Typowe usterki: Citroen Xsara

Typowe usterki: Citroen Xsara

Citroen Xsara to niedrogi i prosty w konstrukcji samochód. Jest wdzięczny i wygodny, ale jego wizerunek cierpi z powodu stereotypów o francuskich autach. A naprawdę nie ma się czego bać, bo typowych usterek jest w nim nie tak wiele.

udostępnij

Mikołaj AdamczukMikołaj Adamczuk / 01-09-2017

Citroen Xsara, który zadebiutował w 1997 roku jako następca modelu ZX, zdobył sporą popularność na rynku. Nabywcy polubili go za miły dla oka wygląd, dobre silniki, niezłą praktyczność (zwłaszcza w wersji kombi) i nowoczesne wyposażenie. Nie bez znaczenia była też z pewnością świetna reklama, którą zrobił temu modelowi Sebastian Loeb i inni kierowcy z fabrycznego, rajdowego teamu Citroena. Xsara WRC aż 32 razy wygrywała w rajdach mistrzostw świata, dając się poznać jako wyjątkowo szybka, mocna i trwała konstrukcja. Druga generacja modelu weszła na rynek w 2000 roku, ale tak naprawdę był to tylko face lifting – pod względem technicznym zmieniło się niewiele, zaś największą różnicą był przeprojektowany przód auta. Kariera Xsary dobiegła końca w 2004 roku.

Prosta konstrukcja

Po dwóch dekadach od debiutu Xsara nadal jest dość często wybierana przez klientów, tym razem oczywiście na rynku wtórnym. Kierowcy decydujący się na używaną Xsarę cenią ją za komfort jazdy, prostotę konstrukcji i dobrą odporność na korozję. Nie bez znaczenia są też aspekty typowo ekonomiczne – najtańsze egzemplarze tego nowoczesnego przecież samochodu można kupić za niespełna 3 tysiące złotych, a rynkowa oferta niedrogich części jest bogata.

Czy w związku z tym ceny na rynku wtórnym, często nawet dwukrotnie niższe od cen porównywalnych konkurentów z Niemiec, mają swoje uzasadnienie? Czy Xsary często ulegają awariom?

Jaką Xsarę wybrać?

Kompaktowy Citroen występował jako trzy lub pięciodrzwiowy hatchback oraz praktyczne kombi nazywane tu Break. Na bazie Xsary powstał także minivan Xsara Picasso, różni się on jednak nieco od opisywanego modelu. Wybór wersji nadwozia jest zależny od potrzeb (młodzi kierowcy prawdopodobnie wybiorą odmianę trzydrzwiową, zaś rodziny – kombi), w kwestii trwałości poszczególnych typów nie ma różnic – chyba że kombi woziło wyjątkowo ciężkie ładunki. Wtedy tylna belka, o której piszę w dalszej części tekstu, może szybciej się „poddać”.

Xsara II mogła pochwalić się szeroką gamą jednostek napędowych. Bazowym benzynowym motorem był ten o pojemności 1.4 litra i mocy 75 KM. Nie zachwyca osiągami, ale jest dość trwały. Należy jedynie kontrolować, czy nie zużywa zbyt wiele oleju. Lepsze osiągi zapewnia wariant 1.6 (109 KM), ale tutaj należy zwracać uwagę na stan łożysk głównych – ich zużycie skutkuje stukami. Najmocniejsze silniki 2.0 (od 136 KM do 167 KM w wersji sportowej VTS) mogą być zużyte ze względu na dynamiczną jazdę poprzednich właścicieli, ale także cieszą się dobrymi opiniami. We wszystkich benzyniakach należy zwracać uwagę na stan chłodnicy – psuje się czujnik wentylatora, co może skutkować nawet przegrzaniem. Amatorzy LPG polubią Xsarę – jeśli silniki są w dobrym stanie, z powodzeniem można przerobić je na gaz.

Jeśli chodzi o jednostki wysokoprężne, najprostszy będzie wolnossący diesel 1.9D o mocy 68 KM. Nie można się jednak spodziewać po nim dobrych osiągów. Największym powodzeniem cieszą się nowoczesne turbodiesle 2.0 HDI o mocach od 90 do 110 KM, ewentualnie słabszy 1.4 HDI 68-70 KM. Te silniki są chwalone przez użytkowników, ale musimy w ich przypadku liczyć się z typowymi przypadłościami nowych diesli. Mowa tu o usterkach turbosprężarki, czy układu wtryskowego, ewentualnie – jeżeli w danym egzemplarzu występuje – filtra cząstek stałych FAP lub koła dwumasowego.

Co najczęściej się psuje?

O niskim poziomie cen kompaktowego citroena decyduje przede wszystkim przekonanie, że auta z Francji często się psują. Tymczasem Xsara jest dość niezawodna, poważne i drogie w usunięciu usterki zdarzają się w niej rzadko. Trzeba oczywiście pamiętać, że może wymagać wielu inwestycji ze względu na zaawansowany wiek i zużycie materiałów. W tym przypadku nie różni się jednak od swoich konkurentów.

  • Pierwszą rzeczą, którą sprawdzają klienci zainteresowani danym egzemplarzem Xsary, jest kondycja tylnej belki. Typowa dla aut francuskich z tamtych lat część układu zawieszenia ulega awarii w samochodach z przebiegiem ok. 150 tys. km, choć oczywiście nie ma sztywnej reguły. Zazwyczaj termin „awaria tylnej belki” oznacza zużycie uszczelek, łożysk igiełkowych, czopów belki, poduszek jej mocowania lub po prostu zużycie rury nośnej.

  • Często mówi się o regeneracji rury nośnej, jest to jednak niebezpieczne i lepiej wymienić ją na nową. Kosztuje to około 350 zł + robocizna. Ceny pozostałych części to ok. 100–200 zł za sztukę. Zwykle cały remont belki kosztuje 800–1200 zł.

Jak rozpoznać zużycie tych części? Tylne koła zaczynają się wykrzywiać i stawać niejako „w negatywie”, a gdy oprzemy się o tył auta, usłyszymy wyraźne skrzypienie.

Oprócz tego posiadacz Xsary może się także spodziewać usterek elektroniki – szwankuje radio, zacina się czujnik deszczu, żarówki w przednich reflektorach zaś często się przepalają. Częste są narzekania na dmuchawę, która ze względu na usterkę ogranicznika termicznego działa wyłącznie na najwyższym biegu. To może być irytująca usterka.

Układ wydechowy

Warto także zajrzeć pod Xsarę, by sprawdzić, czy układ wydechowy nie jest skorodowany. Jeśli tak, możemy wybrać – w zależności od stopnia zaawansowania rdzy – nowy, kompletny układ wydechowy, sam tłumik środkowy lub końcowy, oczywiście odpowiedni do naszego silnika. Warte zainteresowania są np. oferty firmy Pamaku czy Bosal.

Xsara nie jest młodym autem, więc nabywca musi się liczyć z tym, że po zakupie będzie musiał wybrać się do mechanika. Na szczęście usterki są w normie jak na tę klasę i rocznik auta. Kompaktowego citroena da się polubić!

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro