacji i pojawią się myśli o zwolnieniu tempa. Należy więc wspomagać się tak, by cały czas organizm miał odpowiedni poziom energii. Jest to jedna z podstawowych zasad biegaczy, zarówno amatorów, jak i zawodowców.

Jarosław Cieśla
Jarosław Cieśla 22-12-2014

Czas czytania: 4 min

FacebookTwitter
zamknij

Żele energetyczne dla biegaczy

Zanim pojawi się zmęczenie

Oprócz tego, że należy umiejętnie rozłożyć siły podczas takiego biegu, jakim jest np. maraton, należy również zadbać o odpowiednie odżywianie oraz dostarczenie organizmowi solidnej dawki energii. Ważne jest, aby wspomagać się zanim poczujesz zmęczenie lub wystąpią oznaki osłabienia. Później trudno jest z powrotem odbudować siły. Trzeba będzie zmniejszyć tempo po to, żeby odpocząć. Może być tak, że niestety nie uda się wrócić do startowego rytmu i pozostanie truchtanie do mety.

Żele energetyczne to potrzebna każdemu biegaczowi odpowiednia dawka mocy. Dostarczają one niezbędnej ilości węglowodanów, które pobudzą organizm do sprostania trudom biegu. W ich składzie można znaleźć cukry proste i złożone, aromaty i proszki smakowe, sól różnego rodzaju, substancje konserwujące, pobudzające, antyoksydanty, aminokwasy, takie jak kofeina czy guarana, tłuszcze przetworzone, wyciągi z owoców lub ich kawałki oraz wodę.

Szybka dawka energii

Żele są w postaci płynnej i znajdują się w tubkach lub saszetkach. Niektóre mają zamknięcia na korek, a w innych należy zerwać górną część, żeby z nich skorzystać. W przypadku tych ostatnich najlepiej spożyć całą zawartość, gdyż żel może się niestety wydostawać przez szczelinę, sklejając odzież. Należy też pamiętać, aby po przyjęciu popić je sporą ilością płynów, gdyż zazwyczaj są bardzo słodkie. Podczas męczącego biegu nie jest to zbyt komfortowe uczucie.

Producenci żeli oferują je w wielu smakach. Każdy znajdzie tu coś dla siebie. Bywają też takie, które nie są słodkie. Niektóre zawierają kofeinę, a inne są pozbawione tego składnika. Bardzo dobrze się wchłaniają ze względu na płynną konsystencję. Wystarczy je popić wodą lub izotonikiem i w ustach nie ma po nich śladu. To duża zaleta, gdyż podczas szybkiego biegu, gdy ciężko się oddycha, lepiej nie blokować dostępu powietrza do płuc, trudnym do przełknięcia pożywieniem.

Wypróbuj przed zawodami

Ważne jest to, żeby przyzwyczaić się do przyjmowania żeli energetycznych. Organizm różnie może na nie reagować i lepiej być przygotowanym na niespodziewane zachowania żołądka. Najlepiej wypróbować je na treningach podczas długich wybiegań. Nie warto robić zakupu na ostatnią chwilę przed ważnym startem. Błąd wielu biegaczy polega na tym, że spożywają oni nieznane sobie żele, dostępne w pakiecie startowym zawodów albo na punktach odżywczych biegów długodystansowych.O sensacje żołądkowe wtedy bardzo łatwo. Nikt nie lubi zatrzymywać się w biegu, żeby odpocząć lub szukać WC, bo dalszy udział w zawodach staje się niemożliwy. Dlatego do wszystkiego trzeba podejść rozsądnie.

Bądź dobrze przygotowany

Przechowywać saszetki z żelami energetycznymi można w kieszonkach znajdujących się w odzieży biegacza. Jeśli takich nie ma, to najlepiej zaopatrzyć się w pas biodrowy, w którym łatwo rozmieścić żele w odpowiednich przegródkach, specjalnie do tego przygotowanych. Innym rozwiązaniem jest przyczepienie saszetek agrafką do koszulki lub też założenie na przedramię gumki do włosów, za którą należy włożyć torebkę z żelem. Jest to trochę uciążliwe, bo trzeba uważać, aby nie wypadła.

Ważną zaletą żeli jest opóźnienie zmęczenia mięśni i dostarczenie organizmowi szybkiej dawki energii. Poza tym zwiększają one wydolność biegacza. Kto wybiera się na długie wybieganie lub planuje wystartować w maratonie, powinien uwzględnić je w swoich planach. Nie zajmują dużo miejsca, łatwo się wchłaniają i – co najważniejsze – mogą pomóc w tym, aby biegacz nagle nie osłabł. Warto pamiętać o żelach energetycznych, jeśli chce się spokojnie przebiec wiele kilometrów.

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

oferty sponsorowane

Artykuły z kategorii Sport i turystyka


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro