Xbox One vs PlayStation 4 – porównanie technologiczne

Xbox One vs PlayStation 4 – porównanie technologiczne

Jednym z największych dylematów współczesnego gracza jest wybór konsoli. Microsoft oraz Sony od przeszło dekady rywalizują ze sobą na tym polu. Żeby rozstrzygnąć, czy lepszy jest dla nas Xbox One czy PlayStation 4, musimy zajrzeć obu sprzętom, i im wyższym wersjom, w "bebechy".

udostępnij

Grzegorz BurtanGrzegorz Burtan / 27-12-2015 / aktualizacja: 22-03-2018

Konsole to oczywiście zewnętrzny design, który jest bardzo istotny choćby dlatego, że takie urządzenie może być estetycznym uzupełnieniem naszego pokoju. Ale ładne pudełko nie gwarantuje maksymalizacji doświadczenia z grania bądź korzystania z konsoli – dlatego tak ważne jest przyjrzenie się specyfikacji technicznej. To ona pozwoli zorientować się, który sprzęt będzie odpowiadał naszym potrzebom.

Niby podobne, ale nie do końca

Na początku przyjrzyjmy się absolutnej podstawie każdej konsoli, czyli z jakich podzespołów korzystali producenci. Zarówno Sony, jak i Microsoft postawiły na procesory z układem AMD z ośmioma rdzeniami Jaguar z taktowaniem wynoszącym około 1,6 GHz. Co ciekawe, architektura urządzenia jest podobna do tych, na których bazują nasze komputery – to 64-bitowa X86-64. Do tego zarówno w Xbox One, jak i PS4 pamięć drugiego poziomu każdego procesora to 4 MB.

Przyjrzyjmy się teraz kartom graficznym. Choć obie konsole mają je zintegrowane z procesorem w jednym chipsecie, to jednak obaj producenci zdecydowali się na różne rozwiązania. Zacznijmy od PlayStation 4. Sony oferuje graczom 1152 procesory strumieniowe, podzielone na 18 bloków CU (układów sterowania). Przekłada się to na moc obliczeniową 1,84 TFLOPS-a (teraflopsa, gdzie flops to liczba operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę). Jest to moc porównywalna do karty Radeon HD 7870.

A jak sprawa ma się z Xbox One? Microsoft zdecydował się na zastosowanie układu, w którym umieszczono 768 procesorów strumieniowych, podzielonych na 12 bloków CU. W efekcie daje to moc obliczeniową na poziomie 1,23 TFLOPS-a. Najlepiej byłoby porównać to do karty graficznej Radeon HD 7790. Jak widać jest to model gorszy od tego zastosowanego przez Sony. PlayStation 4 wygrywa w tej kategorii.

Podobnie zresztą jak przy zastosowanej pamięci RAM. Urządzenie Japończyków posiada 8 GB pamięci GDDR5 256-bit o taktowaniu 5500 MHz, kiedy Amerykanie zdecydowali się na 8 GB pamięci DDR3 256-bit o taktowaniu 2133 MHz. Na tym polu oba sprzęty nie idą łeb w łeb. Konsola Sony ma przepustowość większą nawet o 176 GB/s. To zaś przekłada się między innymi na obraz – PS 4 oferuje rozdzielczość Full HD, natomiast Xbox One "dobija" do 900p, które potem interpoluje do 1080p.

W kwestii napędów i połączenia, urządzenia są właściwie takie same. Oba posiadają dyski twarde (500 GB lub 1 TB, w zależności od modelu), napęd Blu-Ray, moduł Wi-Fi 802.11n i wyjście HDMI 1.4, obsługujące rozdzielczość 4K. Możliwe jest również podpięcie kabla Ethernet przez odpowiedni port, o muzyczne wrażenia również nie musimy się martwić, bo konsole obsługują dźwięk w standardzie 7.1 Dolby Surround. I wszystko byłoby ok, gdyby nie jeden szkopuł – na rynku są już nowe wersje obu konsol, którym również warto się przyjrzeć.

Powyżej opisane sprzęty miały swoje premiery w 2013 roku. Doczekały się także swoich "odchudzonych" wersji – odpowiednio PlayStation 4 Slim i Xbox One S, które od poprzedników różnią się przede wszystkim mniejszymi wymiarami obudowy, zachowując ich możliwości obliczeniowe. Natomiast ich wyższe wersje – PlayStation 4 Pro i Xbox One X zadebiutowały odpowiednio w 2016 i 2017 roku.

Nowa-stara generacja

Przyjrzyjmy się najpierw konsoli, która została wydana wcześniej. PlayStation 4 Pro jest przede wszystkim podrasowany w kwestii oprogramowania umożliwiającego renderowanie w 4K oraz lepszą wydajność w kontekście wykorzystania wirtualnych gogli do PlayStation VR. Karta graficzna, oparta o silnik graficzny AMD Radeon, ma moc obliczeniową na poziomie aż 4,20 TFLOPS. Tak ogromna zmiana pozwala na wyświetlanie niektórych tytułów w natywnym 4K (rozdzielczości 2160p). Na telewizorze HD rozdzielczość zamiast 1080p osiąga wartość 1440p. Pozostałe elementy się nie zmieniły.

A co przygotowała firma z Redmond? Cóż, powiedzieć, że chcieli przebić konkurenta w jego konsolowej specjalności, to nic nie powiedzieć. Wykorzystany w tej wersji Scorpio Engine ma aż 6 TFLOP-ów oraz 326 GB/s przepustowości pamięci, którą zapewnia 12 GB pamięci GDDR5 (dla porównania: PS 4 Pro ma 8 GB tej pamięci). Pod tym względem Microsoft wyprzedza i dubluje Sony. Do tego dochodzi obsługa rozdzielczości 4K dzięki wyjściu HDMI 2.0 i mamy prawdziwy kombajn.

Obie konsole są wyposażone w 1TB pamięci wewnętrznej, co wystarczy do zebrania imponującej biblioteki. I tu dochodzimy do clou tego konfliktu. Obie konsole mają bowiem swoje własne, ekskluzywne tytuły. W tej kwestii PS4 może pochwalić się serią "Uncharted", "God of War" czy "Horizon: Zero Dawn". To świetne tytuły, z niesamowitą oprawą graficzną i wciągającą rozgrywką. Xbox One X niestety nie może pochwalić się równie bogatą biblioteką. Nadchodzący rok ma to jednak zmienić, co może okazać się przełomem dla tej platformy.

Spór PS4 vs. Xbox One będzie trwał do czasu premiery kolejnej generacji konsol i nowego konfliktu. Do tego czasu można wybrać między sprzętem Sony, który może ma mniejsze osiągi, ale przebogatą bibliotekę pełną naprawdę dobrych tytułów, dedykowanych tylko pod ten sprzęt, a bijącym go na głowę w osiągach Xbox One X, za sprawą którego będziemy mogli cieszyć się grami wydawanymi na wszystkie platformy, licząc po cichu, że pojawi się gra tylko pod sprzęt Microsoftu, przez którą właściciele innych konsol będą patrzeć na niego z zazdrością.

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro