Wpisz czego szukasz

Znajdziemy sprzedawców, którzy mają wszystko czego szukasz.

Wprowadź frazę

Test interfejsu diagnostycznego ELM 327 OBD2 – tani sposób na odczyt błędów

Świecąca się kontrolka check engine potrafi zestresować większość kierowców. Za odczyt błędu w warsztacie trzeba zapłacić ok. 100 zł, a w ASO o wiele więcej. Czy można samodzielnie odczytać błąd przy pomocy najprostszego i najtańszego interfejsu diagnostycznego?

Michał Lisiak
Michał Lisiak 07-07-2017

Czas czytania: 11 min

FacebookTwitter

Test interfejsu diagnostycznego ELM 327 OBD2 – tani sposób na odczyt błędów

Do testu użyjemy prostego interfejsu ELM 327 OBD2, łączącego się z komputerem przy pomocy standardowego wejścia USB. Urządzenie zostało kupione na aukcji internetowej za 39 złotych. W skład zestawu wszedł interfejs diagnostyczny oraz płyta z oprogramowaniem. W wielu przypadkach zestawy obejmują sam interfejs, a oprogramowanie jest dołączane w formie linku. Klient musi sobie je ściągnąć na swój komputer. Bez problemu można znaleźć w sieci darmowe programy do diagnostyki samochodowej (freeware). Mają one sporo ograniczeń, jednakże do typowego rozkodowania i skasowania błędu w zupełności wystarczą. Można także zakupić profesjonalny program do testera diagnostycznego, do użytku domowego albo do niewielkiego warsztatu. W tym przypadku opcji będzie znacznie więcej. Ceny takiego oprogramowania zaczynają się od 70 złotych, a najlepsze programy mogą kosztować ponad 300 zł.

Na początek wyjaśnijmy, czym jest OBD2.

Czym jest OBD 2 – On Board Diagnostics 2?

OBD 2 to ujednolicony system diagnostyki pokładowej. W każdym aucie z systemem OBD2 występuje takie samo gniazdo diagnostyczne. Stosuje się też taki sam sposób kodowania informacji. Od 2001 roku każde nowe auto z silnikiem benzynowym, sprzedawane na terenie UE ma system OBD2 (w Polsce od 2002 roku, w USA od 1996 roku). W samochodach z silnikami wysokoprężnymi, sprzedawanych na terenie EU, system diagnostyki pokładowej OBD2 zaczął być obowiązkowy od 2003 roku.

System diagnostyki pokładowej OBD2 można też znaleźć w starszych samochodach. Nie był on obowiązkowy, ale wielu producentów go stosowało.

Gdzie w samochodzie znajduje się gniazdo OBD2?

Najczęściej jest ono zlokalizowane w okolicach kierownicy, pod deską rozdzielczą, pomiędzy kolumną kierownicy a linią środkową. Ale może być też umieszczone bardziej po lewej stronie. Umiejscowienie gniazdka musi być zgodne z normą SAE J1962 lub ISO 15031. Gniazdko nie powinno mieć pokrywy, ani nie powinno być ukryte za żadną klapką lub zaślepką. W praktyce bywa z tym różnie. Gniazdko może być zakryte (np. tak jest we Fiacie Punto, produkowanym od 1999 roku, zakryte jest także w Citroenie C5), a producent mógł je umieścić w tunelu środkowym, albo ukryć za popielniczką (tak jest np. w Fordzie Galaxy).

Gniazdko musi być także trwale zamocowane, aby bez problemu można było w nim umieścić wtyczkę interfejsu.

Czym jest kod błędu i jaką ma strukturę?

W przypadku zaistnienia awarii (niewłaściwej pracy któregoś z elementów / czujników itd.), OBD2 informuje o niej podświetleniem kontrolki CHECK ENGINE na desce rozdzielczej. Jest ona nazywana także MIL – Malfunction Indicator Light.

Błędy zapisywane są w pamięci komputera sterującego pracą jednostki napędowej ECU. Mają one ujednoliconą formę specjalnego kodu.

Pierwszy znak kodu (litera):

  • B – awarie dotyczące nadwozia
  • C – awarie dotyczące podwozia
  • P – awarie dotyczące układu napędowego
  • U – awarie dotyczące komunikacji sieciowej

Drugi znak kodu:

  • 0 – kod błędu zgodny z ISO / SAE
  • 1 – kod błędu dla danego producenta
  • 2 – kod błędu zgodny z ISO / SAE
  • 3 – kod błędu zgodny z ISO / SAE

Trzeci znak kodu:

  • 1 – Awarie dotyczące układu dolotowego i paliwowego
  • 2 – Awarie dotyczące układu dolotowego i paliwowego w obwodzie wtryskiwaczy
  • 3 – Awarie układu zapłonowego
  • 4 – Awarie układów kontroli emisji
  • 5 – Awarie systemów kontroli prędkości i biegu jałowego
  • 6 – Awarie obwodów wyjściowych komputera
  • 7 – Awarie układu przeniesienie napędu
  • 8 – Awarie układu przeniesienie napędu

Jak zainstalować oprogramowanie

Do testu został użyty laptop Compaq, model CQ58 z systemem operacyjnym Windows 7

Instalacja oprogramowania nie sprawiła żadnego problemu. Po włożeniu płyty do napędu DVD, ukazało się okienko z zawartością płyty. Znajdowały się na niej programy diagnostyczne kilku producentów – wersje bezpłatne lub trial.

Działanie interfejsu zostało przetestowane przy użyciu dwóch rodzajów oprogramowania – wersji trial programu OBD Auto Doctor (Creosys) oraz używanego w warsztacie samochodowym programu Scan Master (cena ok. 350 zł).

Najprostsze, darmowe programy, pozwalają przede wszystkim na odczytanie błędów i ich skasowanie. Programy płatne oferują cały szereg dodatkowych funkcji. Można dokonać wielu testów i pomiarów, na przykład sprawdzić rzeczywistą moc silnika, realne spalanie, poprawność pracy sond lambda czy też wielu elementów wyposażenia auta – takich jak poduszki powietrzne czy czujniki.

Problemy z portem COM

Większość programów diagnostycznych wymaga zastosowania portu com w komputerze. Od wielu lat takiego portu się nie stosuje.

W przypadku niektórych programów konieczne może być ściągnięcie dodatkowego oprogramowania, które będzie emulować działanie portu COM, pomimo tego, że będziemy korzystać ze zwykłego portu USB. Przykładem może być darmowy program Virtual Serial Port Driver.

Jak wygląda nasz testowy interfejs diagnostyczny?

  1. ELM 327 - przód
  2. ELM 327 - tył
  3. ELM 327 - wtyczka
  4. Elm 327 - długi kabel
  1. ELM 327 - przód
  2. ELM 327 - tył
  3. ELM 327 - wtyczka
  4. Elm 327 - długi kabel

Interfejs składa się z wtyczki OBDII, umieszczonej w prostokątnej obudowie o długości ok. 10 cm oraz zamontowanego na stałe przewodu, zakończonego wtyczką USB. W obudowie interfejsu znajdują się diody LED, które uruchamiają się w czasie podłączania interfejsu do gniazdka OBDII.

Urządzenie nie ma żadnych oznaczeń producenta, ani firmowego opakowania. Dostarczane jest w folii bąbelkowej. Prawdopodobnie zostało wyprodukowane w Chinach. Obudowa wykonana jest z czarnego tworzywa sztucznego i wygląda na trwałą.

Przewód ma dość gruby przekrój, co pozwoli zabezpieczyć go przed złamaniem. Ma on około półtora metra długości, dzięki czemu będzie można wygodnie podłączyć komputer przenośny, nawet siedząc na fotelu pasażera.

Jak podłącza się interfejs diagnostyczny ELM327 OBDII?

  1. Podłączenie
  2. Po podłączeniu interfejsu kontrolki mogą zacząć migotać
  3. Testowanie przy włączonym silniku
  1. Podłączenie
  2. Po podłączeniu interfejsu kontrolki mogą zacząć migotać
  3. Testowanie przy włączonym silniku

Najpierw uruchamiamy komputer i system Windows. Wybieramy jeden z zainstalowanych programów diagnostycznych i uruchamiany go. Podłączamy złącze diagnostyczne do portu USB w komputerze i OBD2 w samochodzie. Przekręcamy kluczyk w stacyjce do pierwszej pozycji. Wciskamy połącz w oknie systemu diagnostycznego.

Uwaga – niektóre kontrolki na desce rozdzielczej mogą zacząć migotać.

TEST Nr 1 –Problemy z samochodem Toyota Corolla – 2002 – 1.4 Benzyna

  1. Połączenie interefsu z ECU
  2. Diagnostyka - wykrycie błędów
  3. Kontrola po naprawie - brak błędów
  4. Kontrola parametrow pracy silnika - widać, że przepływomierz powietrza działa
  1. Połączenie interefsu z ECU
  2. Diagnostyka - wykrycie błędów
  3. Kontrola po naprawie - brak błędów
  4. Kontrola parametrow pracy silnika - widać, że przepływomierz powietrza działa

Objawy awarii: szarpanie w czasie jazdy, spadek mocy silnika, zmiany prędkości obrotowej silnika na biegu jałowym. Nie pali się kontrolka check engine.

Po podłączeniu testowanego przez nas interfejsu, oprogramowanie (obydwa programy) wykryło błąd PO – 102 – „czujnik masowego lub objętościowego przepływu powietrza – niski sygnał wejściowy. Dodatkowo odnaleziony został kolejny błąd – PO – 443 – „zawór systemu odparowania paliwa”.

Czujnik masowy powietrza, zamontowany w aucie był uszkodzony – uległ zużyciu eksploatacyjnemu. Mechanik zamontował nowy przepływomierz powietrza (czujnik masowy powietrza lub MAF), który montowany jest w górnej części kolektora dolotowego. W przypadku drugiego błędu okazało się, że uszkodzeniu uległ przewód zasilający elektrozawór. Zamontowano nowy przewód. Błędy został wykasowane z pamięci. Samochód nie wykazywał żadnych objawów awarii.

Test Nr 2 – Zapalona kontrolka check engine w samochodzie Ford Focus 2004 – 1.6 Benzyna

Objawy awarii: kontrolka check engine zapala się po przekroczeniu prędkości 80 – 90 km/h. Silnik czasami pracuje nierówno na biegu jałowym, czuć lekkie wibracje.

Diagnoza z udziałem interfejsu – interfejs odczytał kod błędu – PO420 – System katalizatora – wydajność poniżej progu. Kod błędu został wykryty przez obydwa programy – darmowy (trial) i profesjonalny.

Błąd oznacza, że auto ma zapchany albo wykruszony jeden z katalizatorów (w aucie znajdują się dwa). Błąd został wykasowany z pamięci komputera ECU za pomocą oprogramowania znajdującego się na komputerze (podświetlenie błędu, komenda – wykasuj błąd – potwierdzenie – czy na pewno – skasowanie błędu).

Naprawa: mechanik zdemontował układ wydechowy, odłączając wcześniej przewód prowadzący do sondy lambda. Następnie wyciął stary katalizator. Okazało się, że jego wkład jest mocno wypalony i wykruszony. Auto miało dość duży przebieg (ponad 200 tys. km), do tego przeszło awarię cewek zapłonowych, co spowodowało dostanie się do katalizatora niespalonych resztek paliwa. Ma to destrukcyjny wpływ na katalizator. Po wycięciu starego katalizatora w jego miejsce został wspawany katalizator uniwersalny, spełniający normę Euro 3. Po zamontowaniu układu wydechowego, przeprowadzono kilka jazd próbnych na trasie, z prędkością przekraczającą 120 km/h. Samochód nie wykazywał żadnych objawów awarii.

TEST NR3 – Zapalona kontrolka check engine w samochodzie Peugeot 206 – 2005 – 2.0 HDi – Diesel

Objawy: zapalona kontrolka check engine, silnik traci moc. Po podłączeniu testowanego interfejsu, obydwa programy wykryły błąd – PO190 – „czujnik ciśnienia zbiornika zasilania listwy paliwa – usterka”.

Mechanik wymontował zużyty czujnik ciśnienia listwy paliwa. Błąd został wykasowany. Silnik pracował poprawnie.

TEST NR4 – Próba podłączenia przejściówki OBD1 i odczytania błędu w samochodzie Opel Astra I - 1995 - 1.4 benzyna

Objawy awarii: samochód gaśnie po przejechaniu kilkunastu kilometrów, kiedy silnik się rozgrzeje. Po ostygnięciu można znów uruchomić silnik. Zapalona kontrolka check engine.

W aucie znajduje się gniazdko OBD1. Na aukcjach internetowych znaleźć można przejściówki do standardowego interfejsu OBD2, które powinny pomóc na podłączenie i diagnostykę auta z OBD1. Pierwsza przejściówka jest źle wykonana, w ogóle nie można w niej umieścić wtyczki systemu OBD1.

Druga przejściówka pozwala na podłączenie przejściówki. Niestety, żaden z systemów diagnostycznych nie jest w stanie nawiązać połączenia z komputerem ECU.

Czy warto kupić najtańszy interfejs diagnostyczny?

Interfejs diagnostyczny ELM327 OBD2 to urządzenie tanie, proste w obsłudze i bardzo przydatne. Przyda się każdemu właścicielowi samochodu, pomoże zdiagnozować wszelakie podstawowe awarie silnika i innych układów. Dzięki niemu można precyzyjnie określić problem i zakupić części przed wizytą u mechanika.

Urządzenie może także przydać się w niewielkim warsztacie naprawy samochodów. Tutaj jednak trzeba zainwestować w zakup dobrego, legalnego oprogramowania, które znacząco podniesie funkcjonalność interfejsu.

Warto też pamiętać, że wybraliśmy do testu najprostszy i najtańszy interfejs. Na aukcjach można zakupić także urządzenia łączące się bezprzewodowo z tabletem lub smartfonem, interfejsy profesjonalne i posiadające własny ekranik, na którym wyświetla się kod odczytanego błędu.

Czy ten artykuł był pomocny?
FacebookTwitter
FacebookTwitter

Może Cię także zainteresować


Korzystanie z serwisu oznacza akceptację regulaminu

Allegro