Typy nadwozi samochodowych i typowi ich przedstawiciele
Zdaniem eksperta

Typy nadwozi samochodowych i typowi ich przedstawiciele

Samochody dzieli się według kilku kryteriów. Jednym z nich jest typ nadwozia. Jakie wyróżniamy typy nadwozia oraz w jakich autach znajdziemy typowe przykłady?

udostępnij

Bartosz Szajnar Bartosz Szajnar  / 11-02-2019

Hatchback

Hatchback Charakteryzuje się dwubryłowym nadwoziem, występującym w konfiguracji trzydrzwiowej lub pięciodrzwiowej. Liczba ta jest nieparzysta, ponieważ klapę bagażnika traktuje się jako drzwi. Ten rodzaj nadwozia stanowi kompromis pomiędzy wymiarami zewnętrznymi a przestrzenią w środku. Kanapa zazwyczaj jest składana, co pozwala powiększyć przestrzeń bagażową.

Hatchback jest bardzo popularny, szczególnie w Europie. Aż trzy segmenty samochodów powstają głównie jako hatchbacki. Są to małe miejskie auta klasy A i B oraz samochody kompaktowe klasy C. Typowymi i najbardziej popularnymi przedstawicielami hatchbacków są między innymi:

  • Volkswagen Golf, który produkowany jest od 1974 roku. Niedługo do produkcji ma wejść już ósma generacja tego samochodu. Jest to od wielu lat jeden z najpopularniejszych hatchbacków w Polsce, Europie i na świecie. Ciekawostką jest fakt, że pierwszą generację produkowano w RPA do 2009 roku.
  • Ford Focus to kolejny niezwykle popularny hatchback. Focus okazał się wielkim sukcesem amerykańskiego koncernu. Pierwsza generacja była czymś rewolucyjnym, nie tylko w kwestii stylistycznej, ale także pod względem zawieszenia. Focus uznawany jest za wzór pod względem prowadzenia wśród aut swojej klasy.
  • Opel Astra jest kolejnym typowym hatchbackiem. Przez ponad 28 lat produkcji powstało pięć generacji tego modelu. Astra to jeden z najważniejszych modeli w gamie producenta. Zawsze stała w cieniu Golfa, ale czwarta i piąta generacja są znacznie lepsze od poprzedników i dorównują jakością konkurentowi z Wolfsburga.

Wszystkie trzy samochody oferowane były i są obecnie nie tylko w nadwoziu hatchback, ale i kombi. Jednak to ten pierwszy rodzaj nadwozia chętniej wybierają klienci tych marek. Innymi typowymi i popularnymi hatchbackami są m.in. Renault Megane i Clio, Skoda Fabia, Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Toyota Yaris czy Fiat 500.

Kombi

Kombi Bardzo często ten rodzaj nadwozia powstaje na bazie popularnych hatchbacków lub sedanów klasy D. Główną cechą nadwozia kombi jest powiększona przestrzeń bagażowa, która zazwyczaj ma wartość ok. 400-500 l. Chociaż zdarzają się także samochody oferujące 600 l i więcej. Podobnie jak w hatchbacku, tylna klapa jest pionowo zamocowana i traktowana jako piąte drzwi. Wymienione wyżej Focus, Golf i Astra występują również jako kombi i także w tej odmianie są bardzo chętnie wybierane przez nabywców.

Do innych typowych i popularnych kombi możemy zaliczyć m.in.: Volkswagena Passata, którego obecnie możemy kupić już ósmą generację. Od samego początku, czyli od 1973 roku oferowany był w nadwoziu kombi. Wraz z trzecią generacją Passat zyskał silnik wysokoprężny 1.9 TD o mocy 55 KM. Był to protoplasta późniejszego hitu 1.9 TDI, który dostępny był od czwartej generacji. Od tego czasu powstało wiele odmian tego kultowego już silnika, a Passat najchętniej był kupowany właśnie z nim. Passat zawsze wyróżniał się dobrą jakością wykonania, dużą przestrzenią wewnątrz i dużym bagażnikiem.

Ford Mondeo, pomimo że ma krótszą historię od Passata, to jest równie popularnym samochodem kombi. Pierwsza generacja została nagrodzona prestiżowym tytułem Car of the Year. Od samego początku do dziś Mondeo jest jednym z najważniejszych modeli w gamie Forda.

Obecnie sprzedawana generacja Mondeo oferowana jest w luksusowej wersji Vignale. To najdroższa i najlepiej wyposażona linia w gamie, aspirująca do klasy aut premium.

Sedan i Liftback

Sedan Klasycznymi sedanami są flagowe limuzyny. Mercedes-Benz Klasy S, BMW serii 7, Audi A8 czy Lexus LS to synonimy luksusu. Oferowane są od zawsze tylko w nadwoziu typu sedan.

Sedan jest trójbryłowym nadwoziem, w którym wyraźnie zaznaczono przedział silnikowy, pasażerski i bagażnik. Jest to rodzaj nadwozia uważany za najbardziej klasyczny i elegancki. Pomimo że nawet małe kompakty oferowane są jako sedany, to jednak nie zawsze ich proporcje są odpowiednie. Co innego w dużych limuzynach.

Liftback jest bardzo zbliżony do sedana, z tym że klapa bagażnika podnosi się razem z szybą. Jest to rozwiązanie dużo bardziej praktyczne od klasycznego sedana. Jako liftback występowała Skoda Superb, Renault Laguna czy Ford Mondeo.

SUV i Crossover

suv Obecnie największy hit. Nadwozia te najbardziej zyskują na popularności. Dowodem na to jest raport instytutu SAMAR: według niego w 2018 roku spośród 10 modeli, które zanotowały największy przyrost sprzedaży, aż sześć z nich to SUV-y i crossovery. Jak wygląda typowy SUV i crossover? W przypadku tych dwóch nadwozi sprawa jest trochę skomplikowana. Wspólną ich cechą jest zwiększony prześwit oraz podwyższone nadwozie. Za SUV-y jednak uważa się samochody z napędem na 4 koła oraz systemami wspomagającymi jazdę w terenie. Jesteśmy w stanie nimi pokonywać lekki teren. Natomiast crossovery z reguły mają napęd na przód, a ich podwozie bazuje na aucie kompaktowym lub miejskim. Jeżeli nawet w crossoverze mamy napęd 4x4, to ma on za zadanie poprawić właściwości jezdne, a nie umożliwić jazdę w terenie. Te dwa nadwozia mieszają się ze sobą i trudno jest jednoznacznie określić, jakiego rodzaju jest dany samochód. Producenci dodatkowo jeszcze wprowadzają w błąd klientów. Na przykład Citroen określa model C3 Aircross jako kompaktowy SUV. Jest to przecież crossover. Typowy SUV to np. Subaru Forester, Land Rover Discovery, Jeep Cherokee i Grand Cherokee. Do crossoverów zaliczamy m.in. Nissana Qashqaia, Renault Captur, Opla Mokka, Peugeota 2008.

Van i Minivan

van Są to nadwozia jedno lub dwubryłowe. Charakteryzują się podwyższoną linią dachu oraz pojedynczym przedziałem pasażersko-bagażowym. Zaprojektowano je pod kątem zapewnienia podróżującym maksymalnego komfortu. W zależności od wielkości samochodu możemy mieć wersje pięcio- lub siedmiomiejscową. Historia motoryzacji zna również modele sześcioosobowe, np. Honda FR-V czy Fiat Multipla. Wnętrze vanów i minivanów posiada wiele udogodnień dla całej rodziny. Są to liczne schowki, uchwyty na tablety, cupholdery, stoliki dla pasażerów tylnej kanapy. W wielu modelach możemy także aranżować przestrzeń pasażerską oraz bagażową. Typowymi przedstawicielami klasy vanów i minivanów są Volkswagen Touran, Renault Scenic, Opel Zafira, Ford S-Max.

Pick-up

Pick-up Pick-up łączy cechy samochodu dostawczego, terenowego i osobowego. Przestrzeń ładunkowa jest zazwyczaj odkryta lub opcjonalnie posiada hardtop. Pick-upy charakteryzują się dobrymi właściwościami terenowymi i dużą ładownością. Są to samochody typowo robocze. Przestrzeń pasażerska może być dwu- lub pięciomiejscowa. W Europie są mało popularne, jednak kilku producentów oferuje ciekawe modele. Do wyboru mamy m.in. Toyotę Hilux, Nissana Navarę, Forda Renger, Volkswagena Amarok.

Coupe / Kabriolet / Roadster

Coupe Każdy z nich posiada opływowy kształt nadwozia z nisko poprowadzoną linią dachu, która charakterystycznie opada ku tyłowi. Posiadają dwoje drzwi i występują w konfiguracji dla dwóch lub czterech osób, bardzo rzadko dla pięciu.

Główną cechą kabrioletów jest to, że nie posiadają stałego dachu. Może on być zrobiony z miękkiego tekstylnego materiału, wtedy nosi nazwę Soft-Top lub ze stali czyli Hard-Top. Przykładowe kabriolety to BMW Serii 3 cabrio, Audi A5 cabrio, Mercedes-Benz SL. Podgrupą kabrioletów są roadstery. Tworzy się je na bazie aut sportowych. Mają bardzo długi przód i krótki tył. Typowym przedstawicielem tej grupy jest BMW Z4.

Samochody w nadwoziu Coupe mają sportowo zestrojone zawieszenie i układ kierowniczy. Ich kształt zawsze projektuje się tak, aby był jak najbardziej opływowy. Auta typu Coupe to m.in. Nissan 350Z i Porsche 911.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro