Urwany układ wydechowy. Jak sobie poradzić?

Urwany układ wydechowy. Jak sobie poradzić?

autor: Jakub Nieszporek, data publikacji: 17-03-2017

Problem z układem wydechowym występuje najczęściej w najmniej oczekiwanych momentach. Czy jesteśmy w stanie samodzielnie poradzić sobie z uszkodzonym układem wydechowym? W niektórych przypadkach – tak.

Większość kierowców jest przekonanych, że urwany układ wydechowy to problem, z którym nie jesteśmy w stanie samodzielnie nic zrobić. Nic bardziej mylnego. Pamiętajmy, że do urwania układu wydechowego najczęściej dochodzi podczas jazdy po nierównościach lub zjeżdżania z krawężnika. Oczywiście zdarzają się przypadki zahaczenia fragmentem układu wydechowego o wystający element na drodze i – w efekcie – jego wyrwania.

Co jesteśmy w stanie samodzielnie zrobić?

Uszkodzenie układu wydechowego można zauważyć błyskawicznie, ponieważ nasz pojazd od razu zacznie wydawać dźwięki rodem z samochodów sportowych. W takim przypadku niezwłocznie się zatrzymajmy i sprawdźmy, co się stało. Zwykle dochodzi do wyskoczenia gumowych mocowań, na które montowany jest układ wydechowy do nadwozia pojazdu. Wówczas bez większego problemu można ponownie go zamontować, ale jest to chwilowe rozwiązanie, ponieważ najprawdopodobniej gumowy uchwyt zwyczajnie się zużył i nie spełnia swojego zadania.

W skrajnych przypadkach dochodzi do uszkodzenia mocowania – niestety, wtedy nie można samodzielnie na miejscu nic zrobić. Podobnie, gdy element gumowy ulegnie rozerwaniu. Oczywiście możemy spróbować „podwiązać” układ wydechowy, chociażby przy użyciu drutu, jednak jest to zabieg chwilowy i odradzam jego stosowanie.

W przypadku, gdy po zatrzymaniu nie widzimy elementów „zwisających” pod nadwoziem pojazdu, należy zajrzeć pod maskę. Częstym zjawiskiem jest powstanie rozszczelnienia na kolektorze wydechowym. Niestety, w takim przypadku na miejscu nie można nic zrobić. Najgorsza z możliwych sytuacji jest w momencie, gdy połowa układu wydechowego znajduje się na drodze. Wtedy pozostaje skorzystanie z pomocy drogowej, która w bezpieczny sposób przetransportuje auto do warsztatu.

Jeżeli po dokładnym obejrzeniu podwozia i sprawdzeniu układu pod maską nie zauważymy nic podejrzanego, oprócz głośnej pracy samochodu, która wskazuje na dziurę w układzie wydechowym, należy jak najszybciej udać się do warsztatu w celu rozwiązania problemu. Jazda z nieszczelnym układem wydechowym będzie skutkować głośną pracą, mniejszą mocą i zwiększonym zapotrzebowaniem pojazdu na paliwo.

Naprawiać czy wymieniać na nowy?

To jeden z największych dylematów podczas uszkodzeń układu wydechowego. Na początek poprośmy mechanika o dokładne zdiagnozowanie stanu technicznego całego układu. Często niewielkie fragmenty rdzy nie kwalifikują układu wydechowego do wymiany. Pamiętajmy, że można go spawać – jedyną rzeczą, która może ograniczać możliwość spawania, jest kompletnie przerdzewiały układ. Wtedy pozostaje zakup nowego. Starajmy się wybierać elementy renomowanych firm. Unikajmy zakupu używanych elementów.

Po dokładnym przejrzeniu stanu technicznego układu wydechowego poprośmy mechanika o wzmocnienie mocowań, ponieważ drogi, po których się poruszamy, są złej jakości i układ wydechowy narażony jest na nadmierne przenoszenie drgań.

KOLEKTOR WYDECHOWY BMW E60 E61 E65 E53 X3 E46 E38
KOLEKTOR WYDECHOWY E60 E61 E65 E53 X3 E46 X5 E39
FORD MONDEO MK1 MK2 MK3 1.6 1.8 2.0 TŁUMIK KOŃCOWY
GOLF 4 1.4 1.6 1.9 TŁUMIK ŚRODKOWY KOŃCOWY 24H!
NAKŁADKA -KONCÓWKA TŁUMIKA - Owal sciety - Extra !
Końcówka tłumika VW   AG TJ1 CN 5G9 253 682
Obejma tłumika opaska CITROEN C4, PEUGEOT 307
OBEJMA OPASKA TŁUMIKA KOŃCOWEGO C2 C3 1007
Rura prosta fi 48,50,55,57,60,65,70,76 1mb davcat
Kadex rura gięta kolanka kolanko rury  INN
ZAWÓR EGR OPEL VECTRA C ZAFIRA 1.9 CDTI +USZCZELKI
Złącze elastyczne łącznik katalizator BMW E46