Uszkodzenie felgi aluminiowej: kiedy można je naprawiać?

Uszkodzenie felgi aluminiowej: kiedy można je naprawiać?

Zwłaszcza zimą nietrudno o uszkodzenie alufelgi. Po takim zdarzeniu pojawia się dylemat: czy można ją naprawiać? Czy to bezpieczne? Sprawdź, kiedy obręcz można jeszcze uratować, a kiedy trzeba już kupić nową.

udostępnij

Mikołaj AdamczukMikołaj Adamczuk / 17-01-2018

Winowajców uszkodzenia felgi aluminiowej może być wielu, zwłaszcza podczas zimowych miesięcy. Najczęstszy scenariusz to nieco za duża prędkość, zbyt śliski zakręt i krawężnik, który znalazł się na drodze sunącego bez kontroli pojazdu. Bywa też, że pod warstwą śniegu czai się przykra niespodzianka w postaci ukrytej przeszkody. Skrzywioną felgę potem czuć i słychać – auto inaczej się prowadzi, a na kierownicy czuć drgania. Ogólnie rzecz biorąc, zimą „alusy” nie mają łatwego życia. A jeśli uszkodziliśmy którąś z felg, trzeba się poważnie zastanowić, czy ma ona jeszcze przyszłość, czy jednak lepiej, bezpieczniej i bardziej opłacalnie będzie ją wyrzucić.

Na pewno się nie opłaca, jeśli…

Jeżeli felgi nie pochodzą od renomowanego producenta i kupiliśmy je w okazyjnej cenie, najprawdopodobniej są wykonane z materiałów niskiej jakości. To oznacza, że podczas naprawy w profesjonalnym warsztacie mogą nie wytrzymać ewentualnie zniszczą się tuż po naprawie, bo nie dadzą sobie rady z naprężeniami. Oznacza to również, że koszt ewentualnej naprawy przewyższy wartość felgi. To nie ma sensu – lepiej od razu kupić nowy komplet. Na marginesie: tanie i kiepskie felgi o wiele łatwiej się krzywią od ich markowych odpowiedników.

Aby uniknąć przygód, można wybrać komplet któregoś ze znanych producentów, takich jak OZ, Dotz, Enkei czy Ronal.

  • Przykładem mogą być felgi Ronal R55. Jest to produkt polski, ale mający niemiecki certyfikat TUV. Felgi pięcioramienne, dostępne w wielu rozmiarach, głównie do większych modeli aut i SUV-ów. Cena od 1900 zł.
  • Tańszą propozycją jest Dotz Mugello. Felgi produkcji niemieckiej, wytworzone przez firmę z wieloletnią tradycją. Klasyczna stylistyka, wieloramienne. Dostępne w wielu rozmiarach, cena od 350 zł.

Jeśli to tylko kosmetyka…

Jeśli uszkodzenie jest drobne i polega na zdarciu fragmentu lakieru, spokojnie można felgę polakierować ponownie. Jest ona najpierw piaskowana w celu usunięcia poprzedniego lakieru, a następnie lakierowana na mokro lub proszkowo. Sposób pierwszy cieszy się większą popularnością i jest tańszy, zapewnia także większą trwałość. Nakłada się kilka warstw farby, a następnie wygrzewa felgę w piecu.

Gdy felga jest krzywa

Jeśli felga została skrzywiona, np. po najechaniu z dużą prędkością na krawężnik, jej naprawa zazwyczaj jest możliwa. Robi to specjalistyczny zakład, używając profesjonalnych maszyn. Warto wcześniej poczytać opinie na temat takiego zakładu i obejrzeć jego wcześniejsze realizacje. Nie naprawia się felg, które mają skrzywioną oś. Podczas prostowania może dojść do pęknięcia felgi i zakład musi ją dodatkowo pospawać – o ile nadal będzie to możliwe.

Gdy felga jest pęknięta

Do naprawy nie kwalifikują się felgi bardzo mocno pęknięte lub takie, które mają pęknięte ramiona czy szprychy. Nie naprawia się też felg z pokaźnymi pęknięciami w okolicy otworu. W innym przypadku można spróbować naprawy, ale jest to opłacalne tylko w przypadku porządnych, markowych felg, zazwyczaj o dużym rozmiarze. Pęknięcia zwykle spawa się elektrodą wolframową w osłonie innego gazu, np. argonu.

Można zauważyć pewną zależność: tanie felgi zwykle łatwo się wyginają, ale nie pękają. Drogie, wykonane z lepszych materiałów, trudno skrzywić, ale jeśli uderzenie będzie naprawdę mocne, felga pęka.

Zalety i wady naprawiania felg

Ważne, by nie naprawiać za wszelką cenę. Nawet w przypadku drogiego, markowego kompletu właściciel zakładu zajmującego się renowacją obręczy może odradzić naprawę bądź wprost powie, że się tego nie podejmie. Posłuchajmy go. Każda naprawa felgi jest ingerencją w jej strukturę i ma wpływ na jej późniejszą trwałość. Felga naprawiana nie będzie tak wytrzymała jak fabryczna. Sprawdźmy też dokładnie wszystkie koszty. Może się okazać, że po podliczeniu lakierowania, spawania czy prostowania to wszystko przestanie się opłacać i lepiej będzie zdecydować się na nowe felgi.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro