Wchodzenie w zakręty na rowerze podczas zawodów crossowych – bardzo ważna nauka

Wchodzenie w zakręty na rowerze podczas zawodów crossowych – bardzo ważna nauka

Opanowanie techniki jazdy na rowerze ma ogromne znaczenie w trakcie wyścigów. Jednak nie chodzi jedynie o to, by wygrywać i stawać na podium. Ważne jest też nasze bezpieczeństwo. Upadki podczas zawodów mogą być nie tylko bolesne, ale także spowodować dolegliwości, urazy, a nawet doprowadzić do kontuzji. Nikt nie lubi długotrwałej rehabilitacji i przerw w treningach. Dlatego ważne jest poznanie rowerowego abecadła, aby nie trzeba było rezygnować ze startów w zawodach.

udostępnij

Jarosław CieślaJarosław Cieśla / 18-06-2015

Dbanie o bezpieczeństwo

Jednym z ważnych elementów techniki jazdy na jednośladzie jest nauka pokonywania zakrętów. Na leśnych, crossowych ścieżkach jest ich wiele. Czasami są łagodne, ale bywają też ostre i mało widoczne. Do tego dochodzi często potrzeba wyminięcia rywali, którzy pierwsi chcą wejść w zakręt. **Trzeba więc być maksymalnie skoncentrowanym, gdyż nawet niewielki błąd może przyczynić się do kraksy, upadku i – w konsekwencji – do wywrotki na nierównym terenie.

Dbając o bezpieczeństwo, powinniśmy chronić nasze ciało. Na treningu i podczas zawodów musimy mieć na głowie kask.** Niezbędne są również rękawiczki, które uchronią nas przed otarciami w razie kraksy lub upadku.

Pokonując zakręty, chcielibyśmy stracić na to jak najmniej czasu. Wbrew pozorom nie należy przed wejściem w nie mocno hamować. Jeśli stracimy właściwą szybkość, to istnieje ryzyko, że nie utrzymamy odpowiedniej równowagi. Rower wraz z nami może się zachwiać i wtedy trudno nam będzie kontrolować tor jazdy. Najlepszym wyjściem jest nie zmniejszać znacznie prędkości, tylko pozwolić naszemu pojazdowi swobodnie wejść w zakręt.

Koncentracja i skupienie na szczegółach

Do zakrętu należy dojechać tak, aby już wcześniej delikatnie przyhamować. Następnie staramy się go nie ścinać. W przeciwnym razie możemy mieć problemy z utrzymaniem roweru i jeśli nie wykażemy się odpowiednim refleksem i opanowaniem jednośladu, może się to dla nas skończyć wylądowaniem poza trasą, np. w rowie. Zakręt najlepiej jest pokonywać po jego zewnętrznej stronie.

Do tego manewru trzeba się przygotować i być skoncentrowanym. Pokonując zakręt, raczej nie powinno się pedałować. Skupmy się na właściwym utrzymaniu roweru w równowadze. Zwróćmy też uwagę na podłoże, po którym jedziemy. Każde załamanie czy wystający korzeń może spowodować, że się zachwiejemy i o wywrotkę nie będzie trudno. Ułożenie wewnętrznego pedału powinno być takie, aby nie zahaczyć nim o ziemię.

Warto wspomnieć o odpowiednim ułożeniu stóp. Ma to znaczenie, jeśli chcemy płynnie przyspieszyć po wyjściu z zakrętu. Stopy należy ustawić tak, by korby były poziomo. W takim wypadku można będzie od razu zacząć pedałować bez zbędnej korekty.

Nie usztywniać ciała

Ważne jest też odpowiednie ustawienie środka ciężkości. Przy wchodzeniu w zakręt trzeba delikatnie przechylać się w kierunku skrętu, ale tak, by nie stracić równowagi. Staramy się unikać zbędnych ruchów, które mogą spowodować przechyły. Tor naszej jazdy powinien być obszerny i zapewniający bezpieczny przejazd. Jeśli się rozluźnimy, zapewnimy jednośladowi odpowiednią amortyzację. Zbyt napięte ramiona, barki i nogi spowodują jej brak, przez co rower będzie skakał na nierównościach.

Ważne jest, abyśmy cały czas utrzymywali przyczepność kół do podłoża. Ma to duże znaczenie zwłaszcza na śliskiej i mokrej nawierzchni. Jeśli stracimy koncentrację, każde wgłębienie, załamanie terenu, kamień, leżąca na drodze gałąź czy inna przeszkoda może spowodować wytrącenie z rytmu jazdy i utratę kontroli nad rowerem. Dlatego warto wcześniej trenować na nawierzchni ubitej, ale także piaszczystej, pokrytej żwirem, pełnej kamieni i wystających korzeni drzew.

Wchodzenie w zakręt to manewr, który należy specjalnie przećwiczyć. Musimy ten element jazdy na rowerze opanować do perfekcji, żeby w trakcie wyścigu nie sprawiał żadnych trudności. Kiedy jesteśmy zmęczeni, koncentracja jest mniejsza i o wypadek nie trudno. Jeśli dobrze opanujemy wejścia w zakręty, łatwiej będzie nam osiągnąć sukces podczas zawodów crossowych.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro