Typowe usterki – Mazda MX5 NB

Typowe usterki – Mazda MX5 NB

Mały roadster Mazdy jest niedrogi, a daje mnóstwo radości z jazdy. Doskonałe prowadzenie i wiatr we włosach to jego duże zalety, ale przed zakupem trzeba wiedzieć, jakie problemy trapią MX-5 drugiej generacji.

udostępnij

Mikołaj AdamczukMikołaj Adamczuk / 21-03-2018

Mazda MX5 powstała wyłącznie w jednym celu: aby dawać kierowcy przyjemność z każdego pokonywanego kilometra. Dzięki doskonałemu rozkładowi (niewielkiej) masy ten model do dziś uchodzi za wzór w kwestii prowadzenia. Dodajmy do tego zdejmowany dach, precyzyjną skrzynię biegów, świetnie zestrojone zawieszenie i przyzwoite osiągi, a dostaniemy samochód, z którego nie chce się wysiadać.

Cudownie niepraktyczna

Oczywiście są również wady. Mazda MX5 jest przede wszystkim zupełnie niepraktyczna. Są w niej tylko dwa miejsca, w kabinie jest ciasno, a kierowca mający powyżej 1,90 m wzrostu może się po prostu… nie zmieścić. Przy założonym dachu już przy wzroście powyżej 1,85 m zaczynają się problemy z miejscem na nogi i na głowę. Bagażnika praktycznie nie ma, co sprawia, że kwestię pakowania się na weekendowy wyjazd trzeba mocno przemyśleć, a wyjeżdżając na dłuższe wakacje, lepiej zabrać ze sobą… tylko karty kredytowe.

Dodajmy do tego napęd na tył, który może sprawiać pewne problemy podczas śnieżnej zimy, i niewielki prześwit. Nie jest to więc auto polecane jako jedyny model w domu – a na pewno nie dla potrzebujących auta praktycznego. MX5 doskonale sprawdzi się jako zabawka na weekend albo pierwszy samochód sportowy dla młodego kierowcy. Dodajmy, że takie auto można kupić niedrogo, za mniej niż 10 tys. zł – i raczej nie słynie ono z awaryjności. Ale zanim przejdziemy do usterek, parę słów o historii.

Krótka historia modelu

Mazda MX5 NB to druga generacja modelu. Pierwsza była oznaczona kodem NA, a trzecia, według tej samej logiki – NC. NB pojawiło się na rynku w 1997 roku w Japonii i rok później w Europie. W USA ten model nosił nazwę Miata. W 2000 roku przeprowadzono niewielki facelifting, a w 2005 roku NB ustąpił miejsca następcy.

Podstawowe założenia konstrukcyjne samochodu, takie jak niska masa własna, napęd na tył i zastosowanie niewielkich, benzynowych, wolno ssących silników pozostają bez zmian – od debiutu pierwszej MX5 w 1989 roku aż do dziś.

Silniki

Model 1.6. Nabywcy MX5 NB mają niezbyt duży wybór, jeśli chodzi o jednostki napędowe. Słabsza, 1.6, ma 110 KM i jest polecana raczej młodszym, bardziej niedoświadczonym kierowcom. U tych, którzy mieli już nieco do czynienia z samochodami sportowymi, może pozostawiać pewien niedosyt.

Model 1.8. Ma – w zależności od wersji – od 125 do 146 KM, przy czym odmiana najczęściej spotykana to 140 KM. Często występuje w połączeniu z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu typu Torsen, który jest poszukiwany, bo poprawia przyczepność na zakrętach i pozwala od czasu do czasu na jazdę kontrolowanymi poślizgami.

Oba silniki są niezawodne. Należy mieć na uwadze jedynie stan cewek zapłonowych (zwłaszcza powyżej 100 000 km) i ewentualnie przewodów zapłonowych. Rozrząd jest w obu jednostkach na pasku, więc wymaga okresowej wymiany, ale za to koszt usługi jest niższy, niż gdyby doszło do usterki rozrządu na łańcuchu.

Dach

Wbrew obawom zarówno dach, jak i ręczny mechanizm jego składania są trwałe. Oczywiście przed zakupem należy dokładnie obejrzeć stan poszycia dachu, aby wykluczyć uszkodzenia mechaniczne. Zabierzmy też mazdę do myjni bezdotykowej, by upewnić się co do jej szczelności. Na szczęście nawet w przypadku problemów można kupić kompletny dach lub różne jego elementy. Jeśli chcemy jeździć MX5 zimą, przemyślmy zakup hardtopu, czyli dachu sztywnego.

Korozja

Niestety, tak jak w wielu azjatyckich autach z tego okresu, również w MX5 często pojawia się korozja. Eksploatacja zimą oczywiście pogarsza sprawę, ale rude wykwity widać nawet na samochodach, które jeździły wyłącznie latem. Najbardziej narażone są drzwi, nadkola, progi i błotniki, czyli… prawie wszystkie elementy blacharskie. Jeśli rdza mocno zaatakowała również podłogę, takie egzemplarz nie jest już wart uwagi. Progi to część eksploatacyjna, ich wymiana lub naprawa jest dla właścicieli MX5 zupełnie normalną sprawą.

Inne usterki

Kierowcy MX5 narzekają czasami na psujące się synchronizatory skrzyni biegów i łożyska z tyłu. Z drobiazgów irytujący może być także odmawiający posłuszeństwa elektryczny mechanizm podnoszenia szyb. Należy uważać na egzemplarze po tuningu, bo wiele modyfikacji bywa wykonanych niefachowo.

Podsumowanie

MX5 to świetne auto dla każdego, kto jest w stanie zaakceptować jego wady. Jednym słowem – jeśli liczy się dla ciebie przede wszystkim radość z jazdy i jesteś w stanie poświęcić dla niej praktyczność, poszukaj swojej mazdy. Byle tylko nie była mocno zardzewiała – reszta problemów to drobiazgi.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro