Żarówki samochodowe – rodzaje, typy i polecane modele
Zdaniem eksperta

Żarówki samochodowe – rodzaje, typy i polecane modele

Sprawne oświetlenie to element obowiązkowy każdego samochodu. Jeśli więc dojdzie do przepalenia żarówki, trzeba ją natychmiast wymienić. Jest wiele rodzajów żarówek, niektóre z nich wymagają specjalnego traktowania. Poszczególne ich typy różnią się nie tylko wyglądem, ale też jakością, intensywnością światła czy żywotnością.

udostępnij

Łukasz ŻyłaŁukasz Żyła / 05-03-2019

Zgodnie z przepisami ruchu drogowego każdy kierowca ma obowiązek jazdy przez cały rok z włączonymi światłami. Niezależnie od warunków na drodze zawsze jakiś rodzaj oświetlenia w samochodzie musi być włączony. Używanie świateł przez całą dobę ma wpływ na żywotność żarówek i układów zasilania. Rozwiązaniem problemu są światła do jazdy dziennej, w które nowe modele samochodów są już wyposażane na etapie produkcji. Wcześniej czy później jednak każdego kierowcę czeka wymiana przepalonej żarówki. Warto więc wozić ze sobą zestaw zapasowych.

Światła mijania i drogowe

Chodzi o reflektory główne, czyli te, które najbardziej oświetlają drogę przed pojazdem. Światła mijania możemy nazwać obowiązkowymi, ponieważ każdy kierowca musi mieć je włączone przez całą dobę. W warunkach dobrej przejrzystości można je zastąpić światłami do jazdy dziennej, których nie wolno mylić ze światłami postojowymi! Drogowe natomiast, często nazywane długimi, mogą zastępować mijania od zmierzchu do świtu, pod warunkiem że nie oślepiają innych uczestników ruchu. W reflektorach głównych za światła mijania i drogowe odpowiadają najczęściej żarówki halogenowe oznaczone literą H. Wypełniający je gaz (halogen) pozwala uzyskać mocne białe światło, dzięki czemu nadają się do oświetlenia drogi. Najczęściej przez producentów są stosowane żarówki H1, H4 i H7, choć można spotkać też H2, H9, H11, H15, HB3 czy HB4. Są one jednak rzadko stosowane, dlatego skupmy się na najpopularniejszych.

  • H1 i H7 – obie żarówki mogą być stosowane w światłach zarówno mijania, jak i drogowych. Różnica między nimi w zasadzie jest niewielka. H7 można nazwać nieco ulepszoną wersją H1 i to ten typ jest obecnie bardziej popularny. Obie mają jeden żarnik, wydajność na poziomie 1500–1550 lumenów i moc 55 W. Podobnie wypadają też pod względem żywotności, wystarczą na 350–550 godzin pracy.
  • H4 – ten model ma dwa żarniki. Oznacza to, że jest w stanie odpowiadać za światła zarówno mijania, jak i drogowe. W razie przepalenia przestaną działać oba. Tak jak powyższe konstrukcje, mają moc 55 W, choć w zależności od modelu mogą świecić dłużej, nawet do 800 godzin. Są nieco ciemniejsze, ich wydajność jest na poziomie ok. 1000 lumenów.

Ksenony

Jako światła mijania i drogowe mogą być stosowane również żarówki ksenonowe. Kto choć trochę interesuje się samochodami, wie, że w motoryzacji ksenon oznacza pewnego rodzaju prestiż. W odróżnieniu od żarówek halogenowych ksenonowe nie mają klasycznego żarnika, a za wytworzenie światła odpowiadają elektrody wykorzystujące bardzo duże napięcie. Taka budowa sprawia, że ksenony są znacznie trwalsze, świecą nawet 3000 godzin. Bez porównania jest też jasność świecenia, która w tym przypadku wynosi ok. 3000 lumenów, przy jednocześnie mniejszym poborze prądu. Dlaczego więc nie wszyscy producenci stosują żarówki ksenonowe? Są one bowiem dosyć drogie, mogą kosztować kilkaset złotych, a ich wymiana często jest skomplikowana. Znacznie droższe są też wszystkie części konstrukcyjne reflektorów ksenonowych. Żarówki ksenonowe są oznaczane literą D. Najczęściej spotykane to: D2R, D2S i D1S.

Pozostałe oświetlenie

Mówiąc o żarówkach samochodowych, warto wspomnieć o pozostałym oświetleniu.

  • Przedstawione żarówki halogenowe mają też zastosowanie w przypadku przednich świateł przeciwmgielnychH3, H4, H11 czy H15.
  • Z tyłu samochodu za widoczność we mgle odpowiadają inne żarówki. Mają one znacznie mniej skomplikowaną budowę, są tańsze i tak naprawdę cała tylna lampa wykorzystuje ten sam typ. Mowa o żarówkach P21W, które mogą obsługiwać też kierunkowskazy i światła cofania.
  • W przypadku kierunków sporo zależy od koloru klosza. Kierunkowe zawsze muszą świecić na żółto, dlatego jeśli mamy bezbarwny klosz, musimy skorzystać z tej samej żarówki o barwie żółtej, która jest oznaczona symbolem PY21W.
  • Światła pozycyjne też nie należą do skomplikowanych. Żarówki tam to najczęściej 5-watowe P5W z tyłu i W5W z przodu pojazdu. Te drugie można spotkać też w przednich i bocznych kierunkowskazach.
  • Jeśli przestanie działać podświetlenie tablicy rejestracyjnej, najprawdopodobniej musimy sięgnąć po żarówkę C5W lub W5W.

Polecane modele

  • Bosch Pure Light – propozycja dla osób szukających sprawdzonego, a zarazem budżetowego rozwiązania. Pure Light to podstawowa linia żarówek do samochodów osobowych, która jest zbliżona do żarówek fabrycznych montowanych przez producentów. Dostępne w tej serii są praktycznie wszystkie rodzaje zarówno do świateł mijania, halogenów, jak i oświetlenia tablicy rejestracyjnej.
  • Bosch Gigalight Plus 120 – żarówki halogenowe występujące w opcji H1, H4 i H7. Jak zapewnia producent, ilość światła generowana przez ten model zwiększa się o 120%. Gigalight oferuje bardzo dobrej jakości światło o mocnej białej barwie. Za jakość trzeba jednak zapłacić. Ceny w zależności od typu żarówki zaczynają się od ok. 50 zł za komplet H1.
  • Osram Original – kolejna budżetowa seria sprawdzonego producenta. Original to odpowiednik linii Pure Light, który też jest seryjne montowany w pojazdach. Bez problemu możemy więc zamontować je w reflektorach głównych korzystających z żarówek H1, H4 czy H7. Cena za komplet (2 sztuki) wynosi 15–20 zł.
  • Osram Cool Blue Intense – wyróżniają się niebieskawym odcieniem światła przypominającym ksenony. Według producenta żarówki z tej serii zapewniają też do 20% więcej światła niż standardowe. Dostępne są w wersjach H4, H7, H11 i HB4. Najbardziej popularne H7 kosztują ok. 50 zł za komplet.
  • Philips Premium – konkurent dla serii Osram Original i Bosch Pure Light. Co ciekawe, model ten bardzo dobrze świeci i może pochwalić się światłem do 30% mocniejszym. W porównaniu do pozostałych budżetowych żarówek to właśnie Philips Premium polecamy najbardziej. Choć może wynika to nieco z ceny, która od najsłabszych żarówek wymienionych marek jest prawie dwa razy wyższa. Komplet H7 kosztuje ok. 30 zł.
  • Philips Racing Vision – propozycja dla bardziej wymagających kierowców oczekujących dobrej jakości światła. Seria ta zapewnia do 150% jaśniejsze światło w porównaniu do podstawowych żarówek halogenowych. Dostępna jest jednak tylko w dwóch wersjach: komplet H4 kosztuje ok. 60 zł, H7 – ok. 80 zł.

Podczas zakupu żarówek zazwyczaj nie mamy możliwości eksperymentowania co do ich rodzaju. Oznacza to, że jeśli producent przewidział np. H7, nie zamontujemy H4 czy nawet zbliżonych H1. Możemy natomiast samodzielnie wybrać zarówno producenta, jak i jakość żarówki. Radzimy jednak zaufać sprawdzonym markom, dzięki czemu mamy pewność, że żarówka będzie pasowała i miała wszystkie potrzebne certyfikaty. To, czy warto dołożyć do droższych modeli, jest sprawą indywidualną. Jeśli często podróżujemy nocą poza obszarem zabudowanym, na pewno będzie to dobra decyzja.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro