W jaki sposób maksymalnie przedłużyć życie automatycznej skrzyni biegów?

Coraz więcej osób w Polsce decyduje się na kupno samochodu wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów. Jazda takim pojazdem jest bardzo przyjemna. Docenia się ją zwłaszcza w czasie miejskich korków, kiedy to nie trzeba co chwilę przełączać biegów. Nowoczesne automaty standardowo oferują sześć biegów, a przecież są jeszcze skrzynie, które posiadają nawet osiem przełożeń. Do tego ich zmiana odbywa się niezwykle szybko, zwłaszcza w skrzyniach dwusprzęgłowych. Poza tym automaty tylko minimalnie zwiększają spalanie w porównaniu do swoich manualnych odpowiedników.

Michał Lisiak Michał Lisiak / 23-03-2016

W zamian trzeba liczyć się z tym, że nowe auto z automatem jest droższe od odpowiednika ze skrzynią manualną. Automatyczna skrzynia biegów wymaga też specjalnej troski i rygorystycznego przestrzegania terminów wymian oleju, które także są kosztowne. Poza tym, w razie awarii, trzeba być przygotowanym na bardzo duże wydatki. Nie ma też wielu warsztatów, które zajmują się naprawą automatów. Do tego potrzebne są nie tylko umiejętności i wiedza, ale także nowoczesne urządzenia diagnostyczne. Nowoczesny automat to najdroższy i najbardziej skomplikowany podzespół samochodu, który może mieć wartość równą 30% jego ceny. Nietrudno zatem wyobrazić sobie, jak droga jest naprawa takiej skrzyni. Wielu posiadaczy aut z automatycznymi skrzyniami biegów, potrafi przejechać nimi nawet trzysta tysięcy kilometrów bez jakiejkolwiek awarii. Dzieje się tak z dwóch powodów. Po pierwsze kierowca zakupił auto ze sprawdzonym automatem, a po drugie, stosował się do zasad, dzięki którym można maksymalnie przedłużyć okres jego eksploatacji.

Unikaj awaryjnych automatów

Zdecydowana większość nabywców w Polsce kupuje auta używane. Daje to pewną przewagę – można sprawdzić, jakie typowe awarie trapiły dany model. Wiele automatycznych skrzyń biegów okazywało się awaryjnymi i niedopracowanymi. Do takich urządzeń można zaliczyć bezstopniowy automat CVT Multitronic (stosowany w Audi A4 B6 i Audi A6 C5), skrzynię GM z BMW 3 E46, pięciobiegowy automat z Mercedesa S W220, skrzynię Geartronic stosowaną w Volvo S80, V70, XC70 i Renault Vel Satis czy skrzynię Hydra Matic, montowaną w autach Chevrolet. Koszty napraw mogą przekroczyć nawet 10 tys. zł. Awaryjnych modeli jest więcej, warto przed zakupem czytać branżowe artykuły, w których publikowane są rankingi najbardziej awaryjnych automatów i uważnie wybierać konkretny samochód.

Wymiana oleju przekładniowego i kontrola jego poziomu

Właściciel samochodu z automatem musi kontrolować poziom oleju przekładniowego. Zbyt mała ilość może doprowadzi do zatarcia skrzyni. Trzeba też rygorystycznie przestrzegać terminów wymiany oleju. Producenci najczęściej zalecają pierwszą wymianę co 60 albo 80 tys. km, a kolejne nawet co 30 tys. km przebiegu. Producent samochodu dokładnie określa także specyfikację oleju, jakiego należy użyć do wymiany. To szczególnie ważne, gdyż źle dobrany olej może doprowadzić do przegrzania i w konsekwencji uszkodzenia automatu. W nowoczesnych skrzyniach stosowane są syntetyczne oleje ATF (automatic transmission fluid). Do wymiany potrzeba 7-10 l oleju, dodatkowo 2-3 l na przepłukanie skrzyni. Można przyjąć, że litr dobrego oleju kosztuje ok. 40 zł. Poza tym trzeba także wymienićfiltr oleju skrzyni biegów. Ceny filtrów zależą od modelu auta, rozbieżność cen jest ogromna: od 20 do nawet kilkuset złotych.

Przed rozpoczęciem jazdy samochodem z automatem przeczytaj uważnie instrukcję

Manualna skrzynia biegów potrafi wybaczyć wiele błędów, w razie złego wrzucenia biegu albo niedociśnięcia pedału sprzęgła, zacznie zgrzytać bądź szarpnie samochodem. Tymczasem już jedno niewłaściwe wrzucenie biegu w automacie może zakończyć się kosztowną wizytą w warsztacie. Najbardziej niebezpieczne dla skrzyni jest błędne uruchomienie w czasie jazdy biegu R, służącego do cofania. Młodym kierowcom i osobom niedoświadczonym w jeździe z automatem zdarza się też wciskać na raz gaz i hamulec, co jest także bardzo niebezpieczne dla urządzenia. Skrzynia biegów ulegnie uszkodzeniu także wtedy, gdy kierowca nieumyślnie albo umyślnie wrzuci bieg P (parking), kiedy auto się jeszcze toczy. Dojdzie wówczas nie tylko do gwałtownego zahamowania kół, ale i do uszkodzenia automatu. Bieg P można włączyć dopiero po całkowitym zatrzymaniu się samochodu. Równie niebezpieczne dla skrzyni będzie wrzucenie luzu w czasie jazdy, czyli biegu N, co może doprowadzić do natychmiastowego uszkodzenia skrzyni. Dlatego też, zanim zacznie się jazdę samochodem z automatem, trzeba przyswoić sobie dokładnie, w jaki sposób należy to robić. Pomoże w tym instrukcja obsługidanego modelu auta. Dopiero po teorii powinien przyjść czas na ostrożną praktykę.

Poczekaj, zanim silnik osiągnie właściwe obroty

Specjaliści zalecają, aby w samochodzie z zimnym silnikiem nie wrzucać od razu biegu D i nie ruszać. Zimny silnik pracuje w okolicach 1500 obr./min. Po kilkudziesięciu sekundach liczba obrotów spada do około 1000 obr./min. Dopiero wtedy powinno się wrzucić D i ruszyć.

Nie nadużywaj wrzucania N czyli luzu

W czasie krótkich postojów, na przykład na skrzyżowaniu ze światłami, nie powinno się wrzucać biegu N czyli luzu. Znacznie lepsze dla skrzyni będzie trzymanie samochodu na wciśniętym hamulcu. Po załączeniu biegu N, bardzo spada ciśnienie oleju w skrzyni.

Unikaj ruszania z pedałem gazu, wciśniętym do podłogi

Agresywna jazda samochodem z automatyczną skrzynią dość szybko doprowadzi do jej uszkodzenia. Można łatwo doprowadzić do przegrzania skrzyni. Niektóre samochody posiadają wskaźnik temperatury oleju przekładniowego.

Bieg R (do tyłu) włączaj dopiero wtedy, gdy samochód się zatrzyma

Niekiedy kierowcy popełniają błąd i wrzucają wsteczny bieg, kiedy auto jeszcze (nawet bardzo powoli) toczy się do przodu. Tymczasem wystarczy tylko wciśnięcie pedału hamulca, aby zatrzymać pojazd i dopiero wtedy, już całkiem bezpiecznie, można uruchomić bieg R.

Kiedy się zakopiesz, wezwij pomoc

Ten problem dotyka często posiadaczy SUV z automatami, którzy próbują swoich sił w terenie. Może też przydarzyć się to osobom, które utknęły w zaspach śnieżnych. Kiedy do tego dojdzie, kierowcy, piłują silnik bez litości, doprowadzając do przegrzania oleju w skrzyni biegów. W takich sytuacjach pozostaje próba podsypania lub podłożenia czegoś pod koła. W ostateczności pomóc może linka holowniczai inny kierowca albo pomoc drogowa.

Nigdy nie lekceważ ikony ostrzegającej przed przegrzaniem oleju w skrzyni

W przypadku przegrzania oleju w skrzyni, na desce rozdzielczejpowinna pokazać się ikonka. Nie wolno jej lekceważyć. Auto trzeba jak najszybciej zatrzymać i dać mu odpocząć. Należy także niezwłocznie dokonać wymiany oleju przekładniowego, gdyż przegrzany, traci swoje właściwości smarujące.

Kiedy zapali się ikonka informująca o awarii automatycznej skrzyni biegów…

…trzeba jak najszybciej przerwać jazdę autem i wezwać lawetę. Dalsza podróż może spowodować bezpowrotne uszkodzenie automatu.

Unikaj holowania auta w czasie awarii

Większość producentów aut zabrania ich holowania. Niektórzy je dopuszczają, ale tylko z określoną prędkością maksymalną i na niewielkich dystansach. Lepiej jednak nie ryzykować i w razie awarii wezwać lawetę. To i tak będzie o wielokroć tańsze od kosztów naprawy albo wymiany zatartej skrzyni. W razie awarii można natomiast bez problemu zepchnąć samochód w bezpieczne miejsce wcześniej wrzucając bieg N.

Unikaj holowania ciężkich przyczep

Holowanie przyczepy bardzo obciąża automatyczną skrzynię biegów. W przypadku gdy jest ona bardzo ciężka, można także doprowadzić do zagotowania się oleju w skrzyni.

Prawidłowa eksploatacja automatycznej skrzyni biegów i stosowanie się do zasad obsługi serwisowej, zalecanej przez producenta, pozwoli maksymalnie wydłużyć czas eksploatacji tego urządzenia. Pomoże także uniknąć drogich awarii, a kierowca będzie jedynie ponosił koszty wymiany oleju i filtra.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro