Zabytkowe auto. Jak dbać o chromy?

Błyszczące elementy metalowe nieodłącznie kojarzą się z motoryzacją. Chociaż producenci samochodów intensywnie wykorzystują nowoczesne stopy metali oraz tworzywa sztuczne, chrom wydaje się niejako zarezerwowany dla samochodów i motocykli.

Przemysław Kucharski Przemysław Kucharski / 12-08-2015

Lśniące srebrne tłumiki, grille, a także chromowane zderzaki i obręcze zawsze doskonale komponują się z karoserią samochodu czy motocykla. Dlatego chrom jest wciąż popularny i nigdy nie został do końca wyparty przez nowoczesne materiały. Ostatnio da się nawet zaobserwować powracający trend na elementy z błyszczącej blachy. Coraz więcej nowych samochodów wyposażonych jest w drobne chromowane detale, takie jak błyszczące klamki czy obramowania. Dawniej chrom stosowano w samochodach głównie z powodu jego właściwości. Galwanizowane elementy były znacznie bardziej odporne na korozję niż lakierowana blacha karoserii. Wszyscy posiadacze zabytkowych pojazdów oraz osoby zajmujące się ich odnawianiem muszą liczyć się z potrzebą regenerowania powłok chromowanych.

Co to jest chrom?

Elementy chromowane powstają w procesie galwanizowania metalu. Poszczególne części zanurzane są w specjalnym elektrolicie, w którym cząsteczki chromu osadzają się na powierzchni metalu. Tak utworzona powłoka charakteryzuje się większą odpornością na korozję i posiada wyjątkowe cechy estetyczne. Chromowanie to jedna z najbardziej tradycyjnych technologii uszlachetniania metalu. Nie jest jednak całkowicie pozbawiona wad. Na błyszczącej powierzchni zawsze znajdują się niewidoczne przerwy i mikrouszkodzenia, przez które przedostaje się wilgoć. Z czasem chrom pokrywa się delikatnym rdzawym nalotem. Bywa też tak, że zewnętrzna powłoka odchodzi płatami, ujawniając pod spodem całkiem skorodowaną blachę. Proces rdzewienia chromowanych elementów metalowych może przebiegać w sposób ukryty. Podczas gdy na zewnątrz dana część metalowa może wyglądać całkiem dobrze, wewnątrz może być całkowicie przeżarta przez korozję.

Regeneracja chromów

Odnawianie chromowanych części zabytkowych samochodów nie jest niestety tanie. W dodatku procesu nie da się przeprowadzić samodzielnie. Nie wolno usuwać mechanicznie powłoki galwanicznej. Chrom może być usunięty tylko w kąpieli chemicznej – inaczej element zostanie trwale zniszczony. Aby odnowić powłokę galwaniczną, wykonuje się wielokrotne niklowanie i chromowanie, a także niwelowanie ubytków materiału i wyklepywanie wgnieceń. Cały proces jest bardzo żmudny, pracochłonny i dużo kosztuje. Dlatego o chromy trzeba dbać z wyjątkową starannością, aby nie dopuścić do ich zniszczenia. Jeśli posiadamy odnowione zabytkowe auto lub nowy pojazd wyposażony w chromowane elementy – musimy odpowiednio o nie zadbać.

Polerowanie i zabezpieczanie

Chromowane elementy metalowe chłoną wilgoć tak samo, jak inne metale. Poprzez niewidoczne przerwy w powłoce galwanicznej przenika woda, prowadząc do korozji. O ile w przypadku nowoczesnych karoserii, które wykonane są z blach cynkowanych, wystarczy stosowanie popularnego wosku, do elementów chromowanych musimy zastosować specjalne środki.

Na szczęście producenci kosmetyków samochodowych wiedzą, że chrom należy traktować z odpowiednią starannością. Dostępna jest na przykład specjalna wata polerska, której używając nie musimy obawiać się o zarysowanie powierzchni. Także pasty polerskie i woski dedykowane są specjalnie elementom z chromu. W ofercie producentów kosmetyków motoryzacyjnym znajdziemy ogromny wybór past do polerowania, a także woski zabezpieczające. Część past przeznaczona jest zarówno do chromu, jak i aluminium. Możemy wtedy wykorzystywać je także do polerowania felg ze stopów lekkich. Inne pasty zostały opracowane specjalnie z myślą o chromie.

Posiadając chromowane elementy w samochodzie, powinniśmy szczególnie uważać na pierwsze oznaki rdzy. W przypadku drobnych rudawych plamek z pomocą może przyjść polerowanie. Jednak procesu korozji nie da się całkowicie zatrzymać ani wyeliminować. Dlatego prędzej czy później musimy liczyć się z koniecznością odnawiania elementów w profesjonalnym warsztacie.

Usuwanie zabrudzeń

Aby opóźnić proces niszczenia elementów chromowanych, należy także usuwać wszelkieuporczywe zabrudzenia, takie jak pozostałości po owadach, kropelki smoły, ptasie odchody czy żywicę i sok z drzew. Wszystkie wymienione nieczystości zawierają intensywnie żrące substancje, które niekorzystnie oddziaływają na powierzchnię metalu.

Chromowane elementy zabytkowych pojazdów wymagają specjalnych zabiegów pielęgnacyjnych. Na ich czyszczenie i polerowanie nie należy oszczędzać ani sił ani środków. Zadbane, lśniące chromy odwdzięczą nam się z nawiązką za całą pracę, którą w nie włożymy. Pięknie wyglądające zderzaki, dekle, obręcze i grille to coś, w czym można się po prostu zakochać.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro