Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościWygodny i bezpieczny rower typu cargo
Jeśli tu trafiłeś, to znaczy że jesteś na dobrej drodze do ograniczenia dojazdów samochodem w zatłoczonym mieście, bez ograniczania możliwości przewożenia ładunków lub… dzieci. Poradnik ten pomoże odpowiedzieć na pytanie, czy rower cargo jest dla Ciebie.
Czas czytania: 5 min
Jakie zalety mają rowery cargo?
Rowery cargo to jeden z najszybciej rozwijających się trendów w branży rowerowej i w transporcie miejskim. Duża w tym zasługa polityki miast nastawionej coraz bardziej na ekologię. Strefy czystego transportu, rosnące ceny parkingów w centrum miast lub obszary trwale wyłączone z ruchu samochodów zmuszają mieszkańców do poszukiwania alternatywnych środków transportu. Zwłaszcza takich, które pozwolą przewieźć większe zakupy czy… podrzucić dzieci do przedszkola.
Choć, oczywiście, pisząc o trendach, warto zauważyć, że rowery cargo nie są żadną nowością – w bardziej „zroweryzowanych” krajach funkcjonują one od dekad. W Polsce jednak do niedawna rowery cargo były wykorzystywane głównie przez firmy i instytucje, które sięgają po rowery towarowe nie tylko ze względu na ekologię, ale też… efekt marketingowy. Na ulicy rowery cargo wciąż przyciągają większe zainteresowanie, niż nawet najbardziej egzotyczny samochód. Dla wielu rowerzystów będzie to dodatkową zaletą.
Rowery cargo – wady
Dla mieszkańców ciasnych mieszkań w centrum miasta rowery cargo mają jedną podstawową wadę: utrudnione przechowywanie. Wnoszenie roweru towarowego po schodach na trzecie piętro czy wyciąganie z piwnicy jest trudniejsze niż w przypadku zwykłego roweru miejskiego, zarówno ze względu na gabaryty, jak i masę. Problematyczne jest też przewiezienie takiego roweru pociągiem czy samochodem.
Wysoka masa może też przeszkadzać w czasie jazdy. Pokonywanie podjazdów na załadowanym rowerze cargo jest sporym wyzwaniem, choć zwykle większym utrudnieniem jest masa bagażu niż samego roweru.
Rower cargo – elektryczny czy zwykły?
Bardzo dobrym rozwiązaniem problemu dodatkowej masy jest wybór elektrycznego roweru cargo. E-wspomaganie praktycznie eliminuje problemy ze zmęczeniem w czasie jazdy, choć jeszcze bardziej utrudnia przenoszenie. Jeśli jednak masz możliwość wygodnego parkowania (i odpowiedni budżet), gorąco polecam skupić się na rowerach cargo z elektrycznym wspomaganiem. Ich użyteczność jest znacznie większa, zatem wysoka cena szybko zwróci się w zaoszczędzonym paliwie!
O jakich dodatkach warto pamiętać?
Komfort i bezpieczeństwo jazdy na rowerze cargo w dużym stopniu zależy od akcesoriów. W przypadku przewożenia dzieci kluczowe będą pasy bezpieczeństwa lub dedykowane foteliki (tak, w liczbie mnogiej!). Z kolei załadunek dużych, ciężkich bagaży ułatwi stabilna stopka, najlepiej centralna (dzięki niej rower stoi pionowo). Jak w każdym rowerze miejskim i użytkowym, dobrym pomysłem jest zintegrowane oświetlenie, pełne błotniki i… solidne zabezpieczenie przed kradzieżą.
A co z wyborem rozmiaru ramy?
Co ciekawe, rowery cargo to chyba jedyna kategoria rowerów standardowo oferowana w jednym uniwersalnym rozmiarze. Dopasowanie do wzrostu zapewniają regulowane komponenty, w szczególności sztyca i mostek.
Rowery cargo a przepisy prawa o ruchu drogowym
Rowerów towarowych dotyczą te same przepisy, co pozostałych rowerów – tak samo jak rowerów elektrycznych ze wspomaganiem działającym do prędkości 25 km/h. W przypadku rowerów trójkołowych warto pamiętać o maksymalnej szerokości pozwalającej na jazdę po drogach dla rowerów: 90 cm. Nie ma natomiast w Polsce żadnych dodatkowych ograniczeń związanych np. z parkowaniem rowerów cargo.
W przypadku przewożenia dzieci prawo narzuca konieczność korzystania z dodatkowego siodełka zapewniającego bezpieczną jazdę. Kosze bagażowe w rowerach typu long john zwykle umożliwiają montaż pasów bezpieczeństwa lub nawet całego fotelika. Większy problem jest na longtailu, gdyż tylna ławeczka sprawdzi się w przypadku starszych dzieci na krótkich dystansach, ale nie daje ona możliwości montażu pasów bezpieczeństwa. W przypadku młodszych dzieci pozostaje fotelik (lub foteliki).
Czy rower cargo może zastąpić samochód?
Podejmując decyzję, czy rower towarowy sprawdzi się w Twoim przypadku, warto pamiętać, że… nie musi on całkowicie zastąpić samochodu. Zwłaszcza w naszym klimacie, np. podwożenie dzieci do przedszkola nie zawsze będzie łatwe. Ale jeśli tylko masz możliwość wygodnego parkowania roweru (bez wnoszenia na piętro/do piwnicy), najlepiej z możliwością ładowania akumulatora w przypadku roweru elektrycznego, wtedy zakup roweru cargo może okazać się dobrą inwestycją. Nie tylko od strony finansowej, ale też dla własnego zdrowia i… zdrowia planety.
- 19 900,00 zł
- Rower elektryczny u-cargo dzieci ADD BIKE FAMILY
- 547,25 zł x 50 rat raty
- 9499,00 zł
- Rower elektryczny CARGO Jobobike Transer, koło 20 " szary 250 W
- 261,22 zł x 50 rat raty
- 18 999,00 zł
- Rower Cargo elektryczny BATAVUS Fier2 500Wh POWYSTAWOWY NOWY OKAZJA +NAMIOT
- 1266,60 zł x 15 rat raty zero
- 9499,00 zł
- Rower elektryczny CARGO Jobobike Transer, koło 20 " zielony 250 W
- 261,22 zł x 50 rat raty
- 15 299,15 zł
- Rower cargo elektryczny Creme Happy Wagon Shimano Steps / Biały
- 420,73 zł x 50 rat raty
- 7900,00 zł
- SUM E-Cargo UCO Plus Wave Bafang 468 Wh
- 217,25 zł x 50 rat raty
- 11 200,00 zł
- SUM E-Cargo Alpa Cargo Diamant Bafang 360 Wh
- 308,00 zł x 50 rat raty
Michał Lalik
Od 16 lat uzależniony od rowerów każdego typu, ze wskazaniem na jazdę po górach. Autor poradników, testów, opisów tras i relacji z zawodów, których jest też współorganizatorem (cykl Enduro MTB Series). Kiedy nie jeździ, współpracuje z magazynem Bike, a na swoim blogu 1Enduro.pl tworzy kompletny przewodnik po nowej szkole kolarstwa górskiego.