Test nawigacji rowerowej Mio Cyclo 215 HC

Test nawigacji rowerowej Mio Cyclo 215 HC

Co zrobić, gdy zwykły licznik rowerowy to już za mało? Jaki sprzęt warto kupić, jeśli oprócz pomiarów zależy ci na odkrywaniu nowych miejsc i ciekawych tras rowerowych? Te wymagania spełnia nawigacja rowerowa Mio Cyclo 215 HC.

udostępnij

Marcin KamińskiMarcin Kamiński / 30-06-2019

Jeśli dużo jeździsz na rowerze i bez niego nie wyobrażasz sobie życia, sprawdź urządzenie, które zostało stworzone dla największych entuzjastów rowerów. Mio Cyclo 215 HC pozwala monitorować nie tylko prędkość czy czas jazdy, ale także tętno i kadencję. Ponadto spełnia się roli nawigacji przydatnej przy typowej jeździe rekreacyjnej, szczególnie dzięki opcjom odkrywania ciekawych tras rowerowych w okolicy. Co jeszcze potrafi Mio Cyclo 215 HC i czy w ogóle warto je kupić? Sprawdzamy!

34

DANE TECHNICZNE

  • Typ procesora: ARM Cortex-A7
  • GPS Chipset: U-blox 7
  • Ekran: dotykowy kolorowy
  • Rozdzielczość ekranu: 320 x 480
  • Wielkość ekranu: 8,9 cm (3,5”)
  • Wymiary: 68 x114 x 19 mm
  • Waga: 151 g
  • Wodoodporność: tak
  • Zawartość opakowania: nawigacja, kabel USB, mocowanie do roweru, monitor tętna, czujnik kadencji, podręcznik użytkowania

4

Zawartość opakowania

Po otwarciu dosyć małego pudełka z nawigacją rowerową Mio Cyclo 215 HC zaskoczyła mnie bogata zawartość zestawu. Oprócz urządzenia w opakowaniu są kabel USB oraz system montażu składający się z uchwytów i opasek pozwalający zamocować nawigację na kierownicy roweru.

3

Ponadto w pudełku znajduje się monitor tętna w postaci opaski. Ostatnim elementem jest czujnik prędkości i kadencji montowany przy kole roweru. To dzięki niemu możliwe jest monitorowanie wyników w trakcie jazdy.

Pierwsze wrażenie

Jest rzecz, którą już na pierwszy rzut oka dostrzegam w niemal każdym teście sprzętu sygnowanego logo firmy Mio. Czy to nawigacja samochodowa, wideorejestrator, zegarek sportowy czy nawigacja rowerowa, każdy sprzęt tej marki jest znakomicie wykonany. Jakość materiałów oraz spasowanie elementów jest wręcz wzorcowe. Mio Cyclo 215 HC nie jest pod tym względem wyjątkiem.

15

Nawigacja rowerowa Mio Cyclo 215 HC jest stosunkowo niewielka, a więc poręczna. Z przodu znajduje się kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 3,5 cala. Na obudowie jest tylko jeden przycisk umieszczony pod wyświetlaczem. Służy on tylko do włączania urządzenia oraz powrotu do menu głównego po wcześniejszym wybraniu danej opcji.

25

Tył urządzenia to w zasadzie tylko centralnie umieszczony element do mocowania na rowerze za pomocą dołączonego uchwytu oraz znajdujące się pod zaślepką dwa wejścia: USB oraz na kartę pamięci. Czas na włączenie urządzenia. Po chwili na wyświetlaczu pojawia się ekran główny składający się z dużych, czytelnych, kolorowych kafelków. Taki układ i spory rozmiar ikon został w pełni dostosowany do urządzenia mobilnego i obsługi za pomocą ekranu dotykowego. Jest czytelnie, intuicyjnie i po prostu wygodnie.

8

Montaż

Montaż Mio Cyclo 215 HC wykonuje się co prawda tylko raz, jednak dużą zaletą jest fakt, że mocowanie jest bardzo proste, przyjemne i szybkie.

21

Nawigację montuje się na kierownicy za pomocą małego uchwytu, który z kolei trzeba przytwierdzić za pomocą dołączonych opasek zaciskowych, zwanych potocznie trytytkami. Nawigację można błyskawicznie zdjąć i z powrotem zamontować na rowerze, przykładając ją do uchwytu i przekręcając.

38

Czujnik prędkości i kadencji do ramy roweru również montuje się za pomocą opasek zaciskowych. To proste, szybkie i co najważniejsze trwałe rozwiązanie. Dołączony do zestawu Mio Cyclo 215 HC czujnik tętna ma formę opaski, którą rowerzysta zakłada na klatkę piersiową.

Zastosowanie w praktyce

Mio Cyclo 215 w wersji HC posiada zestaw czujników pozwalających monitorować prędkość, tętno oraz kadencję rowerzysty oznaczającą liczbę pełnych obrotów korbą na minutę. I o ile wszystkie te funkcje działają bez zarzutu, to szkoda, że producent nie zdecydował się rozszerzyć użyteczności urządzenia o planowanie treningów. Mając czujniki i pomiary, aż chciałoby się, aby Mio Cyclo 215 HC podpowiadało, jak długo i jakim tempem jechać, aby stopniowo poprawiać wydolność, prędkość oraz inne parametry.

18

Oprócz dokonywania pomiarów, Mio Cyclo 215 HC to w głównej mierze nawigacja, dostosowana specjalnie do wykorzystania przez rowerzystów. Co to oznacza w praktyce? W pamięci urządzenia znajdują się drogi oraz trasy rowerowe całej Europy, a w tym ścieżki gruntowe. Daje to dużą swobodę w korzystaniu z Mio Cyclo 215 HC i dostosowaniu trasy pod nasz typ roweru – jego rodzaj definiujemy w ustawieniach nawigacji. Mając szosówkę mamy możliwość ustawienia nawigowania tylko po drogach asfaltowych, zaś posiadając rower górski możemy poprosić o zaplanowanie trasy w terenie.

9

Oprócz map Mio Cyclo 215 HC posiada w swojej pamięci listę punktów POI. One także zostały przygotowane z myślą o rowerzystach. Wśród nich są zatem punkty gastronomiczne czy chociażby serwisy rowerowe, przydatne np. w razie awarii czy konieczności zmiany opony.

11

Po uruchomieniu nawigacji urządzenie prezentuje proste i czytelne wskazówki, pokazując zbliżające się manewry – skręt w lewo, w prawo i tak dalej. Oprócz podpowiedzi na ekranie Mio Cyclo 215 HC wydaje instrukcje za pomocą dźwięków, dzięki czemu w zasadzie nie ma potrzeby patrzeć na wyświetlacz. To pozwala skoncentrować się na drodze i podziwiać widoki bez obawy o to zboczenia z wyznaczonej trasy.

12

Bardzo ciekawą funkcją nawigacji rowerowej Mio Cyclo 215 HC jest opcja „Suprise me”. Nie wiadomo, dlaczego nazwa nie została przetłumaczona na jęz. polski „Zaskocz mnie”, nie zmienia to jednak faktu, że działa ona rewelacyjnie. Zamiast wpisywania miejsca docelowego można wybrać opcję „Suprise me” i wpisać dystans lub czas, by otrzymać trzy trasy do wyboru spełniające te kryteria. To idealne rozwiązanie, gdy chcemy pojeździć na rowerze bez określonego celu lub odkryć nieodwiedzane wcześniej miejsca.

13

Warto wspomnieć, że Mio Cyclo 215 HC obsługuje pliki GPX, co pozwala na wgranie do urządzenia trasy znalezionej na przykład w internecie - wymagane jest wówczas podłączenie nawigacji do komputera.

Istotną kwestią w przypadku nawigacji rowerowej jest widoczność ekranu w ostrym słońcu. Na szczęście podczas używania Mio Cyclo 215 HC nie ma z tym problemów. Oczywiście zdarzają się sytuacje, że wyświetlacz odbija światło, jednak możliwość regulacji jasności ekranu pozwala dobrać takie ustawienie, aby wskazania Mio Cyclo 215 HC były widoczne w niemal każdych warunkach, również w pełnym słońcu.

mapa

Słowo o baterii. Mio Cyclo 215 HC zasilane jest z wbudowanego akumulatorka, który wystarcza na około 10 godzin ciągłej pracy urządzenia. Mogę potwierdzić z praktyki, że faktycznie na jednym ładowaniu jesteśmy w stanie używać nawigacji przez całodniową wycieczkę rowerową, a po powrocie do domu stan naładowania baterii pokazuje jeszcze kilka, o ile nie kilkanaście procent. W przypadku naprawdę dalekich tras warto zabrać ze sobą power bank, gdyż Mio Cyclo 215 HC można z powodzeniem ładować w trakcie używania nawigacji.

1

Mio Cyclo 215 HC jest zasilane z wbudowanego akumulatorka, który wystarcza na ok. 10 godz. ciągłej pracy urządzenia. Mogę potwierdzić, że na jednym ładowaniu jesteśmy w stanie używać nawigacji przez całodniową wycieczkę rowerową, a po powrocie do domu stan naładowania baterii pokazuje jeszcze kilka, o ile nie kilkanaście procent. W przypadku naprawdę dalekich tras warto zabrać ze sobą power bank, gdyż Mio Cyclo 215 HC można z powodzeniem ładować w trakcie używania nawigacji.

Sporą zaletą Mio Cyclo 215 HC jest wodoodporna obudowa. System wodoszczelności to IPX5, co oznacza pełną ochronę przed zachlapaniem oraz padającym deszczem. Mało tego – tej klasy wodoodporność jest stosowana nawet w urządzeniach przeznaczonych do żeglarstwa, a więc oferuje pełną ochronę przed strumieniem wody płynącej z różnych kierunków z wydajnością do 12,5 litra na minutę. Jadąc z nawigacją Mio Cyclo 215 HC w intensywnym deszczu, nie trzeba się obawiać się zniszczenie padającą na ekran i obudowę wodą.

39

Czy warto?

Mio Cyclo 215 HC to znakomite urządzenie. Jest doskonale wykonane, łatwe w obsłudze, a także bogate w różnego rodzaju opcje nawigacyjne. Dzięki czujnikom dołączonym do wersji HC pozwala również na monitorowanie prędkości, tętna oraz kadencji. Niestety ten model nie posiada żadnych opcji treningowych, jest więc przeznaczone dla rowerzystów rekreacyjnych, a nie tych, którzy traktują jazdę jako sport wyczynowy.

Co ważne, Mio Cyclo 215 HC nie jest wbrew pozorom drogim urządzeniem. Wersja HC, czyli posiadająca czujnik tętna, prędkości oraz kadencji w zestawie, kosztuje około 1000 zł. Konkurencyjne urządzenia w wersji z czujnikami to wydatek większy o co najmniej kilkaset złotych. To kolejny argument przemawiający za Mio Cyclo 215 HC i dowód na to, że to nie tylko dobry, ale także opłacalny wybór.

czujniki

ZALETY

  • Odporna wodoszczelna obudowa
  • Prosty montaż
  • Łatwa obsługa
  • Rozbudowana nawigacja z punktami POI
  • Żywotność baterii

WADY

  • Brak opcji treningu
Czy ten artykuł był pomocny?

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro