Trening wzmacniający dla entuzjasty kitesurfingu

Trening wzmacniający dla entuzjasty kitesurfingu

Kitesurfing, podobnie jak inne sporty, wymaga wypracowania formy przed sezonem. Rzetelne przygotowanie zapewni lepsze osiągnięcia na wodzie i pozwoli uniknąć kontuzji. Opierając się na radach mistrzów tej dyscypliny sportu, podpowiadamy, jak się odpowiednio przygotować do otwarcia sezonu.

udostępnij

Marcin KędziaMarcin Kędzia / 05-05-2017

Patrząc pod kątem przygotowania fizycznego, warto uprawiać różne sporty w ciągu całego roku.

Biegaj, pływaj, skacz!

Przykładowo bieganie, pływanie czy gry zespołowe wspaniale budują ogólną kondycję fizyczną i wydolność. Również uprawianie sportów zimowych – narciarstwa czy snowboardingu – pozwala ćwiczyć nie tylko mięśnie, ale również zmysł równowagi i mięśniowe czucie głębokie, jakże istotne w kiteboardingu. Dodatkowo ogólna sprawność fizyczna sprawia, że mięśnie, ścięgna i ich przyczepy są mocniejsze i bardziej elastyczne, a więc mniej podatne na kontuzje. Aktywność w takim zakresie samoczynnie zadba o naszą formę w okresie zimowym i wówczas mniej wysiłku i pracy trzeba włożyć w rozpoczęcie sezonu na wodzie.

Uwaga na przeciążenia

Ci, którzy nie uprawiają sportów zimowych, a na pozostałą aktywność ruchową mają niezbyt wiele czasu, powinni rozpocząć przygotowania na 6 tygodni przed pierwszym pływaniem. Jest to okres wystarczający, aby dobrze przygotować grupy mięśni, których będziemy używać, uprawiając kitesurfing. Ćwicząc, uwagę powinniśmy zwracać na następujące grupy mięśni: szyi, brzucha i grzbietu, ramion i obręczy barkowej, kończyn dolnych. Właśnie one są najbardziej obciążone podczas pływania. Mięśnie brzucha i grzbietu pracują przez cały czas. Pozycja przyjmowana podczas jazdy i sterowanie latawcem powodują, że tułów i brzuch pracują bardzo intensywnie. Podobnie wygląda sprawa z mięśniami kończyn dolnych, które również pracują przez cały czas. Mięśnie nóg amortyzują uderzenia podczas lądowania po skokach, przyjmują wszystkie drgania wywołane przez kontakt deski z wodą i uderzającymi w deskę falami. Mięśnie ramion i obręczy barkowej również pracują przez cały czas podczas pływania, gdyż to właśnie rękoma sterujemy latawcem. Mięśnie szyi to stosunkowo niewielka grupa stale napięta podczas pływania, dlatego ich przeciążenie szczególnie boleśnie odczują początkujący kitesurferzy.

Tygodniowy zestaw ćwiczeń

Oto jeden z wielu możliwych schematów tygodniowych ćwiczeń, które wzmocnią wszystkie grupy mięśni wykorzystywane najintensywniej podczas kitesurfingu:

Poniedziałek: godzina zajęć – 15 min rozgrzewki na ergometrze lub rowerze stacjonarnym, potem intensywne ćwiczenia wytrzymałościowe i równoważne, następnie przysiady z obciążeniem, np. gryfem sztangi, wypady i rozciąganie.

Wtorek: godzina ćwiczeń z naciskiem na górne partie ciała: rozpiętki klatki piersiowej z hantlami, wyciskanie na leżąco i podnoszenia ciężarków o niedużej wadze.

Środa: godzinny program ćwiczeń na plecy i ramiona: 15 min rozgrzewki na ergometrze, następnie 45 min ćwiczeń z ciężarkami.

Czwartek: 40-minutowy mecz piłki nożnej, a następnie 20-minutowe bieganie w terenie lub na bieżni elektrycznej.

Piątek: program z poniedziałku + trening wytrzymałościowy podczas meczu piłkarskiego lub siatkarskiego.

Sobota: godzinne ćwiczenia z naciskiem na tułów i górne partie ciała.

Niedziela: godzinne ćwiczenia z naciskiem na plecy i ramiona + 20-minutowe bieganie.

Jest to tylko jeden z możliwych schematów przygotowań do sezonu kiteboardingowego. W zależności od formy i uprawianych dyscyplin sportu każdy może mieć program mniej lub bardziej intensywny. Powinien być dopasowany do warunków fizycznych, wydolności i obranych celów ćwiczącego, dlatego warto zwrócić się do instruktora o ułożenie indywidualnego planu treningowego w okresie poprzedzającym inaugurację sezonu na wodzie. Odpowiednio dobrane ćwiczenia i ich intensywność pozwolą szybko wejść w jazdę na kicie i czerpać z tego frajdę bez zmęczenia, zakwasów i kontuzji.

oferty sponsorowane

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro