Witamina D – fakty i mity

Witamina D – fakty i mity

autor: Liliana Kozielska, data publikacji: 18-07-2016

Witamina D jest często nazywana witaminą słońca. To dlatego, że potrzebuje promieni słonecznych, by zostać wytworzoną z cholesterolu znajdującego się w naszej skórze. Właściwie substancja zwana witaminą D jest hormonem i to wyróżnia ją spośród innych witamin. Powszechnie jest znana jako składnik niezbędny w walce z krzywicą, podawany najczęściej dzieciom. Ma jednak znacznie szerszy wpływ na nasze zdrowie. Lekarze zalecają ją coraz częściej także dorosłym. 95% Polaków ma niedobory witaminy D. Warto przyjrzeć się, dlaczego jest tak ważna.

Nie tylko układ kostny

Spektrum działania witaminy D znacznie wykracza poza oddziaływanie na układ kostny. Badania wskazują, że receptory witaminy D znajdują się w każdej komórce naszego organizmu. Odpowiednio wysokie stężenie witaminy D we krwi pobudza proces budowy białek, mających właściwości neutralizujące wirusy i bakterie. To właściwie tak, jakbyśmy mogli sami wytworzyć w sobie lekarstwo. Okazuje się, że witamina D tak silnie pobudza układ odpornościowy, że organizm sam jest w stanie zwalczyć np. patogen powodujący gruźlicę. Oznacza to również, że za pomocą witaminy D możemy zapobiegać sezonowym przeziębieniom i grypie, nękającej populację w zimowych miesiącach. Wtedy słońca jest najmniej i nasza zdolność wytwarzania witamy D jest mocno ograniczona. Suplementacja witaminy D jest prowadzona zwykle u niemowląt i małych dzieci. Warto pomyśleć o suplementacji również u dorosłych.

Witaminie D musi towarzyszyć tłuszcz

Bardzo ważne dla przyswajalności witaminy D jest to, by przyjmować ją z posiłkiem zawierającym tłuszcz. W innym wypadku nie zadziała właściwie. Prawidłowa suplementacja pomaga zapobiegać i leczyć wiele chorób, nie tylko związanych z układem kostnym. Obecność witaminy D wpływa na wiele procesów zachodzących w organizmie. Badania wykazują, że jest pomocna w leczeniu i zapobieganiu chorobom serca, demencji, depresji, bezsenności czy łuszczycy. Zaskakujące, prawda? Odpowiednie stężenie witaminy D warunkuje też właściwy przebieg ciąży. Witamina D doskonale magazynuje się w naszych komórkach tłuszczowych. Niestety, w pożywieniu znajdziemy jej niewiele.

Witamina D rodzi się w słońcu

Ostatnio jesteśmy bombardowani informacjami o szkodliwości ekspozycji na słońce. Używamy kremów z filtrem blokujących promieniom ultrafioletowym dostęp do skóry. To bardzo dobrze, ale powinniśmy pamiętać, że w ten sposób blokujemy również wytwarzanie witaminy D. Do naszej skóry docierają promienie słoneczne UVA i UVB. Jednak to promieniowanie UVB jest jedynym, które przyczynia się do wytwarzania w naszym organizmie witaminy D. Skóra, w odpowiedzi na przyjmowane promieniowanie, produkuje brązowy barwnik. Im ciemniejsza karnacja, tym przebywanie na słońcu w celu pozyskania witaminy D powinno być dłuższe. Nie bez powodu u osób ciemnoskórych stwierdza się największą zapadalność na choroby związane z niedoborami witaminy D. Pozyskując witaminę D ze słońca, nie narażamy się na przedawkowanie. Taka naturalna witamina D jest doskonale przechowywana w komórkach tłuszczowych i starcza na dłużej niż dostarczana z zewnątrz. Należy znaleźć równowagę pomiędzy eksponowaniem się na promieniowanie w celu uzyskania witaminy D i nadmiernym opalaniem. Optymalnie jest wystawiać się na działanie promieni słonecznych przez 20 minut dziennie, a jeśli będziemy przebywać na słońcu dłużej, dopiero po tym czasie użyć kremów z filtrami. A jakie są inne sposoby na dostarczenie organizmowi witaminy D?

Witaminę D znajdziemy w tłustych rybach, takich jak łosoś, makrela, pstrąg lub sardynki. Aby uzupełnić niedobory witaminy D, musielibyśmy jeść ich na prawdę dużo. Fantastycznym źródłem są oleje z wątroby ryb. Niewielkie ilości znajdziemy też w jajach. Z pomocą przychodzą nam suplementy diety produkowane w wygodnej formie tabletek, kapsułek lub kropli. Przed rozpoczęciem suplementacji warto zbadać poziom zawartości witaminy D we krwi. Jeśli okaże się zbyt niski, obowiązkowo powinniśmy dostarczyć witaminę D w postaci wspomagających preparatów.