Volvo XC40: Samochód Roku 2018 – test
Zdaniem eksperta

Volvo XC40: Samochód Roku 2018 – test

Volvo XC40 jest autem przełomowym pod kilkoma względami. Po pierwsze otrzymało prestiżowy tytuł Europejskiego Samochodu Roku. Po drugie to pierwszy kompaktowy SUV tej marki przeznaczony do jazdy miejskiej. Po trzecie jest pierwszym modelem dostępnym w ramach kompleksowej usługi abonamentowej Care by Volvo. A jak jeździ się nim na co dzień? Aby się o tym przekonać, spędziłem z nim tydzień. Oto moje wrażenia.

udostępnij

Marcin KamińskiMarcin Kamiński / 26-04-2018

3

Volvo święci w tym roku wielkie triumfy. Świadczy o tym nie tylko rosnąca sprzedaż aut, ale także liczne nagrody na koncie tej marki – tytuł Światowego Samochodu Roku 2018 dla XC60 oraz Europejskiego Samochodu Roku 2018 dla modelu XC40. Aż 60 dziennikarzy z 23 krajów na Starym Kontynencie doceniło nowe Volvo XC40 za nieszablonowe podejście do designu, zaawansowany poziom bezpieczeństwa, a także wytrzymałość i jakość wykonania. Czy faktycznie da się to odczuć, wsiadając za kierownicę najmniejszego SUV-a tej marki?

1

Design i jakość

O gustach się nie dyskutuje… Volvo XC40 potrafi jednak przyciągnąć wzrok innych kierowców i przechodniów. W prawdzie to nowy model, co zwraca uwagę na drodze, ale nie zmienia faktu, że projektanci tego samochodu wykonali kawał dobrej roboty.

Szczególnie mogą się podobać przód i boczna sylwetka auta. Charakterystyczne dla Volvo reflektory w kształcie „młotów Thora” z komiksów Marvela, muskularne przetłoczenia i dwukolorowe nadwozie czynią z XC40 samochód, który spodoba się głównie młodym kierowcom, do których jest adresowany. Najbardziej kontrowersyjny pod kątem wyglądu wydaje się tył auta. Muszę przyznać, że wiele zależy od kolorystyki nadwozia. Mimo wszystko samochód na żywo robi lepsze wrażenie niż na zdjęciach.

2

Jako kierowca lub pasażer najwięcej czasu spędzimy we wnętrzu Volvo XC40. A to z kolei jest zaprojektowane znakomicie, podobnie jak kabiny pozostałych modeli tej marki. Czuć tutaj skandynawski klimat, który łączy minimalizm, elegancję i powiew luksusu. Co ciekawe, jakość materiałów jest zbliżona do większych SUV-ów Volvo, co oczywiście jest wielką zaletą tego samochodu. W kwestii jakości wykonania Volvo od wielu lat udowadnia, że zasługuje na miano marki premium i XC40 jest kolejnym tego przykładem.

10

Tworząc model XC40, Volvo postawiło na zaimplementowanie nowych technologii. Dzięki temu znajdziemy tutaj szereg przydatnych schowków, np. kieszenie na laptop czy tablet w drzwiach, uchwyt na torebkę nad schowkiem pasażera, jak również miejsce przewidziane na smartfon zintegrowane z ładowarką indukcyjną. Przemyślano dokładnie również przestrzeń bagażową, w której znajdziemy uchwyty i przegrody skutecznie przytrzymujące torby z zakupami.

9

Tym, co najbardziej zwróciło moją uwagę podczas testów Volvo XC40, jest przestrzeń, którą oferuje ten samochód. O ile z zewnątrz auto wydaje się małe, o tyle w środku miejsca jest pod dostatkiem. Na tylnej kanapie komfortowo będą podróżować nie tylko dzieci, ale także dorośli, nawet wysocy pasażerowie.

Bezpieczeństwo

W wielu kierowcom Volvo kojarzy się z bezpieczeństwem. Nie bez powodu. Z legendarnej wytrzymałości słynęły już starsze, kanciaste kombi. Teraz na pokładach samochodów tej marki znajdziemy zaawansowane systemy, które zarówno redukują skutki zderzenia, jak i pomagają ich uniknąć. System specjalnych czujników nieustannie monitoruje przestrzeń wokół auta i wykrywa inne pojazdy, pieszych, rowerzystów, a nawet większe zwierzęta, ostrzegając przed możliwością zderzenia. Jeśli z jakiegoś powodu nie zareagujemy na taki sygnał na czas, samochód samodzielnie zahamuje, próbując uniknąć wypadku lub minimalizując jego skutki.

4

Volvo XC40 dzięki asystentowi potrafi również samodzielnie utrzymać się na pasie ruchu, a także utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzającego nas auta. Rozwiązanie to w praktyce sprawdza się znakomicie i jest przydane szczególnie w trasie.

Systemów bezpieczeństwa zazwyczaj nie docenimy w samochodzie od razu. Mnie podczas tygodnia spędzonego z Volvo XC40 zdarzyło się jednak podziękować jednemu z nich. Chodzi o Cross Trafic Alert, który podczas wyjazdu z miejsca parkingowego tyłem monitoruje przestrzeń po bokach i ostrzega o nadjeżdżających autach. Nawet nie zdążyłem skierować nogi na hamulec, a pojazd sam wyhamował i zapobiegł nieprzyjemnej stłuczce na parkingu. W pierwszym momencie byłem zaskoczony i nie wiedziałem, co się stało, po chwili jednak byłem wdzięczny, że system zadziałał.

6

A co z jazdą?

Volvo XC40 możemy kupić z silnikiem Diesla (150–190 KM) lub benzynowym (156–247 KM). Jednostki mają pojemność 2.0, oprócz silnika T3, który ma 1,5 litra i zaledwie trzy cylindry. Stanowi on nowość w ofercie Volvo i jest konstrukcją w pełni autorską tego koncernu. Jak sprawdzi się w praktyce, przekonamy się, gdy opiniami na jego temat podzielą się kierowcy mający już na swoim koncie większe przebiegi.

8

Tylko najsłabsze silniki Diesla i benzynowe mogą być wyposażone w manualną skrzynię biegów. Wszystkie pozostałe wersje sprzężono z automatyczną skrzynią Geartronic, mającą aż 8 przełożeń. Sprawuje się ona wyśmienicie, o ile poruszamy się jak na Volvo przystało – powoli i dostojnie. W przypadku jazdy bardziej sportowej również trudno jej coś zarzucić, choć czasami miewa momenty zawahania. Moją uwagę zwrócił kompaktowy lewarek skrzyni automatycznej, który może i wygląda ciekawie, ale do jego użytkowania potrzeba chwili, by się przyzwyczaić.

Jak na SUV-a przystało, Volvo XC40 może być wyposażone w napęd AWD, niedostępny tylko z silnikiem T3. Warto w napęd na cztery koła zainwestować, bo sprawdza się dobrze, a podczas trwającej w naszym kraju wiele miesięcy niepogody zapewni lepszą przyczepność i większy poziom bezpieczeństwa, dla którego przecież wielu kierowców wybiera właśnie Volvo.

Ogólnie odczucia z jazdy Volvo XC40 mam jak najbardziej pozytywne. Samochód nie prowadzi się gorzej niż większe i niezwykle popularne w naszym kraju XC60.

5

Podsumowanie

Volvo XC40 to ciekawy samochód, któremu niewiele można zarzucić. Oczywiście wielu będzie narzekało na cenę, ale mówimy tutaj przecież o marce premium, która jakością materiałów i nowymi technologiami udowadnia, że na to miano zasługuje. W dodatku opinie dziennikarzy z 23 europejskich krajów i tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2018 nie wzięły się znikąd – auto zostało świetnie zaprojektowane, naszpikowane nowinkami, dokładnie wykonane i przyjemne się je prowadzi.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro