Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę
Zdaniem eksperta

Test samochodu Jeep Compass

Jeep Compass to średnich rozmiarów SUV, plasujący się pomiędzy większym modelem Cherokee a mniejszym Renegade. Czy ma równie dużo charakteru co inne Jeepy? Zapraszam na test.

Test samochodu Jeep Compass

5

Na drodze

Tak się zdarzyło, że Jeepa Compassa testowałem w całkiem skromnej, podstawowej wersji wyposażenia. Silnik Diesla 2.0 MJD o mocy 140 KM, do tego manualna skrzynia biegów. Jak takie zestawienie sprawdza się w praktyce? 14 Mimo sporych rozmiarów auta 140-konny diesel sprawnie radzi sobie z napędzaniem samochodu, głównie za sprawą wysokiego momentu obrotowego, który jednak wywołuje mocno odczuwalną turbodziurę. Lewarek skrzyni biegów ma krótki skok, co ułatwia zmianę przełożeń, ale wymaga przyzwyczajenia. Podobnie ze sprzęgłem, które podczas pierwszych kilometrów jazdy sprawia wrażenie zbyt twardego. 12 Przy delikatnej jeździe Jeep Compass z dwulitrowym dieslem pod maską spala 7–8 litrów w cyklu mieszanym, w trasie można zejść do 6 l/100 km. To całkiem dobry wynik, szczególnie mając na uwadze gabaryty i masę auta.

Mieszane uczucia wywołało we mnie zawieszenie. Po Jeepie trudno spodziewać się twardego zestrojenia, ale podczas jazdy miejskiej czy autostradowej samochód wydaje się aż nadto miękki – mocno nim buja. Kierowca nie czuje się panem sytuacji, a bardziej wrażliwi pasażerowie mogą wręcz nabawić się choroby morskiej. 13 Jeep Compass zaskakuje przestronnością, szczególnie z tyłu. Pasażerowie jadący w drugim rzędzie z pewnością nie będą narzekać na brak miejsca na nogi. Z kolei bagażnik ma 438 litrów – wystarczająco, ale rozczarowuje niestety nieregularny kształt przestrzeni bagażowej, co utrudnia optymalne rozłożenie bagaży. 17 Do jakości wykonania i spasowania kabiny właściwie nie mam większych zarzutów, czuć tutaj styl Jeepa – jest prosto, ale w miarę solidnie. Zmieniłbym tylko kierownicę – ta, z którą miałem okazję siedzieć w Jeepie Compassie, była zbyt gruba, co uniemożliwiało wręcz wygodny i pewny chwyt. Było to szczególnie męczące podczas pokonywania dłuższych odcinków na fotelu kierowcy. 18

Na pochwałę zasługuje zapewniający sporą precyzję układ kierowniczy (nie mylić z przechylającym się nadwoziem) oraz sprawnie działający napęd na cztery koła. A skoro już przy nim jesteśmy… 16

W terenie

Jeep Compass to – jak każdy samochód tej marki – zawodnik dzielnie radzący sobie w terenie. Do wyboru są dwa systemy napędowe: Jeep Active Drive i Jeep Active Drive Low, płynnie przełączające tryb pomiędzy 4x2 a 4x4. Optymalne rozdzielanie momentu obrotowego pozwala autu złapać trakcję praktycznie na każdej nawierzchni. Kierowca może również wybrać tryb na wybrany typ drogi – służy do tego system zarządzania trakcją Selec-Terrain, umożliwiający wybór pomiędzy trybami na śnieg, piach, błoto i skały. Wszystko odbywa się za pomocą przycisków umieszczonych w okolicy lewarka skrzyni biegów. Możemy również ustawić samochód w tryb automatyczny, wówczas system sam dobierze optymalne parametry pod kątem nawierzchni, po której się poruszamy. 8

Jeśli poszukujecie auta terenowego, warto wybrać Jeepa Compassa w wersji Trailhawk, który w Polsce będzie niebawem oferowany. Posiada on 17-calowe opony terenowe, znacznie lepiej radzące sobie na trudnej nawierzchni niż tradycyjne opony drogowe. Podwyższone zawieszenie również przyda się podczas jazdy po nierównościach. Niestety, standardowa wersja nie radzi sobie już tak dobrze. 9

Jeżdżąc Jeepem Compassem po wcale nie tak wymagającym terenie, zdarzyło mi się zahaczyć przednim zderzakiem o drogę. Stało się tak np. podczas jazdy po dołkach, przy których nie spodziewałbym się, że Jeep polegnie. Na szczęście obyło się bez uszkodzeń dzięki temu, że jechałem powoli, ale rozczarowanie zdolnościami terenowymi modelu Compass pozostały. Okazuje się zatem, że ten model lepiej sprawdzi się na autostradzie niż na wybojach, a wszystko przez mało terenowe profilowanie zderzaka. 15

Mimo że testowany przeze mnie egzemplarz Jeepa Compassa Limited był pozbawiony nawigacji czy kamer cofania, miał manualną skrzynię biegów i 140-konnego diesla pod maską, wart był sporej ceny. Wersja ta kosztuje ok. 140 000 zł. Podstawową wersję tego modelu można kupić w cenie nieprzekraczającej 100 000 zł, z silnikiem 1.4 o mocy 140 KM i napędem na przednią oś. Czy warto? Wszystko zależy, jakiego samochodu szukamy, ja jednak przyznam szczerze, że Jeep Compass nie uwiódł mnie tak mocno jak większy Jeep Grand Cherokee czy mniejszy Jeep Renegade. Moim zdaniem Compass ma w sobie mniej z Jeepa niż te dwa modele.

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

Może Cię także zainteresować


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro