Zdrowa żywność – jedzenie w służbie zdrowiu i urodzie

Zdrowe żywienie kojarzy się z nudą, brakiem smaku i radości z jedzenia. Nic bardziej mylnego! Wie o tym każdy, kto choć raz podjął wysiłek zmiany nawyków żywieniowych. Zdrowe jedzenie jest smaczne, aromatyczne i sprawia, że żyjemy dłużej. Każda zmiana wymaga podjęcia pierwszego kroku. Najpierw jest więc decyzja, a później… zakupy!

Marta Maćkiewicz Marta Maćkiewicz / 27-10-2015

Zdrowa żywność, czyli co?

O zdrowym żywieniu mówi się tak wiele, że słysząc po raz kolejny to hasło, zaczynamy ziewać. Tymczasem nasza wiedza na ten temat jest ograniczona. I choć zdajemy sobie sprawę z tego, że warzywa i zboża są zdrowe, to zbyt rzadko stosujemy się do zaleceń dietetyków, by wprowadzać je do jadłospisu w większej ilości niż dotychczas. Z jednej strony nie wiemy, jak je przygotować, by były smaczne, z drugiej – trudno nam się uwolnić od wieloletnich przyzwyczajeń. Trzeba bowiem przyznać, że zmiana nawyków żywieniowych (tu niektórzy znowu ziewną) jest kluczowa. Co to właściwie oznacza?

Otóż tyle, że powinniśmy przyzwyczaić się do jedzenia ryby morskiej zamiast schabowego, pić koktajl owocowy na bazie kefiru na drugie śniadanie zamiast jeść bułkę z szynką. Być może dla wielu z nas nie brzmi to zachęcająco, ale organizm szybko przestawia się na nowy tryb. Zaskakujące jest także to, że jedząc zdrowo, czujemy się najedzeni i nie mamy potrzeby sięgania po przekąski. Dlaczego? Dostarczając organizmowi wszystkich potrzebnych mu substancji, nie odczuwamy nieustannie chęci na przekąszanie czegoś więcej. A tak się dzieje, gdy odżywiamy się niezdrowo: jemy, jemy i wciąż jesteśmy nienasyceni.

Jak zatem zacząć zmiany żywieniowe? Od zakupów! Z tego, co mamy w lodówce, przygotowujemy nasze posiłki. Jeśli jest tam wieprzowina, śmietana i trochę warzyw, zrobimy pewnie gulasz lub schabowego z mizerią i ziemniakami. Jeśli jednak zaopatrzymy się w ryby, kefiry i warzywa, zrobimy pieczonego na porach dorsza z marchewką i brązowym ryżem. Zatem zaczynamy zakupy!

Idziemy na zakupy

Jakie produkty wybrać? Szybki rzut oka na piramidę żywieniową. Nowa piramida żywienia, zgodna z zaleceniami WHO, za podstawę ma ruch. Na kolejnym jej segmencie są ziarna, kasze i oleje. Trzeba zatem zaopatrzyć naszą spiżarnię w ziarna słonecznika czy sezamu, które możemy uprażyć i dodać do sałatki lub dowolnego dania. Kasze są przeróżne, kupujemy jęczmienną, jaglaną, gryczaną, mannę, kukurydzianą czy ryżową.

Uwzględniamy także chleb razowy dobrej jakości. Ważne są dobre tłuszcze. Wybieramy zatem oliwę z oliwek, olej słonecznikowy lub rzepakowy, ale również (dla ciekawszych smaków) olej z pestek winogron, sezamowy czy lniany.

Następnym elementem piramidy żywienia są warzywa, które możemy jeść do woli oraz owoce – raz dziennie, gdyż zawierają sporo cukru. Najlepsze są świeże sezonowe, ale zimą możemy sięgać po mrożone i suszone.

Dalej w piramidzie mamy produkty strączkowe i orzechy. Kupujemy fasolę mung, Jaś, czerwoną, ale także bób, ciecierzycę oraz groch. Produkty te możemy dodawać jako elementy dań lub traktować je jako dodatki do sałatek. Podobnie z orzechami, które znakomicie komponują się z wieloma potrawami.

Kolejnym segmentem piramidy są jaja, ryby, drób. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że powinniśmy je spożywać maksymalnie dwa razy dziennie. Najlepiej wybierać produkty świeże, z upraw ekologicznych, ryby powinny być morskie, a nie hodowlane.

Prawie na czubku piramidy jest nabiał, który jemy raz dziennie. Trzeba pamiętać, żeby wybierać jogurty, kefiry, maślanki, twarogi naturalne, niesłodzone.

Przedostatnim elementem w piramidzie są pszenica i mięso. Na wierzchołku mamy cukier, który powinniśmy jeść trzy razy w miesiącu. Wiemy, jak trudne jest to do osiągnięcia, jednak warto podjąć wysiłek i choćby zmniejszyć ilość spożywanego cukru.

Tak zaopatrzeni z pewnością ugotujemy znakomite dania, a nasze posiłki będą nie tylko zdrowe, ale i smaczne. Nie będziemy sięgać po niezdrowe przekąski, gdyż nie będziemy mieli ich pod ręką. Zamiast nich możemy podgryzać rodzynki czy orzechy. A więc miłych zakupów i smacznego!

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro