Używane: Nissan Micra K13 1.2 80 KM – test i wrażenia z jazdy
Zdaniem eksperta

Używane: Nissan Micra K13 1.2 80 KM – test i wrażenia z jazdy

Nissan Micra oznaczony kodem wewnętrznym K13 zadebiutował w 2010 roku. Jest to jeden z globalnych modeli Nissana – ma japońskie korzenie, ale produkowany był w Indiach i sprzedawany na 160 rynkach. Ciekawostką jest fakt, że w Japonii oferowano go pod nazwą Nissan March, a Hindusi znają go jako Renault Pulse.

udostępnij

Konrad StopaKonrad Stopa / 04-07-2018

Na przestrzeni lat Nissan Micra był autem z charakterem. Do tej pory w Polsce niezwykle ciepło wspomina się generację K11, a kolejna K12 wzbudza wręcz skrajne emocje – jedni ją kochają, inni nienawidzą. Pozwalano sobie nawet na takie ekstrawagancje, jak wersja kabrio ze składanym, sztywnym dachem.

K13 według wielu obserwatorów jest inne. Nie wiadomo, czy Nissan chciał zerwać z opinią auta dla kobiet, ale w tej generacji trudno odnaleźć jakieś cechy charakterystyczne. Znacznie okrojono też zakres wyboru, bo jest tylko jedna wersja nadwozia, dwa silniki, dwie skrzynie biegów. Wygląda to jakby japoński producent zaprojektował Micrę na poczekaniu, skupiając się na rozwoju swojej gamy crossoverów. Micra została zepchnięta na drugi plan. Wadą ogólną wszystkich Micr jest cienki lakier.

Egzemplarz ze zdjęć to rocznik 2014 z trzycylindrowym silnikiem 1,2 o mocy 80 KM po kuracji odmładzającej japońskiego producenta. Cena nowej Micry w tamtym okresie zaczynała się od 39 900 złotych.

Wygląd zewnętrzny Nissana Micry

Jak już wspomniałem, Nissan Micra generacji K13 oferowany był na całym świecie tylko jako hatchback 5d. Niewątpliwie jest to najbardziej praktyczna wersja, która zaspokoi potrzeby większości klientów. Ciekawym akcentem stylistycznym Micry są półkoliste przetłoczenia na… dachu auta.

W oczy rzucają się małe rozmiary zewnętrzne – Nissan jest wyraźnie mniejszy niż konkurenci i swoimi rozmiarami plasuje się pomiędzy segmentami A i B. Samochód ma uniwersalny wygląd, który ma trafiać w gusta większości klientów, ale przez to popada w stylistyczną przeciętność. W nadwoziu dominują obłości, a koła rozmieszczono w narożnikach nadwozia – to ma gwarantować sporą przestrzeń we wnętrzu.

W 2013 roku, po 3 latach produkcji, Micra doznała kuracji odmładzającej. Reflektory zyskały nowy, nieregularny kształt, dodano także inny grill i małe, trójkątne kształty przy lampach przeciwmgielnych. Z tyłu wewnątrz lamp pojawiły się diody LED. Uzupełniono gamę tapicerek i lakierów do wyboru. Tak przygotowana Micra zyskała kilka detali, których ewidentnie brakowało egzemplarzom z pierwszych lat produkcji.

  1. Nissan Micra - bok
  2. Nissan Micra - przód auta
  3. Nissan Micra - przód
  4. Nissan Micra - tył
  5. Nissan Micra - widok z przodu
  6. Nissan Micra widok z przodu auta
  1. Nissan Micra - bok
  2. Nissan Micra - przód auta
  3. Nissan Micra - przód
  4. Nissan Micra - tył
  5. Nissan Micra - widok z przodu
  6. Nissan Micra widok z przodu auta

Wnętrze Nissana Micry

Kto wsiadł chociaż na chwilę do Nissana Juke’a, natychmiast rozpozna pokrewieństwo z Micrą. Podobne są klamki, guziki, kierownica, a okrągły panel klimatyzacji przeszczepiono bez zmian. W droższych wersjach, takich jak przedstawiona na zdjęciach odmiana Tekna, klimatyzacja może być automatyczna, a multimediami steruje się za pomocą ekranu dotykowego. Micra może być wyposażona bardzo bogato – nawigacja, tempomat, asystent parkowania czy radio z Bluetooth, USB i AUX podbijały salonowe ceny małego Nissana, ale można trafić na rynku także na takie samochody.

Podkreślaną w wielu opiniach wadą wnętrza są kiepskiej jakości plastiki, które na dodatek są słabo spasowane i potrafią skrzypieć w czasie jazdy. Wady te próbowano poprawić w późniejszych wersjach, ale bez powodzenia.

Po stronie plusów trzeba wymienić przestrzeń w środku małego Nissana. Osoby podróżujące z tyłu nie powinny czuć się stłamszone brakiem miejsca na nogi czy nad głową, pod warunkiem, że w aucie znajdują się maksymalnie 4 osoby. Obszerny jest też bagażnik, w którym wygospodarowano 265 l – jak na auto wyraźnie mniejsze niż Corsa, Polo czy Yaris jest to imponujące.

Warto wspomnieć o ciekawym sposobie składania tylnej kanapy – siedziska podnosi się do pionu, tworząc płaską powierzchnię za przednimi fotelami. Podobne rozwiązanie stosuje Honda w niektórych swoich modelach.

  1. Nissan Micra  - zegary
  2. Nissan Micra - deska rozdzielcza
  3. Nissan Micra - klamka
  4. Nissan Micra - panel klimatyzacji
  1. Nissan Micra - zegary
  2. Nissan Micra - deska rozdzielcza
  3. Nissan Micra - klamka
  4. Nissan Micra - panel klimatyzacji

Silnik

Micrę produkowano w kilku wersjach silnikowych, lecz do Polski trafiały tylko benzynowe 3-cylindrowe odmiany w dwóch wariantach. Bazowe, wolnossące 1,2 to najpopularniejsza jednostka w tym modelu – taki silnik pracuje także pod maską prezentowanego egzemplarza. Ma 80 KM i to jest wartość wystarczająca do napędzania Micry w mieście.

Na trasie kusi mocniejsza odmiana o mocy 98 KM uzyskiwanej przy pomocy bezpośredniego wtrysku paliwa i kompresora. Ten silnik mniej chętnie będzie współpracował z instalacją gazową i podnosi komplikację samochodu, ale zapewnia przyjemniejsze osiągi niż słabszy motor. Oba warianty silnikowe mają wielką zaletę w postaci niskiego zużycia paliwa – około 6 l/ 100 km to wynik do osiągnięcia w mieście.

Nissan łączył silniki Micry ze skrzynią 5-stopniową manualną lub z bezstopniowym CVT. Egzemplarze z automatem stanowią margines wszystkich w ogłoszeniach i jeśli komuś nie zależy bardzo na tego typu skrzyni, to manualna będzie najlepszym rozwiązaniem. W samochodach z początku produkcji występowały problemy z wadliwym sprzęgłem, choć Nissan rozwiązał sprawę akcją serwisową na gwarancji.

W niektórych krajach do Micry oferowano także silniki benzynowe 1,5 i 1,6 litra stosowane w poprzednich modelach Nissana lub turbodiesla 1,5 dCi. Jeśli traficie w ogłoszeniach na taki samochód, na pewno będzie on bardziej kłopotliwy w serwisowaniu niż auta krajowe.

Jak jeździ Nissan Micra?

Zawieszenie Micry jest miękkie – to typowe dla aut tego segmentu. Ma to swoje uzasadnienie w miejskich warunkach, gdzie nie brakuje nierówności, kiepskich nawierzchni i głębokich studzienek. Niestety nie udało się inżynierom Nissana uporać z hałasującymi elementami resorującymi, których odgłosy są wyjątkowo irytujące. Hałasować potrafią także hamulce, w których wadliwa jest pompa.

Pochodną zachowawczego designu auta jest dobra widoczność, co okazuje się wyjątkowo przydatne w miejskich warunkach, np. podczas parkowania. Ogólnym wrażeniem z jazdy Micrą jest łatwość – tutaj nic nie stawia większego oporu włącznie z pedałem sprzęgła, lewarkiem skrzyni i kierownicą. Warto zwrócić uwagę na zwrotność Micry – 9,3 m to imponująca średnica zawracania.

W silniku czuć charakterystykę 3-cylindrowca, ale tylko na wolnych obrotach. Wtedy drgania jednostki napędowej przenoszone są na kierownicę i inne elementy wnętrza, ale już po dodaniu gazu problem znika. Silnik nie hałasuje też jakoś przesadnie. Większym problemem są dźwięki opływającego powietrza po rozpędzeniu auta do prędkości 100 km/h i większej. W tym samochodzie długa trasa może być wyjątkowo męcząca.

Warto czy nie warto?

Nieskomplikowana konstrukcja silnika wolnossącego i zawieszenia powodują, że Nissan Micra K13 jest dość tani w naprawach, pod warunkiem sumiennego serwisowania pierwszych właścicieli. Wielką zaletą Micry jest małe spalanie, a w przypadku silnika z doładowaniem, także przyzwoite osiągi. Auto ogólnie należy raczej do tych mniej usterkowych – awarie potrafiące unieruchomić auto to prawdziwa rzadkość.

Po stronie minusów można zapisać nienajlepsze wyciszenie, kiepską jakość wnętrza i ograniczony wybór nadwozia, silników i skrzyń biegów. Z tego powodu klienci raczej omijają Micrę i kierują się po inne auta miejskie z Toyotą na czele. Jeśli jednak ktoś jest zdecydowany na Nissana, to pozycja tego auta pozwala na znalezienie prostego i niezawodnego auta z polskiego salonu w rozsądnej cenie, często z bogatym wyposażeniem. Małe zainteresowanie na rynku wtórnym skłania sprzedających do konkretnych negocjacji.

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro