„Twardy orzech do zgryzienia” – recenzja gry planszowej

„Twardy orzech do zgryzienia” – recenzja gry planszowej

Wiewiórki na orzechy łase, więc przechytrzenie tych głodomorów będzie nie lada wyzwaniem. Kilka wiewiórek na drzewie przeskakuje z gałęzi na gałąź i powiększa swoją kolekcję orzechowych łupów. Pytanie tylko, jak nie dać się zmylić i wyprzedzić przeciwników w tym emocjonującym wyścigu do mety…

udostępnij

Kamila GątkiewiczKamila Gątkiewicz / 16-04-2019

Wnętrzności i przygotowanie do gry

W małym pudełku znajdziemy dwustronną planszę rozłożystego drzewa (jedna strona jest przeznaczona dla 2 graczy, a druga strona służy 3 i 4 graczom), 60 żetonów z orzechami (12 sztuk po jednym, dwóch, trzech, czterech i pięciu orzechach), 4 drewniane wiewiórki (żółta, czerwona, niebieska i biała) oraz woreczek na żetony. Wszystkie elementy są bardzo dobrej jakości, więc przetrwają niejedną rozgrywkę w dziecięcym gronie. Dodatkowo grafika też jest dostosowana do młodszego gracza i przyciąga wzrok bajkowym wykonaniem.

orzech 2

Gra jest przeznaczona dla 2 do 4 graczy w wieku co najmniej 8 lat. W zależności od liczby graczy wybieramy odpowiednią stronę planszy i kładziemy ją na środku stołu. Żetony z orzechami rozkładamy losowo na planszy (skierowane orzechami do góry), ale pole środkowe zostawiamy puste. Przy dwóch graczach wykorzystujemy po 9 żetonów z jednym, dwoma, trzema i czterema orzechami. Natomiast w składzie trzy- i czteroosobowym bierzemy wszystkie żetony orzechów. Każdy gracz wybiera pionek wiewiórki w swoim ulubionym kolorze. Najmłodszy uczestnik gry stawia swoją wiewiórkę na dowolnym żetonie z jednym orzechem, a reszta graczy działa zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

orzech 3

Przebieg rozgrywki

Każdy gracz w swoim ruchu ma do wyboru skok lub odpoczynek. W sytuacji, gdy wiewiórka stoi na żetonie z orzechami, skacze o tyle pól, ile orzechów jest na żetonie. Po skoku żeton, na którym stała wiewiórka, trafia do gracza (umieszczamy je odkryte przed sobą). Jednak wiewiórka może też stać na pustym polu. Wtedy, ruszając, jesteśmy zmuszeni oddać jeden żeton i przesuwamy pionek o tyle pól, ile orzechów znajduje się na oddanym żetonie. Może też wystąpić sytuacja, że wiewiórka znalazła się wcześniej na wierzchołku drzewa. Niestety w tym przypadku też w trakcie ruchu oddajemy jeden ze swoich żetonów, ale dla odmiany możemy wykonać skok na dowolne pole na planszy.

orzech 4

Jak widać, każde przemieszczenie wiewiórki może mieć swoje konsekwencje w kolejny ruchach. Czasami „nachapanie się” dużej liczby orzechów może doprowadzić do tego, że utkniemy w jednym miejscu i żeby się z niego wydostać, będziemy musieli oddawać wcześniej zdobyte żetony. Dlatego gracze jeden za drugim opracowują taktykę przemieszczania się po planszy, niczym po strumyku pełnym śliskich kamieni. Krótko mówiąc, tu wcale nie chodzi o skakanie po żetonach na łeb na szyję. Znaczenie ma tu logiczne myślenie, umiejętność przewidywania kolejnych ruchów i podejmowanie trafnych decyzji. W końcu kluczem do sukcesu jest umiejętność skupienia. Gra dobiega końca, gdy wyczerpią się wszystkie orzechy na drzewie lub wszystkie wiewiórki odpoczywają. Oczywiście wygrywa gracz z największą liczbą orzechów na żetonach.

orzech 5

Podsumowanie

„Twardy orzech do zgryzienia” jest grą dobrze zbilansowaną pomiędzy przyjemnością rozgrywki a rozruszaniem szarych komórek. Wykonanie jest ładne i staranne, więc nie ma obawy, że elementy zbyt szybko się wyeksploatują. Tytuł stawia przed graczami wyzwania w zakresie planowania, łamigłówek i matematyki. Więc bez dobrej strategii daleko nie zajdziemy. Dodatkowo gra jest dobrze skalowalna przy różnej liczbie uczestników. Kto chętny na polowanie na orzechy?

„Twardy orzech do zgryzienia” można kupić na Allegro za ok. 35 zł.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro