Używany: Volvo V60 D5 AWD 2013 – test i wrażenia z jazdy
Zdaniem eksperta

Używany: Volvo V60 D5 AWD 2013 – test i wrażenia z jazdy

Volvo V60 drugiej generacji to idealny przykład połączenia skandynawskiej myśli technicznej, wykonania z wyższej półki oraz ciekawego projektu wizualnego. To wzór bezpiecznego i dynamicznie wyglądającego kombi, które nawet pomimo upływu czasu nadal jest atrakcyjnym kąskiem.

udostępnij

Konrad StopaKonrad Stopa / 11-06-2018

Na zdjęciach zobaczymy egzemplarz z 2013 roku po liftingu, który aktualnie ma już swojego następcę, więc nie jest najnowszą generacją tego modelu. Samochód posiada dość nietypowy silnik o pojemności 2,4 litra i standardowej mocy 215 KM (produkowano go tylko 2 lata). Silnik ten połączono z automatyczną skrzynią biegów. Opisywane Volvo V60 zostało wyposażone w wiele dodatków, w związku z czym początkowo kosztowało aż ćwierć miliona złotych.

Wygląd zewnętrzny Volvo V60

Volvo V60, które widać na zdjęciach, to egzemplarz poliftowy, który znacznie się zmienił w porównaniu do poprzednika. Najważniejsza cecha Volvo z tamtych lat, czyli dzielone reflektory przednie, została tu zastąpiona bardziej atrakcyjnymi, pełnymi światłami. Volvo V60, jak na kombi jest dość niskim, a długim samochodem, przez co projekt karoserii utrzymuje swoją świeżość nawet do tej pory. Na zdjęciach w kolorze białym może trochę traci na atrakcyjności, ale to dość popularny kolor lakieru.

Cechę charakterystyczną designu szwedzkiej marki zobaczymy natomiast z tyłu auta. Pionowe reflektory okalające tylną szybę przetrwały nawet do tej pory, a wielki napis na Volvo pod tylną szybą sprawi, że nikt na drodze nie pomyli waszego samochodu.

  1. widok ogólny
  2. przód
  3. tył
  4. linia samochodu
  5. widok od tyłu
  1. widok ogólny
  2. przód
  3. tył
  4. linia samochodu
  5. widok od tyłu

Wnętrze Volvo V60

Po otwarciu drzwi widzimy dość przeładowaną deskę rozdzielczą z dużą ilością przycisków i małym ekranem, który nie jest dotykowy, a steruje się nim za pomocą paru pokręteł. Jest to dość uciążliwe, ale po pewnym czasie można się przyzwyczaić – zwłaszcza, jeśli do dyspozycji mamy najwyższe wersje wyposażenia. Wówczas na tym małym ekranie możemy przeglądać Internet lub słuchać stacji radiowych z całego świata. Możemy również zmieniać wygląd zegarów i indywidualizować je do własnych potrzeb. Teraz to standard, ale kiedyś taka opcja kosztowała krocie.

Muszę nadmienić, że materiały wykorzystane do wykończenia środka Volvo V60 są na najwyższym poziomie. Na zdjęciach widzimy skórę i aluminium, aczkolwiek w innych wersjach dostępne było na przykład prawdziwe drewno. Dzięki temu wnętrza aut mogą być wielobarwne i miłe dla oka.

Skupiając się na walorach praktycznych, przyznać trzeba, że V60 nie jest przepastnym kombi i możliwości przewozowe nie są jego największą zaletą. W środku dobrze poczuje się jedynie czwórka pasażerów, ponieważ kokpit dość ciasno otacza podróżujących. Podobnie dostosowana jest pojemność bagażnika, 430 litrów to dość kompaktowe rozmiary, a trzeba pamiętać, że samochód ma ponad 4,6 metra.

  1. wnętrze
  2. kierownica
  3. zegary
  4. klimatyzacja i inne funkcje
  1. wnętrze
  2. kierownica
  3. zegary
  4. klimatyzacja i inne funkcje

Silnik

Gama silnikowa modeli Volvo w pewnym okresie zdecydowanie faworyzowała jednostki wysokoprężne. Pod maską opisywanej V60 znalazł się bardzo chwalony silnik 2,4 litra o mocy 215 KM. Pakiet Polestar powiększył tę moc do 230 KM (a maksymalny moment obrotowy do 470 NM), czyniąc z tego kombi dość szybki samochód. Dzięki temu masa 1,8-tony porusza się bardzo żwawo i elastycznie, dając dużą frajdę z jazdy. Dla potwierdzenia tych słów dodajmy, że V60 D5 rozpędza się do 225 km/h, a do 100 km/h potrzebuje jedynie 7,5 sekundy.

Niestety silnik ten wymaga wymiany łożysk po 200 tysiącach kilometrów, co nie jest najtańszą awarią. Z drugiej jednak strony inne diesle (D3 i D4) mogą mieć problem z paskiem alternatora lub wpływają negatywnie na działanie automatycznej skrzyni biegów. Parę problemów może również sprawić DPF, który nie lubi krótkich przejażdżek i pracy na zimnym silniku.

Fanów motorów benzynowych na pewno ucieszy opcja sześciocylindrowa (2,9 l o oznaczeniu T6 i mocy ponad 300 KM), która była bardzo paliwożerna, lub mniejsze silniki od Forda: 1,6 lub 2.0 – oba z turbo. Benzyniaki są oczywiście mniej awaryjne, ale także mniej oszczędne i mniej elastyczne.

  1. włącznik
  2. wyświetlacz
  3. tryby
  1. włącznik
  2. wyświetlacz
  3. tryby

Jak jeździ Volvo V60?

Opisywany egzemplarz – szybko i bardzo pewnie. Duża w tym zasługa sześciobiegowego automatu, który czasem potrafi rozczarować, ale w spokojnej, długodystansowej jeździe na pewno się zrewanżuje. Alternatywą jest oczywiście przekładnia manualna, aczkolwiek bardzo mało jest tak skonfigurowanych egzemplarzy używanych. Miłym akcentem jest również napęd na wszystkie koła, który oczywiście nie jest konieczny w tego typu nadwoziu, jednak na pewno pomoże w dojazdach na ferie lub daleko oddaloną działkę. Ciekawą opcją wartą dopłaty jest system aktywnego zawieszenia Four-C, dzięki któremu możemy zmienić charakterystykę auta i poziom komfortu w zależności od naszych potrzeb.

Volvo V60 niestety nie jest zbytnio zwrotnym samochodem, co możemy odczuć na ciasnych parkingach. Drugą wadą podczas jazdy może okazać się działanie systemu City Safety, który dość często informuje nas o zagrożeniach przed kolizją głośnym i irytującym piszczeniem. Należy się na to przygotować, ponieważ system działa do 50 km/h i niestety bardzo łatwo go aktywować.

volvo

Warto czy nie warto?

Ceny Volvo V60 wahają się dość mocno, jak to bywa z autami premium, aczkolwiek na pewno za egzemplarze z 2013 roku trzeba liczyć minimum 40-45 tysięcy złotych. Na rynku wtórnym przeważają silniki wysokoprężne oraz wersje z automatem. Polski rynek zalało też dużo dobrze wyposażonych egzemplarzy z zagranicy, więc wybór może być naprawdę szeroki.

Moim zdaniem kilkuletnie V60 może być całkiem fajną propozycją dla małej rodziny lub kierowcy, który potrzebuje wygodnego, szybkiego, a przy tym atrakcyjnego samochodu z wieloma udogodnieniami.

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro