Typowe problemy ze sprężynami zawieszenia – jak sobie poradzić?

Typowe problemy ze sprężynami zawieszenia – jak sobie poradzić?

Sprężyny to jeden z najważniejszych elementów zawieszenia samochodu. Pełnią one bardzo ważną rolę zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi auta. Na szczęście, przy odpowiedniej eksploatacji, potrafią służyć przez długi czas. Ale… po pewnym przebiegu przychodzi pora na ich wymianę.

udostępnij

Michał LisiakMichał Lisiak / 24-03-2017

A do tego eksploatacja auta na dziurawych drogach sprawia, że sprężyny mogą popękać. W normalnie eksploatowanym aucie potrafią wytrzymać nawet trzysta tysięcy kilometrów przebiegu, a czasami i więcej. Niemniej jednak po tak dużym przebiegu częściowo tracą swoje właściwości.

Sprężyny występują w większości współczesnych zawieszeń samochodowych. Jedynie w niektórych zastępują je drążki skrętne.

Jak montuje się sprężyny zawieszenia? Najczęściej pomiędzy wahaczem dolnym a podłużnicą nadwozia. Sprężyny są także częścią popularnego elementu – kolumny resorującej lub kolumny MacPhersona, jaka jest często stosowana w przednim zawieszeniu wielu popularnych aut.

Dlaczego montuje się sprężyny w zawieszeniu? Oczywiście po to, aby tłumiły one wstrząsy w czasie jazdy po nierównościach. Działanie sprężyn uzupełniają amortyzatory, zabezpieczając auto między innymi przed nadmiernym kołysaniem. Poza tłumieniem wstrząsów, zadaniem sprężyn jest także utrzymywanie prześwitu. Sprężyny, tak samo jak amortyzatory, odpowiadają też za utrzymywanie kontaktu przez koła samochodu z powierzchnią, po której porusza się auto.

Same sprężyny są także wdzięczną częścią samochodu, albowiem nie wymagają one żadnych czynności serwisowych. Pracują tak długo, aż się zużyją, albo… zostaną uszkodzone.

Objawy awarii sprężyn zawieszenia

Po czym poznać, że sprężyny w samochodzie mają już dość i należy je wymienić? Nie jest to łatwe. Jeśli doszło do pęknięcia sprężyny śrubowej zawieszenia, to najczęstszym objawem jest stukanie – słyszalne albo podczas dodawania gazu, albo podczas hamowania, a także podczas jazdy po dziurawej drodze.

Co przyspiesza zużywanie się sprężyn zawieszenia?

Przede wszystkim zbytnie obciążanie samochodu i przeciążanie go. Ale nie tylko. Destrukcyjne działanie na sprężyny może mieć niewielkie, ale stałe obciążanie auta. Na przykład poprzez… instalację gazową, która nieustannie obciąża tylną oś. Sprężyny muszą mieć po prostu szansę się rozprostować.

Jak wymienia się sprężyny w zawieszeniu?

Podobnie jak w przypadku amortyzatorów, jeśli pękła sprężyna po jednej stronie, wymienia się je po obu stronach jednej osi. Wszystko po to, aby samochód nie przechylił się na jedną stronę, kiedy jedna ze sprężyn – nowa – będzie zapewniać inne warunki pracy zawieszenia niż stara, zużyta sprężyna. W takiej sytuacji auto, w czasie awaryjnego hamowania, może zachować się w nieprzewidywalny sposób.

Czy można prewencyjnie wymieniać sprężyny zawieszenia?

Teoretycznie długi okres eksploatacji sprężyn powoduje ich silne zużywanie się i utratę właściwości. Dlatego można, nawet bez objawów awarii, wymieniać sprężyny po przekroczeniu przebiegu powyżej dwustu pięćdziesięciu albo trzystu tysięcy kilometrów. Można oczywiście wcześniej, jeśli auto było eksploatowane na dziurawych drogach albo było stale lub mocno obciążane.

Wymianę sprężyn najlepiej połączyć wraz z wymianą amortyzatorów, aby raz zapłacić za robociznę. W przypadku kolumn Mac Phersona najlepiej wymienić cały element na nowy, bez rozbierania go.

Można oczywiście wymienić same sprężyny w kolumnie Mac Phersona. W takiej sytuacji cała kolumna resorująca musi zostać wymontowana z auta (wymaga to podniesienia samochodu na podnośniku i demontażu kół.). Następnie z kolumny trzeba zdjąć starą sprężynę, do czego potrzebny jest specjalny ściągacz. Po zamontowaniu nowej sprężyny oraz nowych elementów amortyzatora, takich jak górna poduszka i łożysko oraz osłony i odboje, kolumnę można przykręcić do zwrotnicy koła i do sworznia wahacza.

Ile kosztują nowe sprężyny zawieszenia?

Cena zależna jest od producenta i modelu auta. Ale można przyjąć średnio, że jedna nowa sprężyna zawieszania kosztuje od 130 złotych do 200 złotych.

Dodatkowa czynność po wymianie sprężyn zawieszenia

Po wymianie sprężyn, jak po każdej ingerencji w zawieszenie lub układ kierowniczy, należy sprawdzić geometrię. To oczywiście wiąże się z dodatkowymi kosztami, ale trzeba to zrobić.

Zawieszenie samochodu ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo oraz na komfort jazdy. Dlatego musi być ono sprawne, bez względu na to czy poruszamy się luksusową limuzyną, czy małym mikrusem, jeżdżącym na trzynastocalowych felgach.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro