Aktualnie trwają przerwy techniczne w wielu bankach oraz PayU. Do godziny 8:00 możesz napotkać problemy z płatnościami.

Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę
Zdaniem eksperta

Test samochodu Seat Ibiza

Zapraszam na wspólną przejażdżkę Seatem Ibizą – samochodem, który potrafi zaskoczyć na wielu płaszczyznach.

Test samochodu Seat Ibiza

Nowe wcielenie

Seat Ibiza, który obecnie gości w salonach, to już piąta generacja tego modelu. Co zmieniło się przez 35 lat, od kiedy oficjalnie zaprezentowano pierwszą wersję tego miejskiego auta? Można uznać, że wszystko.

Już na pierwszy rzut oka widać, że Ibiza dojrzała pod względem stylizacyjnym. Wszechobecne krągłości, charakterystyczne dla samochodów Seata jeszcze 10 czy 15 lat temu, teraz zastąpiły ostre i mocno ciosane linie. Ibiza nabrała charakteru i wygląda bardziej sportowo nawet w podstawowej wersji wyposażenia. Rasowości dodają pełne światła LED. Z kolei wersja FR, z nieco przemodelowanym zderzakiem i dużymi, 18-calowymi kołami, wygląda na prawdziwą bestię. Niestety nie potwierdza tego silnik ukrywający się pod maską… 5 We wnętrzu najnowszej Ibizy jest podobnie, jak na zewnątrz. Trochę ostro zarysowanych linii ze szczyptą nowoczesności. W zależności od konfiguracji wnętrze może być przytłaczająco czarne lub rozweselająco kolorowe. Do wyboru jest również kilka wersji tapicerek, które łączą ze sobą różną kolorystykę i wzornictwo. 7 Po zajęciu miejsca kierowcy moją uwagę zwrócił całkiem spory, dobrze wkomponowany w deskę rozdzielczą ekran dotykowy. Wyświetlacz ma przekątną 8 cali i działa znakomicie. Menu składające się z kolorowych kafelków jest przyjemne dla oka i przy okazji intuicyjne – korzystanie z tego systemu sprawiało mi przyjemność, podobnie zresztą jak w nowych modelach Skody. Poniżej ekranu znajduje się wygodny schowek na telefon z opcją bezprzewodowego ładowania i dwa porty USB, czyli gadżety przydatne każdemu współczesnemu kierowcy. 8

Wolność wyboru

Pod maską Seata Ibizy – nawet w sportowo wyglądającej wersji FR – niewiele się dzieje. I tak jest w istocie, producent postawił bowiem na downsizing, a nie mocne wrażenia z jazdy. Decydując się na nową Ibizę, możemy wybrać 3-cylindowy silnik benzynowy MPI o pojemności 1.0 i mocy 65 lub 75 KM, 1.0 EcoTSI o mocy 95 lub 115 KM lub 1.5 TSI EVO, rozwijający moc 150 KM. Najmocniejsza jednostka zapewnia osiągi na poziomie 8 s do setki. Dla fanów diesla przewidziano tylko jeden motor – 1.6 TDI o mocy 80 KM. 9

W kwestii spalania wiele zależy od nogi i stylu jazdy kierowcy. Testując silnik o mocy 115 koni mechanicznych, byłem w stanie zejść ze spalaniem do poziomu 6-7 l/100 km, co przy jednostce benzynowej uznaję za znakomity rezultat. Luzując jednak nieco prawą stopę, spalanie potrafiło szybko poszybować do 11 l/100 km.

Seat Ibiza może być wyposażony w rewelacyjny i ceniony automat DSG lub manualną skrzynię biegów. Testując tę drugą, miałem pozytywne wrażenia – kolejne przełożenia wchodziły płynnie, a operowanie lewarkiem zmiany biegów dawało sporo frajdy. 6

Słowo o frajdzie

A skoro o frajdzie mowa, taką zapewnia już jazda Seatem Ibizą. I nie chodzi tylko o osiągi i czas do setki, ale o wrażenia, które docierają do nas podczas przebywania za kierownicą. Seat Ibiza to małe, zwinne i zwarte auto, które z radością pokonuje kolejne zakręty. W tym samochodzie ma się wrażenie, że siedzi się w modelu znacznie szybszym niż w rzeczywistości. Kolejny plus to hamulce, które działają bardzo sprawnie i dają pewność podczas szybkiego wytracania prędkości. 11

Kończąc test Seata Ibizy, zaczynam się zastanawiać… To samochód, który świetnie wygląda. Auto, które daje naprawdę wiele radości z jazdy. Dlaczego zatem tak mało egzemplarzy widuję na ulicach? Może chodzić o cenę. Najtańsza, najwolniejsza i „goła” Ibiza kosztuje 45 000 zł. Za doposażoną wersję FR, w dodatku ze 150-konnym silnikiem pod maską, trzeba zapłacić już 70 000 zł. Biorąc pod uwagę rozmiary auta, może wydawać się to spora kwota. Okazuje się jednak, że konkurencyjna Skoda Fabia kosztuje dokładnie tyle samo – od 42 000 do nawet 75 000 zł za wersję kombi z dieslem. A Fabii na ulicach jeździ znacznie więcej niż Seatów. A szkoda, bo Ibiza to naprawdę udany model.

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

Może Cię także zainteresować


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro