Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę
Zdaniem eksperta

W jakie narzędzia specjalistyczne warto wyposażyć swój warsztat?

Podczas naprawy samochodu może się zdarzyć, że będziemy musieli zdjąć jakiś jego element, dostać się do określonego miejsca lub przeprowadzić diagnostykę i sprawdzić, jaki jest problem z autem. Bez specjalistycznych narzędzi może się to okazać trudne (a wręcz niemożliwe), dlatego warto wyposażyć się w kilka z nich.

Krystian Rożniakowski
Krystian Rożniakowski 18-06-2019

Czas czytania: 8 min

FacebookTwitter
zamknij

W jakie narzędzia specjalistyczne warto wyposażyć swój warsztat?

Do montażu i demontażu

Żeby połączenie śrubowe spełniało swoją funkcję, należy je dokręcić z odpowiednim tzw. momentem sił. W niektórych sytuacjach precyzyjne dokręcenie nie ma większego znaczenia. Jednakże czasami taka dokładność jest wymagana, żeby nie zniszczyć łączonych elementów oraz żeby zapewnić im odpowiednią współpracę – przykładowo dotyczy to dokręcania głowicy silnika i kół samochodu. Tutaj przyda się klucz dynamometryczny, który umożliwi nam ustawienie odpowiedniego momentu, z jakim chcemy dokręcić naszą śrubę lub nakrętkę. Każdy klucz charakteryzuje się określonym przedziałem siły, w którym może pracować. Najprostszymi mogącymi nam pomóc narzędziami są klucze dynamometryczne wychylne, jednak popularniejsze i precyzyjniejsze są te z możliwością regulacji. Najdroższe urządzenia z wysokiej półki (ale za to najdokładniejszymi oraz najwygodniejszymi) są klucze elektroniczne. Często ich dokładność momentu dokręcenia wynosi 0,1 Nm, odpowiednią wartość widzimy na wyświetlaczu urządzenia. Dobrą opinią cieszą się klucze firmy PROXXON:

Pewnym jest, że odpowiedna walizka zawierająca wszystkie potrzebne narzędzia do dokręcania i odkręcania różnego typu śrub, wkrętów oraz nakrętek w znacznym stopniu ułatwi nam wszelkie naprawy. Dobrym wyborem są zestawy narzędziowe. Różnią się one ilością i rodzajem elementów służących do odkręcania i dokręcania. Jeśli zdecydujemy się na bogaty zestaw z ponad dwustoma elementami, możemy być pewni, że poradzimy sobie z odkręceniem większości komponentów. Będzie on zawierał grzechotki, przedłużki, klucze nasadowe, klucze płaskie, a także końcówki wkrętakowe w różnych rozmiarach i rodzajach.

Specjalistyczne szczypce na pewno przydadzą się w warsztacie. Oto kilka z nich:

Kiedy zajdzie potrzebna demontażu elementów tapicerki, listew i plastikowych elementów, użyteczny będzie zestaw ściągaczy do tapicerki, dzięki któremu nie narazimy tych elementów na uszkodzenia. Gdybyśmy używali stalowego wkrętaka (który charakteryzuje się większą twardością niż plastik), moglibyśmy poniszczyć miękki materiał.

Podczas pracy przy śrubach wkręcanych w gwint obudowy (np. korek spustowy miski olejowej), może się niestety zdarzyć, że ulegnie on zerwaniu. Z pomocą przychodzi zestaw naprawczy do gwintów. Taki komplet będzie zawierał m.in. wiertła do rozwiercenia otworu, gwintowniki i specjalne wkładki spiralne. Dzięki tym narzędziom będziemy w stanie uratować uszkodzone gniazdo z gwintem.

Pomocne narzędzia diagnostyczne

Niestety nie wszędzie nasz wzrok może sięgnąć. W samochodzie takimi miejscami z trudnym dostępem są np. cylindry silnika. Żeby przeprowadzić inspekcję stanu gładzi cylindrowej czy denka tłoka, musimy ściągnąć głowicę. Jednak możemy tego uniknąć, jeśli potrzebujemy z grubsza ocenić stan tych elementów. Do tego celu możemy użyć endoskopu – czyli bardzo małej kamery przeznaczonej do pracy w ciasnych miejscach. Takie urządzenie podłączamy do naszego komputera lub telefonu (przez USB lub Wi-Fi), dzięki czemu na bieżąco możemy oglądać obraz z kamery. Często endoskopy są wyposażone w dodatkowe akcesoria – jak końcówki magnetyczne i boczne lusterko.

Samochód, jak każda złożona maszyna, potrafi odmówić współpracy. Problem jest mniejszy, kiedy wiemy, co się zepsuło. Jednak kiedy np. silnik nie pracuje równo i powód usterki nie jest nam znamy, musimy ją jakoś zdiagnozować. W dzisiejszych samochodach, w których elektronika zadomowiła się na dobre, niezbędny będzie skaner diagnostyczny, dzięki któremu skomunikujemy się z komputerem silnika. Już za kilkadziesiąt złotych zakupimy najprostsze urządzenie diagnostyczne, które po wpięciu do gniazda OBD2 samochodu, za pomocą Bluetootha połączy się z naszym smartfonem. Na nim odczytamy podstawowe parametry i kody błędów. Droższe urządzenia (często dedykowane określonym markom samochodów) umożliwią dokładniejszą diagnostykę poszczególnych systemów pojazdu.

Pirometr laserowy jest urządzeniem, które przyda się przy diagnostyce układu chłodzenia, układu klimatyzacji i ogrzewania. Dzięki niemu w bezdotykowy sposób możemy sprawdzić temperaturę chłodnicy, określonych przewodów z cieczą czy czujnika temperatury płynu chłodniczego podczas pracy, co może nam pomóc w sprawdzeniu usterki tego układu. Pirometr może być też przydatny przy diagnostyce układu hamulcowego – np. sprawdzeniu, czy tarcze hamulcowe nagrzewają się w jednakowy sposób.

Niepozorne, a przydatne

Wielu mechaników zna ten ból, kiedy jakiś mały element jak śrubka czy nakrętka spadnie w ciasne miejsce, do którego dostęp jest problematyczny. Żeby zabezpieczyć się przed taką sytuacją, dobrze jest się wyposażyć w chwytak magnetyczny, który pomoże zaoszczędzić sporo nerwów. Takie proste narzędzie może być uzupełnione dodatkowo o giętki pałąk, latarkę LED lub zwykły chwytak ze szczypcami.

Kiedy pracujemy pod maską samochodu i zależy nam na dobrym oświetleniu, powinniśmy wyposażyć się w specjalną latarkę – długą listwę LED-ową, porządnie oświetlającą przestrzeń wokół silnika. Taką lampę swobodnie zamocujemy dzięki wieszakom lub magnesom.

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

oferty sponsorowane

Może Cię także zainteresować


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro