Test miernika lakieru Blue Technology MGR-11-S-AL
Zdaniem eksperta

Test miernika lakieru Blue Technology MGR-11-S-AL

Kto nie zastanawiał się, kupując używany samochód, czy był on malowany? Na pewno każdy miał takie wątpliwości. Odpowiedzią na większość tych wątpliwości jest miernik grubości lakieru. Przedstawiam więc jeden z najchętniej kupowanych mierników – Blue Technology MGR-11-S-AL.

udostępnij

Bartosz Szajnar Bartosz Szajnar  / 30-10-2019

Specyfikacja

  • Pomiar na stali, stali ocynkowanej i aluminium
  • Automatyczne wykrywanie rodzaju stali
  • Zakres pomiarowy: od 0 do 1990 µm
  • Rozdzielczość pomiaru: 10 µm
  • Zasilanie: 2 LR6 x 1,5V
  • Czas pracy do 100 godzin
  • Latarka LED

Budowa i wyposażenie

Blue Technology MGR-11-S-AL jest solidnie wykonanym urządzeniem. Producent przy projektowaniu uwzględnił fakt, że miernik lakieru musi być odporny na różne wstrząsy, uderzenia i czy upadki. Jest również bardzo poręczny.

Sonda miernika znajduje się na 80-centymetrowym przewodzie. Daje to możliwość zmierzenia lakieru w szczelinach i trudno dostępnych miejscach. Co ważne, przewód jest bardzo elastyczny i nie utrudnia operowania sondą.

3

MGR-11-S-AL oprócz tego, że mierzy lakier na stali i aluminium, to automatycznie je wykrywa. Zakres pomiaru jest aż nadto duży do sprawdzania karoserii samochodowej. Rozdzielczość pomiaru wynosi 10 µm, co w zupełności wystarczy do użytku własnego.

4

Dla osób mniej doświadczonych przydatna jest dźwiękowa sygnalizacja grubości warstwy lakieru:

  • jeden krótki sygnał sugeruje oryginalny lakier (0µm – 160µm),
  • dwa sygnały sugerują dwie warstwy lakieru (170µm – 350µm),
  • jeden długi sygnał sugeruje szpachlę (360µm – 1990µm).

Trzeba pamiętać, że są to wartości szacunkowe i warstwa lakieru różni się w zależności od marki oraz modelu samochodu.

Przy oględzinach używanego samochodu przydatna okazuje się mocna dioda LED, w którą wyposażony jest testowany miernik. Pozwala ona oświetlić ciemne zakamarki pod maską i w podwoziu. Jej włączenie powoduje podświetlenie wyświetlacza.

W zestawie z czujnikiem otrzymujemy dwie baterie, które umożliwiają od razu rozpoczęcie pomiarów oraz dwie płytki kalibracyjne – aluminiową oraz stalową.

Pomiar

Grubość lakieru mierzymy zawsze na czystym samochodzie. Pozwoli to nie tylko na dokonanie precyzyjnego pomiaru, ale także na dostrzeżenie różnic w odcieniach lakieru, jeżeli takie występują.

W praktyce sam pomiar jest bardzo prosty. Włączamy miernik, sondę przykładamy do lakieru i od razu otrzymujemy wynik na wyświetlaczu. Wcześniej jednak tester lakieru należy skalibrować. Z uwagi na to, że sonda zakończona jest płasko, musimy zwracać uwagę, aby dokładnie cała jej powierzchnia przylegała do lakieru. Minusem jest więc to, że sonda nie pozwala zmierzyć grubości lakieru na krzywiznach i obłościach.

  1. brak możliwości pomiaru na załamaniach
  2. płasko zakończona sonda
  1. brak możliwości pomiaru na załamaniach
  2. płasko zakończona sonda

Miernikiem Blue Technology sprawdziłem samochód, który nie miał żadnego elementu malowanego oraz taki, który miał już w przeszłości naprawy lakiernicze. W pierwszym, jak i drugim przypadku testowany MGR-11-S-AL pokazywał grubość lakieru, która tylko nieznacznie odbiega od wartości, jaką wskazał miernik z rozdzielczością pomiaru 1 µm. Rozdzielczość 10 µm jest więc całkowicie wystarczająca do nieprofesjonalnego użytku.

6

Podsumowanie

Miernik grubości lakieru Blue Technology MGR-11-S-AL przeznaczony jest raczej do użytku amatorskiego, głównie ze względu na płasko zakończoną sondę pomiarową. Jest jednak przy tym stosunkowo tani. Możemy go kupić za ok. 250 zł.

Dobrze się sprawdzi do sporadycznego mierzenia lakieru i pozwoli w dużym stopniu dowiedzieć się więcej o historii blacharsko-lakierniczej samochodu.

Czy ten artykuł był pomocny?
podziel się

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro