Test roweru elektrycznego Ecobike Tourism
Zdaniem eksperta

Test roweru elektrycznego Ecobike Tourism

Elektryk pozwala szybko i sprawnie dotrzeć na miejsce bez przepoconej koszuli. Zastanawiasz się, jaki model będzie odpowiedni do poruszania się po mieście? Odpowiedzią na to zapotrzebowanie może być składak Ecobike Tourism.

udostępnij

Monika PrzechodzeńMonika Przechodzeń / 01-07-2019

Konstrukcja

Rama składaka Ecobike Tourism wykonana jest z aluminium, co przekłada się na wagę roweru wynoszącą 21,8 kg. Jest to przyzwoity wynik jak na rower wyposażony w silnik i akumulator. Jak to w składakach, zamontowano małe koła o średnicy 20 cali. Ecobike dostępny jest w jednym rozmiarze – 15,5 cala. Na szczęście kierownica i rurka podsiodłowa mają duży zakres regulacji, tak że można go łatwo dostosować do wzrostu. Jedynie bardzo niskie osoby mogą czuć się mniej komfortowo dzięki długości ramy. W tej kwestii można kombinować ze zmianą kierownicy na bardziej giętą.

Duży plus takiego kształtu ramy to łatwość wnoszenia roweru po schodach. W przypadku elektrycznych rowerów miejskich, często jest to bardzo trudne ze względu na wagę i gabaryty. Tourism jest kompaktowy, a ramę można łatwo chwycić i bez żadnej ekwilibrystyki poruszać się po wąskich klatkach schodowych.

glowne

Osprzęt

Ten model wyposażony jest w tylną, 6-biegową przerzutkę klasy Shimano Tourney. Jest to tradycyjna konstrukcja z zewnętrznym wózkiem. Biegi zmienia się obrotową manetką zmontowaną przy chwycie kierownicy. W rowerach elektrycznych silnik wspomaga naszą jazdę, dlatego taki zestaw jest w zupełności wystarczający.

W Ecobike’u zamontowano hamulce typu V-Brake. Hamowanie z prędkości 25 km/h to dla nich żaden problem. Widać w tym przypadku, że hamulce tarczowe okazały się zbędne.

Co ważne, obręcze kół są wzmacniane, z gęstym układem szprych. Przy małych kołach i braku amortyzacji to bardzo trafna decyzja producenta. Opony też są porządne (Schwalbe Big Apple) z typowo miejskim bieżnikiem i wkładką antyprzebiciową.

Zasilanie

Najważniejsze elementy w elektryku to silnik i akumulator. Tourism jest wyposażony w bezoporowy silnik Bafang o mocy 250 W, zamontowany w tylnej piaście. Takie umiejscowienie narzuca konstrukcja roweru. Przy składanej ramie trudno byłoby umieścić go centralnie. To jednak nie rower górski i rozkład masy nie jest najważniejszy. Wspomaganie pracuje płynnie – załącza się po mniej więcej połowie obrotu korby. Wystarczająco szybko, aby dynamicznie ruszyć spod świateł.

8

Przy zakupie do wyboru są dwa modele akumulatora litowo-jonowego. Bez dopłaty model o pojemności 7,8 Ah oraz za dodatkowe 400 złotych – o pojemności 9,6 Ah. Mój rower testowy miał mniejszą baterię i uważam, że w warunkach miejskich się sprawdził.

7

Akumulator jest sprytnie ukryty wewnątrz ramy, dlatego na pierwszy rzut oka nie widać, że rower ma wspomaganie. Można go ładować przez gniazdo umieszczone w ramie lub całkowicie wyjąć. Aby dostać się do baterii, trzeba złożyć ramę.

4

Na kierownicy zamontowany jest spory wyświetlacz, na którym widoczna jest prędkość, liczba przejechanych kilometrów oraz poziom wspomagania. Za pomocą przycisków można zmieniać moc wspomagania w sześciostopniowej skali.

5

Na kierownicy znajduje się także manetka, która włącza wspomaganie podczas prowadzenia roweru.

Zasięg

Przez cały test używałam maksymalnego trybu wspomagania. W warunkach miejskich po przejechaniu 45 km na wyświetlaczu stopnia naładowania akumulatora pozostały mi dwie z sześciu kresek. Z pewnością przejechałabym na nim kolejne 20 km. Jak widać, zasięg umożliwia spokojne poruszanie się nawet po dużym mieście. Po rozładowaniu baterii można rowerem jechać dalej – nie jedzie się wcale ciężko.

Składanie

10

Rower można złożyć do rozmiarów pozwalających na schowanie go do bagażnika samochodu. Rama w połowie długości ma zawias i zatrzask. Podobnie łamie się kierownica. Wszystkie połączenia chodzą gładko i są łatwe w obsłudze, choć aby złożyć go szybko, trzeba nabrać trochę wprawy. Jednym ruchem ręki możemy złożyć także pedały. Jeżeli wsunie się głęboko sztycę siodełka, stworzy ona dodatkową podpórkę i złożona całość nie będzie wymagała dodatkowego oparcia.

2

Składaki bardzo pasują do idei park and drive. Chodzi o to, aby przy dłuższych dojazdach do pracy samochód pozostawiać na przedmieściach i bezpłatnych parkingach, a do centrum podróżować już rowerem. Kolejny plus – składak nie wymaga dodatków w postaci bagażnika na dach czy hak.

9

Elementy wyposażenia

6

Jak na rower miejski przystało, Tourism posiada wszystkie elementy wyposażenia niezbędne, aby stać się pełnoprawnym środkiem transportu. Założono w nim przednie i tyle oświetlenie zasilane z baterii głównej. Aby je uruchomić, należy dłużej przycisnąć przycisk „+” na wyświetlaczu.

3

Błotniki oraz osłona łańcucha na korbie zabezpieczają rowerzystę przed ubrudzeniem i ochlapaniem. Z tyłu znajduje się solidny bagażnik z taśmami zabezpieczającymi. Nie mogło też zabraknąć porządnej stopki.

Wrażenia z jazdy

Muszę przyznać, że byłam bardzo pozytywnie zaskoczona. Na co dzień poruszam się zupełnie innym typem roweru, ale po przetestowaniu Ecobike’a uważam, że składaki są świetną opcją na miejskie warunki.

Rower jest bardzo zwinny i wygodny w prowadzeniu. Ze względu na długą kierownicę i mały rozmiar kół, na początku może wydawać się lekko nerwowy, ale to odczucie po kilku jazdach znika. Dzięki wspomaganiu żwawo rusza ze świateł, zostawiając duże mieszczuchy z tyłu.

Niska rama sprawia, że wsiadanie jest bezproblemowe, nawet dla kobiet w spódnicy. Pozycja rowerzysty jest wyprostowana, przez co zupełnie niemęcząca. Aż się prosi, aby nazwać go małym, miejskim przecinakiem.

Trzeba być świadomym, że małe kółka i brak amortyzatora sprawiają, że duże nierówności są wyraźnie odczuwalne. Jest to jednak typowa cecha składaków.

Jakość i cena

Ważna sprawa – Ecobike to polski producent pochodzący z Wrocławia. Jeżeli dodamy do tego solidne wykonanie, dobrą jakość podzespołów i przemyślaną konstrukcję, to Tourism według mnie plasuje się w czołówce miejskich rowerów elektrycznych.

Cena jest również bardzo przystępna – z mniejszą baterią rower kosztuje niecałe 4900 złotych. Kupimy go z dostawą do domu lub z odbiorem w punkcie. Taką opcję można zaznaczyć podczas filtrowania ofert na Allegro i przygotowany rower odebrać na przykład w jednym ze sklepów Intersport.

Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro