Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę

Tryby w aparatach fotograficznych – jakie są, czy warto z nich korzystać

Najłatwiejszym sposobem na zrobienie zdjęcia aparatem fotograficznym jest po prostu wybranie trybu automatycznego i naciśnięcie spustu migawki. Aparat sam analizuje panujące warunki oświetleniowe i dobiera parametry dla danego zdjęcia. Nie zawsze jednak powinniśmy ufać elektronice, tylko zdać się na własne umiejętności i zmienić tryb fotografowania. Bardzo często taki wybór okaże się słuszny, a nasze zdjęcie będzie po prostu lepsze.

Tryby w aparatach fotograficznych – jakie są, czy warto z nich korzystać

Zawodowy fotograf najczęściej robi zdjęcia z użyciem trybu manualnego (samodzielnie dobiera ustawienia do panującej sytuacji). Możemy też korzystać z półśrodków – w aparatach znajdziemy tryby preselekcji czasu i przysłony. Ponadto w niemal każdym aparacie, nawet amatorskich kompaktach, są tryby przypisane do różnego rodzaju fotografii – portret, sport czy zdjęcie nocne. Z jakiego tak naprawdę trybu powinniśmy korzystać i jak często mamy manewrować pomiędzy kolejnymi ustawieniami?

Tryb automatyczny czy manualny

Z trybu automatycznego w aparacie fotograficznym korzystał niemal każdy użytkownik takiego sprzętu. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku robienia zdjęć smartfonem. Po prostu naciskamy przycisk spustu migawki i zdjęcie gotowe. Niczym się nie przejmujemy, nic nie musimy ustawiać – elektronika robi to za nas. Są jednak sytuacje, w których automatyka aparatu zawiedzie. Zdjęcie będzie np. prześwietlone. Może też się tak zdarzyć, że chcemy uzyskać inny efekt od tego, jaki jest w stanie zapewnić nam tryb automatyczny. W takim przypadku warto na kole nastaw przełączyć wskaźnik na literę M – czyli tryb manualny (ręczny).

koła nastaw do przełączania trybów fotografia w aparatach

Wtedy sytuacja zmienia się diametralnie. W przypadku automatu nie musieliśmy robić nic poza wciskaniem spustu migawki. W trybie ręcznym to my odpowiadamy za ustawienia każdego z parametrów. Co zatem ustawiamy? Przede wszystkim czas naświetlania, tzw. szybkość migawki, czułość ISO i przysłonę. Pierwszy parametr to czas, w którym będzie otwarta migawka – im dłuższy czas naświetlania, tym nasze zdjęcie będzie jaśniejsze. Z kolei krótszy czas umożliwia bardziej zamrożony ruch. Parametr ISO wyraża czułość na światło matrycy umieszczonej w aparacie. Im wyższe ISO ustawimy, tym czułość sensora jest większa. W praktyce oznacza to, że wyższe wartości ISO powodują rozjaśnienie naszego zdjęcia. Umożliwiają fotografowanie w słabych warunkach oświetleniowych lub po zmroku. Jednak oznacza to dla nas pogorszenie jakości obrazu – zdjęcie będzie mniej szczegółowe i przede wszystkim pojawi się na nim szum cyfrowy, tzw. ziarno. Wartość przysłony z kolei zależy od konkretnego modelu obiektywu. Wpływa ona na ilość światła, jaką wpuścimy do matrycy. Im niższa wartość przysłony, tym więcej światła wpuszczamy, jednocześnie zmniejsza się też głębia ostrości. Przy wysokiej wartości przysłony więcej elementów na zdjęciu jest ostrych. Jednocześnie nie uzyskamy artystycznego rozmycia tła i będziemy musieli zwiększyć czułość ISO oraz czas otwarcia migawki, aby zdjęcie było prawidłowo doświetlone.

Czas, czułość ISO i przysłona to parametry ściśle ze sobą powiązane. Warto wiedzieć, za co odpowiadają i co możemy uzyskać, zmieniając ich wartości. Tego idealnie nauczy nas praktyka – robienie zdjęć w trybie manualnym. Na początku może się to wydawać trudne, jednak im więcej będziemy robić zdjęć, tym zmiana powyższych parametrów będzie dla nas łatwa i naturalna.

Tryby preselekcji czasu i przysłony

Teraz skupimy się na dostępnych trybach, tzw. półautomatycznych. Do wyboru mamy tryby preselekcji czasu i przysłony. Często korzystają z nich fotografowie w sytuacjach, gdzie warunki zmieniają się bardzo szybko i nie ma czasu na zmiany wszystkich parametrów. Wtedy to aparat nam pomaga, ale tylko częściowo. W przypadku trybu preselekcji przysłony to ona jest dla nas priorytetem i w pełni nią sterujemy. Najczęściej oznaczana jest literą A (aparaty Nikona, Sony itd.) lub skrótem Av (aparaty Canona). Nie należy tego oznaczenia mylić z trybem automatycznym, w tym bowiem przypadku jest to skrót od angielskiego słowa aperture (przysłona). Czułość ISO możemy również sami ustawić lub zdecydować się na tzw. ISO auto – aparat dostosowuje poziom czułości. Z kolei w pełni automatyczny jest czas otwarcia migawki. Nasz aparat na podstawie panujących warunków oświetleniowych oraz aktualnie używanej przysłony i czułości dostosowuje czas otwarcia migawki.

tryb preselekcji przysłony

Odwrotnie wygląda sytuacja, gdy w aparacie ustawiamy tryb preselekcji czasu. Oznaczony jest literą S od angielskiego słowa shutter, czyli migawka. Możemy też spotkać się ze skrótem Tv od zwrotu time variable. W tym przypadku uznajemy, że parametr czasu otwarcia migawki jest najważniejszy i chcemy mieć nad nim pełną kontrolę. My więc ustawiamy czas, a aparat dobiera wartość przysłony. Z czułością ISO jest tak samo – albo my ją ustawiamy wedle uznania, albo decydujemy się na automatyczny dobór wartości parametru ISO. Kiedy najlepiej korzystać z powyższych trybów? Preselekcja przysłony najczęściej sprawdza się przy fotografii portretowej i krajobrazowej. Z kolei preselekcja czasu przyda się przy bardziej dynamicznych ujęciach i fotografii sportowej.

Tryby do portretów, sportu i zdjęć nocnych – warto ich używać?

Na koniec krótko o różnych trybach do fotografowania oferowanych przez producentów aparatów. Nawet w budżetowych kompaktach znajdziemy tryb do zdjęć portretowych, sportowych czy nocnych. W pierwszym przypadku automatyka ustawia pożądaną przy portretach niską przysłonę, a oprogramowanie dobiera kolorystykę podkreślającą przede wszystkim twarz fotografowanej osoby. W trybie sportowym automatyka aparatu stara się jak najbardziej skrócić czas otwarcia migawki – celem jest zamrożenie ruchu za wszelką cenę. Przy zdjęciach nocnych z kolei podkręcana jest czułość ISO. Należy pamiętać, że każdy z trybów tematycznych sprawia, że automatyka aparatu dobiera ustawienia charakterystyczne dla wybranego typu fotografii.

  1. przykład trybu - czyste zdjęcie sportowe
  2. przykład trybu - wyrazista sceneria
  3. przykład trybu - zdjęcie nocne z ręki
  1. przykład trybu - czyste zdjęcie sportowe
  2. przykład trybu - wyrazista sceneria
  3. przykład trybu - zdjęcie nocne z ręki

Korzystanie z powyższych trybów nie oznacza jednak przepisu na udane zdjęcie. O wiele lepszym rozwiązaniem jest trening umiejętności fotograficznych na trybie manualnym. Wtedy nieważne, czy fotografujemy zawody sportowe, czy krajobraz nocą – będziemy świadomi dobieranych ustawień. Będziemy też wiedzieli, jakie korekty wprowadzić, aby uzyskać zadowalający efekt i zrobić naprawdę dobre zdjęcie.

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro