Zdaniem eksperta

Zamień fast food na slow food (darmowy jadłospis)

Dzisiaj, kiedy na nic nie ma czasu i świat nieustannie pędzi do przodu, coraz popularniejsze stają się fast foody. Nie jest tajemnicą, że dieta na nich oparta nie jest zdrowa, wiedzą o tym już nawet bardzo małe dzieci. Zazwyczaj dania fast foodowe oferowane przez najpopularniejsze sieciówki to modelowy przykład niezdrowego posiłku.

udostępnij

Anna UrbańskaAnna Urbańska / 26-03-2019

Fast foody pełne są soli, tłuszczu, kiepskiej jakości węglowodanów, zawierają bardzo niezdrowe kwasy tłuszczowe trans, mało witamin i warzyw. Taki posiłek co prawda szybko nas nasyci, jednak ciągłe korzystanie z tej formy jedzenia to prosta droga do wielu chorób cywilizacyjnych. Czy to, że fast foody nie są najlepszym posiłkiem oznacza jednak, że osoby chcące zadbać o swoje zdrowie nie mogą cieszyć się smakiem burgerów, frytek czy tortilli? Oczywiście, że nie. Wystarczy odpowiednia modyfikacja przepisu, dobrej jakości składniki i niemal każde fast foodowe danie da się przygotować w zdrowszej, slow foodowej wersji.

Co to jest slow food?

Wraz z popularnością fast foodów rośnie także popularność filozofii przeciwnej szybkiemu jedzeniu czegokolwiek aby już, aby syto – filozofii slow food. Jest to swego rodzaju sposób jedzenia i zachowywania pełnej koncentracji na nim. Ważne są tu dbałość o składniki, ich jakość i prezentację dania. Wbrew pozorom dania zgodne z filozofią slow food wcale nie muszą być długo przygotowane ani długo spożywane. Chodzi tu raczej o zachowanie świadomości jedzonego posiłku.

Ruch społeczny związany ze slow food wiąże się też z ochroną regionalnych receptur i tradycji kuchni różnych regionów świata. Docenia i szanuje przekazywane z pokolenia na pokolenie metody przygotowywania posiłków, jednak nie stroni od ich nowoczesnej interpretacji. Bardzo dużą uwagę przywiązuje się do pochodzenia produktów. Jedząc zgodnie ze stylem slow food wybieramy produkty wyższej jakości, często organiczne, naturalne, po prostu lepsze i zdrowsze.

Pobierz darmowy jadłospis

Slow foodowe zamienniki fast foodów

Fast food
Slow food
Makaron w sosie pomidorowym ze słoika posypany dużą ilością taniego żółtego sera
Slow food
Makaron ugotowany al dente, w sosie ze świeżych warzyw sezonowych, posypany parmezanem i sezamem
Czekoladowe płatki z mlekiem
Slow food
Owsianka z kakao, bananem i orzechami nerkowca
Tłusta pizza farmerska na grubym cieście z podwójnym serem
Slow food
Włoska pizza z mozzarellą, oliwkami i rukolą
Kebab
Slow food
Tortilla z kurczakiem, dużą ilością warzyw i domowym sosem jogurtowym
Sałatka z sałaty lodowej, pomidora i ogórka w tłustym sosie czosnkowo- majonezowym
Slow food
Sałatka z rukoli z pieczoną dynią, cieciorką i granatem, posypana migdałami
Sieciówkowy burger z frytkami i ketchupem
Slow food
Domowy burger z grillowanego mięsa wołowego/ łososia/fasoli z dodatkiem warzyw, frytkami z piekarnika podawanymi z sosem musztardowo-jogurtowym

Dania przygotowane zgodnie z ideą slow food będą często zawierały produkty szczególnie bogate w składniki odżywcze, cenne dla naszego organizmu. Mogą to być na przykład pestki i orzechy, aromatyczne przyprawy, zdrowe oleje. Bardzo przydatne będą też różnego rodzaju produkty wprowadzające ciekawe urozmaicenie w formie i teksturze dań, na przykład przypominający kawior amarantus, chrupiący ekspandowany ryż, lekki mus kokosowy lub mocno owocowe maliny liofilizowane.

Świadome jedzenie – mindful eating

Z ruchem slow food ściśle łączy się też mindfullnes, a dokładniej mindful eating, dosłownie tłumacząc: świadome jedzenie, czyli spożywanie pokarmów, maksymalnie się na nich koncentrując i je doceniając. Chodzi o skupienie się na smaku dania, jego teksturze, konsystencji i zapachu – celebrowanie posiłku.

Warto odłożyć wszelkie rozpraszacze i smartfony na czas jedzenia oraz zająć się tylko tą jedną czynnością. Oprócz bezsprzecznie większego docenienia potrawy, spożyjemy w ten sposób mniej kalorii i nie przejemy się. Spokojne spożywanie posiłków dobrze odbije się też na zdrowiu naszego układu trawiennego.

Z łatwością można stworzyć slow foodowe wersje popularnych fast foodów i innych dań, odpowiednio dobierając produkty spożywcze. Ważne jest przygotowywanie dań z produktów świeżych, zdrowych , odżywczych, wartościowych. A także, jak wspomniano, istotny jest sam proces spożywania posiłków – spokojny i uważny. Styl jedzenia zgodny ze slow food można podsumować jednym trafnym stwierdzeniem – liczy się tu jakość, nie ilość.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro