Dbamy o Twoją prywatność
Dzięki plikom cookies i technologiom pokrewnym oraz przetwarzaniu Twoich danych, możemy zapewnić, że dopasujemy do Ciebie wyświetlane treści.Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Allegro dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz.Administratorem Twoich danych będzie Allegro oraz niektórzy partnerzy, z którymi współpracujemy.
Ułatwienia korzystania z naszych stron, prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony.Zgodę wyrażasz dobrowolnie. Możesz ją w każdym momencie wycofać lub ponowić w zakładce Ustawienia plików cookies na stronie głównej. Wycofanie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
polityka plików cookiespolityka ochrony prywatnościWgniecenia na karoserii – jak się ich pozbyć?
Wgniecenia na karoserii to problem, z którym boryka się wielu kierowców. Na szczęście są metody, które pozwalają przywrócić samochodowi jego pierwotny wygląd. Które z nich najlepiej stosować? Jakie narzędzia będą potrzebne do naprawy?
Czas czytania: 6 min
Szpecą, przeszkadzają, psują estetykę i obniżają wartość pojazdu, mogą być również impulsem do pojawienia się korozji. Mowa o wgnieceniach na karoserii samochodowej. Jak sobie z nimi poradzić?
Każde wgniecenie na karoserii jest inne – są małe i płytkie, powstałe np. w wyniku opadów gradu (przeczytaj poradnik, w jaki sposób usunąć wgniecenia po gradzie).
Inne z kolei są głębokie i duże – tego typu wgniecenia na karoserii najczęściej spowodowane są stłuczką z innym pojazdem lub najechaniem na słupek podczas manewru parkowania. Dlaczego to ważne? Ponieważ typ i rozmiar wgniecenia na karoserii może determinować sposób naprawy.
Wgniecenia na karoserii samochodu naprawia się głównie dwiema metodami:
- Metodą PDR, która polega na wyciąganiu blachy bez konieczności ponownego lakierowania.
- Tradycyjnej naprawy blacharskiej z wykorzystaniem szpachli, które wiąże się z koniecznością ponownego lakierowania elementu.
Które z nich jest lepsze? Na czym polega różnica pomiędzy tymi metodami? Odpowiedź poniżej.
Metoda PDR, czyli usuwanie wgnieceń bez lakierowania
Chętnie stosowaną przez kierowców metodą naprawy wgnieceń jest tzw. metoda PDR (ang. Paintless Dent Repair), pozwalająca naprawić elementy karoserii bez konieczności ponownego lakierowania. Jeśli naprawa się uda, ślad po wgnieceniu jest prawie niewidoczny, a grubość lakieru zachowuje fabryczne wartości. Ma to duże znaczenie przy późniejszej odsprzedaży samochodu, gdyż lakierowane auta są często traktowane przez kupujących jako mniej wartościowe, gdyż mogły mieć wypadek.
Pod nazwą PDR klasyfikowane są dwie metody, za pomocą których można usunąć z karoserii samochodowej wgniecenia bez konieczności lakierowania danego elementu. Są to:
- Masowanie blachy za pomocą specjalnych narzędzi.
- Wyciąganie wgnieceń z użyciem specjalistycznego kleju.
Do masowania blachy stosuje się tzw. heble, czyli specjalne narzędzia, które w przypadku elementów karoserii wykonanych ze stali umożliwiają usunięcie wgniecenia bez pozostawiania śladów – wówczas masuje się wgniecenie od wewnatrz. To niestety sprawia, że nie każde wgniecenia da się usunąć metodą PDR – z reguły są to uszkodzenia na krawędziach czy progach. Jeśli wgniecenia powstało na zderzaku czy błotniku, najwygodniej będzie go zdemontować i naprawę przeprowadzić poza samochodem.
Najbardziej uciążliwe są wgniecenia po gradzie, najczęściej zlokalizowane na dachu auta – ich naprawa poprzez masowanie wymagałaby rozebrania całej podsufitki, co wymaga wiele wytrwałości i czasu, gdyż jest ona zamocowana za pomocą łatwych do uszkodzenia klipsów.
Drugą metodą PDR jest tzw. wyciąganie. W tym przypadku nie ma konieczności uzyskania dostępu do wgniecenia od wewnątrz. Wgniecenie wypełnia się klejem i w ten sposób mocuje do niego specjalistyczne narzędzie, które umożliwia wyciągnięcie blachy i przywrócenie jej pierwotnego kształtu. Ten sposób naprawy jest najchętniej stosowany w przypadku wgnieceń znajdujących się w trudno dostępnych miejscach oraz w przypadku tych elementów karoserii, na których znajduje się kilka uszkodzeń blisko siebie.
Przeczytaj także: Samodzielna naprawa uszkodzeń lakieru
Tradycyjna naprawa blacharska
Jeszcze kilka lat temu jedyną metodą usuwania wgnieceń było szpachlowanie i ponowne malowanie uszkodzonego elementu karoserii. Polega to na demontażu elementu karoserii – jeśli jest to możliwe – i starciu za pomocą papieru ściernego albo polerki lakieru aż do czystej blachy. Tak przygotowane miejsce prostuje się, stosując opukiwanie, a pozostałe wgłębienia wypełnia szpachlą. Powierzchnię poleruje się do uzyskania równej płaszczyzny. Na zakończenie należy nałożyć podkład oraz lakier. Metoda ta jest dość pracochłonna i nieco skomplikowana. Wymaga wprawy i staranności. Taka usługa w warsztacie samochodowym może być dosyć droga, a samochód będziemy musieli oddać nawet na 2–3 dni.
Podczas zakupu samochodu z drugiej ręki większość klientów sprawdza jego karoserię za pomocą miernika grubości lakieru. Jeżeli na aucie wybrane elementy mają grubszy lakier, oznacza to, że były ponownie lakierowane lub szpachlowane – zdecydowane grono kierowców łączy to z wypadkową historią pojazdu. Dlatego jeżeli planujemy lakierować samochód przy okazji usuwania wgnieceń, warto wykonać odpowiednią dokumentację fotograficzną, co pozwoli udowodnić, że auto nie uczestniczyło w wypadku.
Jeśli zdecydujemy się to zrobić własnoręcznie, przygotujmy się na zajęcie wymagające precyzji. Lakier, którego użyjemy, powinien być idealnie dopasowany do koloru auta, a to również nie jest proste zadanie, szczególnie jeśli samochód ma już kilka lat, był narażony na blaknięcie i odbarwienia. Jeśli kiedyś będziemy chcieli sprzedać samochód, to podwójna warstwa lakieru oraz nałożona szpachla wykryte przy oględzinach mogą wywołać wątpliwości kupującego i znacznie obniżyć cenę pojazdu.
Po ponownym lakierowaniu niemal zawsze konieczne jest również wykonanie tzw. korekty lakieru, czyli spolerowanie go w celu osiągnięcia pełnej gładkości i wydobycia blasku. To sprawia, że usunięcie wgniecenia tradycyjną naprawą blacharską najlepiej zlecić profesjonalistom w warsztacie blacharsko-lakierniczym. Jeśli jesteś majsterkowiczem - ręczne polerowanie samochodu jest łatwiejsze niż myślisz!
Kup wszystko do naprawy wgnieceń na Allegro:
- 48,90 zł
- ZESTAW DO USUWANIA WGNIECEŃ W KAROSERII MŁOTEK PDR
- zapłać później z
- 57,99 zł
- ZESTAW DO WYCIĄGANIA WGNIOTEK KAROSERII USUWANIA WGNIECEŃ DUŻY ZESTAW 42el
- zapłać później z
- 79,00 zł
- XXLZestaw do Wyciągania Usuwania Wgnieceń karoseri
- zapłać później z
- 40,00 zł
- PDR KLEJ 10 SZT.ZMYWACZ USUWANIE WGNIECEŃ MEGA MOC
- zapłać później z
- 45,00 zł
- TROTON PODKŁAD EPOKSYDOWY ANTYKOROZYJNY + UTWARDZACZ 10:1 EPOX PRIMER 1KG
- zapłać później z
- 31,80 zł
- Novol podkład epoksydowy antykorozyjny spray 500ml
- zapłać później z
- 30,49 zł
- BOLL PODKŁAD EPOKSYDOWY SPRAY ZABEZPIECZA 500ML
- zapłać później z