Uszkodzona głowica. Jakie objawy? Jak rozwiązać problem?

Uszkodzona głowica. Jakie objawy? Jak rozwiązać problem?

Głowica to podstawowy element silnika. To dzięki jej pracy możliwy jest wtrysk mieszanki paliwowej. Poza tym odpowiedzialna jest za odprowadzanie ciepła powstałego w wyniku spalania mieszkanki paliwowo-powietrznej do układu chłodzenia. Co zrobić, kiedy ulegnie uszkodzeniu?

udostępnij

Jakub NieszporekJakub Nieszporek / 12-10-2017

Czym jest głowica?

Głowica jest elementem występującym w każdym pojeździe wyposażonym w silnik spalinowy. Materiał wykorzystany do jej produkcji to najczęściej żeliwo bądź aluminium. Jej podstawowym zadaniem jest zamknięcie komory spalania silnika. Co ciekawe, im bardziej nowoczesna jednostka, tym bardziej obciążona jest głowica silnika. Znajdziemy w niej zawory dolotowe i wylotowe, popychacze oraz kanaliki, w których znajduje się płyn chłodniczy i olej. Dodatkowo w głowicy umieszczany jest wałek rozrządu, a w przypadku silników wysokoprężnych – układ wtryskowy (wtryski).

Jakie objawy?

Najczęstszym objawem problemów z głowicą silnika jest ubytek płynu chłodniczego z układu. Pomimo tego pod naszym pojazdem nie będzie plam wskazujących na jego wyciek. Wówczas należy sprawdzić, czy w układzie chłodzenia nie znajduje się olej. Sytuacja może być też odwrotna, czyli w oleju silnikowym znajdziemy płyn chłodniczy. Poza tym, gdy występują problemy z głowicą, samochód podczas pracy może zacząć dymić. W wielu przypadkach silnik będzie wpadał w drgania, szczególnie podczas niskich obrotów oraz w trakcie pracy na zimnym silniku. W zbiorniczku wyrównawczym możemy zauważyć powstanie tzw. masła. Kłopoty z głowicą są wyczuwalne również pod pedałem gazu – auto będzie zdecydowanie wolniej przyspieszać.

Jak sprawdzić głowicę?

Z racji tego, że demontaż głowicy nie należy do łatwych czynności serwisowych, przed przystąpieniem do pracy trzeba mieć 100% pewności, że przyczyną niezgodności jest problem właśnie z tą częścią. Gdy chcemy zdiagnozować samodzielnie uszkodzoną głowicę, powinniśmy wyposażyć się w zestaw zawierający rurkę oraz butelkę płynu, który reaguje w kontakcie z dwutlenkiem węgla, czego efektem jest zmiana koloru. Rurkę trzeba umieścić w miejscu korka zbiorniczka wyrównawczego, a płyn wlewamy do rurki. Następnie uruchamiamy silnik. Jeżeli płyn nie zmieni barwy, możemy być spokojni – wszystko jest w należytym porządku. Gdy natomiast zmieni barwę, oznacza to obecność dwutlenku węgla w układzie chłodzenia, czyli problemy z głowicą pojazdu.

W przypadku diagnozy w warsztacie samochodowym mechanicy najczęściej stosują pomiar ciśnienia w układzie chłodzenia, który dokonywany jest podczas jazdy. Jeśli przekroczy poziom 1 bara, z pewnością następuje przedmuch spalin do układu chłodzenia.

Jak rozwiązać problem?

Zazwyczaj problem z głowicą to tak naprawdę uszkodzona uszczelka oddzielająca głowicę od bloku silnika, która zostaje wypalona, a z czasem po prostu znika. Wystarczy zakupić nowe uszczelnienie, a samą głowice dać do tzw. planowania. Proces ten polega na wyrównaniu jej powierzchni za pomocą szlifierki bądź frezarki, dzięki czemu będzie idealnie gładka. Pamiętajmy, aby podczas oddawania głowicy do planowania poprosić o jej sprawdzenie. Gorszym przypadkiem jest pęknięcie głowicy, które nie w każdym przypadku możliwe jest do naprawienia. Przed zdecydowaniem się na poddanie głowicy regeneracji zapytajmy o dokładne koszty, ponieważ zwykle bardziej opłacalny jest zakup używanej głowicy niż jej regeneracja.

Usterka głowicy silnika to jedna z poważniejszych awarii, jaka może spotkać każdego właściciela pojazdu, dlatego decydując się na naprawę, nie oszczędzajmy i korzystajmy z profesjonalnych warsztatów. Oszczędność w tym przypadku może być opłakana w skutkach.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro