Wentylator chłodnicy. Objawy awarii i sposoby radzenia sobie z nimi

Wentylator chłodnicy. Objawy awarii i sposoby radzenia sobie z nimi

Urządzenie proste do bólu, suszarka do włosów jest mechanizmem o wiele bardziej skomplikowanym. Ale wentylator chłodnicy potrafi się psuć, awaria zaś grozi nawet „zagotowaniem” samochodu. Jak skutecznie przewidzieć i zdiagnozować jego awarię?

udostępnij

Konrad Bagiński Konrad Bagiński  / 03-10-2017

W zdecydowanej większości przypadków wentylator chłodnicy jest zlokalizowany między chłodnicą a silnikiem i najczęściej zasilany elektrycznie. Większość aut potrzebuje prostego wentylatora, który ma dwa tryby pracy: kręci się albo nie. Ale coraz częściej samochody są wyposażane w modele kilkubiegowe, mające dwa lub więcej trybów pracy. Cały mechanizm jest sterowany za pomocą termowłącznika. To również bardzo prosty mechanizm, który bada temperaturę płynu chłodzącego. Jeśli wzrośnie ona powyżej pewnego stopnia, włącznik uruchamia wentylator, w bardziej skomplikowanych systemach ustawia od razu odpowiednie obroty jego silnika.

Zadanie wentylatora chłodnicy

Jest nim oczywiście wspomaganie chłodnicy w krytycznych sytuacjach. Kiedy jest upał, stoimy w korku, wjeżdżamy pod górę albo ledwie toczymy się po mieście, płyn chłodniczy nagrzewa się bardziej, niż powinien. Jednocześnie brakuje powietrza, które wymusiłoby jego odpowiednie schłodzenie. W ten sposób zapobiegamy przegrzaniu silnika.

Jak zdiagnozować awarię wentylatora

Cóż, najczęściej da się to zrobić „na ucho”. Tu jest trochę tak, jak z dzieckiem bawiącym się w pokoju. Hałasy nie wzbudzają niepokoju rodziców, czyni to cisza. Identycznie z wentylatorem – każdy kierowca słyszy go wiele razy, gdy włącza się na przykład podczas tkwienia w korku. To znany dźwięk, nie wzbudza naszego niepokoju. Ale gdy temperatura silnika rośnie, a wentylator nie szumi, czujemy się nieswojo. I słusznie. Jest to najlepszy sposób na zdiagnozowanie awarii. Czasami, zanim nastąpi, silnik wentylatora pracuje wyraźnie głośniej, zwiastując problem. Powinniśmy zwracać uwagę na takie (pozorne) drobiazgi.

Przyczyny awarii

Jako że układ wentylatora chłodnicy składa się z obudowy, napędzanego elektrycznie wiatraka i termowłącznika, nie ma tu wielu elementów do diagnozowania. Są trzy możliwe przyczyny awarii.

Jedną jest fizyczne uszkodzenie łopatek. Zdarza się to rzadko, ale w układ może dostać się jakiś patyk lub inna twarda rzecz. Kiedy złamie się nawet jedna łopatka, wydajność całego układu drastycznie spada. Ale takie uszkodzenia można zobaczyć gołym okiem, zaglądając pod maskę.

  • Drugim elementem, który może się zepsuć, jest silnik wentylatora chłodnicy. To urządzenie elektryczne, może się po prostu sfajczyć jak każdy silnik. Pracuje w dość trudnych warunkach, ma gorąco. W obu tych przypadkach wymienia się cały wentylator. Nie jest to urządzenie drogie, kosztuje średnio małe kilkaset złotych. Na ogół nie warto inwestować w wentylatory używane czy od innych modeli tej samej marki, nawet jeśli pasują. W rzeczywistości mogą się różnić niektórymi parametrami. Podobnie jest też z modelami teoretycznie uniwersalnymi. Nie ma co kombinować, kupmy odpowiedni do naszego modelu auta i już.

  • Jest jeszcze jedna rzecz, która może się zepsuć. To termowłącznik. Osoby znające się na elektryce bardzo łatwo zdiagnozują jego awarię. Wystarczy zmostkować przewody włącznika. Jeśli wentylator zacznie się kręcić, winny jest system włączania. Warto o tym przypomnieć mechanikowi, do którego udamy się z zepsutym sprzętem, by nie pakować się od razu w wymianę, która niewątpliwie będzie droższa.

Niewydolność wentylatora chłodnicy wpływa także na sprawność układu klimatyzacji. Dlatego też spadek jej wydajności również może być jednym z objawów awarii urządzenia.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro