W jaki sposób objawia się zużycie zaworów? Ile kosztuje naprawa?

W jaki sposób objawia się zużycie zaworów? Ile kosztuje naprawa?

autor: Michał Lisiak, data: 17-03-2017

Zawory to jeden z najważniejszych elementów składowych silników benzynowych oraz Diesla. Są wytrzymałe i w warunkach normalnej eksploatacji mogą o sobie przypomnieć dopiero po przekroczeniu trzystu tysięcy kilometrów przebiegu. Ale czasami ich awaria pojawia się wcześniej i niestety, jej usunięcie sporo kosztuje.

Od kondycji zaworów zależy moc silnika. Zdarzają się jednostki napędowe, które mają „nakręcony” przebieg rzędu ponad trzystu tysięcy kilometrów, a ich właściciele nie słyszeli o problemach z zaworami. Dzieje się tak przede wszystkim w wolnossących silnikach benzynowych, które były eksploatowane we właściwy sposób. Nie były one poddawane dodatkowym przeciążeniom (jazda sportowa), regularnie wymieniano w nich olej silnikowy i utrzymywano jego właściwy poziom. Sam olej także spełniał wymagania producenta pojazdu. Poza tym właściciel auta wymieniał na czas pasek rozrządu, dzięki czemu nie doszło o jego zerwania. Silnik nie był również wyposażony w instalację gazową. Czyli w zasadzie nie trzeba było robić nic specjalnego, aby utrzymać go w stanie najwyższej sprawności.

Kilka słów o zaworach

Zawory montuje się obecnie przede wszystkim w głowicy silnika. W jednostkach benzynowych zadaniem zaworów jest sterowanie dopływem mieszanki paliwowo-powietrznej, a także odpływem spalin. W silnikach Diesla zawory sterują dopływem sprężonego powietrza. Dlatego też dzieli się je na ssące (sterujące dopływem powietrza) oraz wylotowe (wydechowe). Zawory ssące umożliwiają zassanie do cylindra mieszanki paliwowo-powietrznej (w silniku benzynowym) albo skompresowanego powietrza (w silniku Diesla). Po zassaniu zamykają się, a gdy nastąpi wybuch mieszanki paliwowo-powietrznej, otwiera się zawór wydechowy, umożliwiając opuszczenie cylindra przez spaliny. Zawory otwierają się i zamykają dzięki krzywkom, umieszczonym na wałku albo na wałkach rozrządu, które poruszane są przez pasek rozrządu bądź łańcuch rozrządu, przekazujący napęd z koła pasowego wału korbowego silnika.

Jak wygląda zawór? To pręt z dyskiem, przypominającym grzybek. Ma długość kilkunastu centymetrów i grubość kilku milimetrów. Grzybki zaworów dociskane są do gniazda zaworowego. Do tego na pręcie zaworu zamontowany jest uszczelniacz, którego zadaniem jest zabezpieczenie cylindra przed przedostawaniem się do niego oleju silnikowego.

Trzy rodzaje uszkodzeń zaworów

Zacznijmy od typowego zużycia eksploatacyjnego. Jak napisaliśmy wyżej, w prawidłowo eksploatowanym silniku nie powinno się ono pojawić wcześniej, niż po przekroczeniu przebiegu dwustu pięćdziesięciu-trzystu tysięcy kilometrów. Polega ono na wytarciu trzonka zaworu. Powoduje to spływanie większych ilości oleju silnikowego do kolektora. Silnik jest wyraźnie słabszy, a do tego zużywa duże ilości oleju silnikowego. Pojawia się także charakterystyczna chmura spalin przy jego uruchamianiu.

Pogięcie zaworów – to awaria, która jest spowodowana przez pęknięcie paska rozrządu. Dzieje się tak wtedy, gdy kierowca zapomni o tym, aby wymienić pasek na czas. Inny powód to zaolejenie paska rozrządu. Na przykład wówczas, gdy w silniku doszło do uszkodzenia simmeringów wału korbowego albo wałka rozrządu i olej zabrudził pasek, a nie został on wymieniony. Co się stanie, jeśli dojdzie do zerwania paska rozrządu? Natychmiast zakończy się synchronizacja w pracy silnika, dojdzie do zderzenia zaworów i tłoków, co w konsekwencji spowoduje pogięcie tych pierwszych.

Zawory, a także gniazda zaworowe w czasie wieloletniej eksploatacji mogą także ulegać pewnemu nadtapianiu. Powoduje to utratę szczelności w gniazdach, a co za tym idzie, silnik traci kompresję w cylindrach i w rezultacie także moc. Awaria ta jest często wynikiem zamontowania w samochodzie instalacji LPG.

Naprawa uszkodzonych zaworów

W jaki sposób przebiega naprawa? Przede wszystkim mechanik musi zdemontować głowicę silnika. Wiąże się to oczywiście z koniecznością montażu nowych uszczelek głowicy. Zawory wymienia się na nowe (koszt średnio 40-50 zł za sztukę). Poza nimi trzeba wymienić także uszczelniacze zaworowe (od kilku złotych za sztukę) i prowadnice zaworowe (kilkanaście złotych za sztukę). W przypadku zerwania paska rozrządu konieczna jest także wymiana popychaczy hydraulicznych (40-50 zł za sztukę) oraz dźwigienek zaworowych (od 50 zł za sztukę). Po tym wszystkim trzeba również wymienić pasek rozrządu, płyn chłodniczy, olej silnikowy oraz filtr. Robocizna także jest droga, może kosztować nawet 1000 zł.


podziel się